Kikar förbi tråden och inser att det varit lite aktivitet.
I mitt fall (stört ADSL) hade jag dels införskaffat avstörningsfilter Pro-Emi från ClasOhlson (32-2264) och satt på TV-utrustningen (helst i grendosa med allt som är anslutet till den). Antennkabeln är förståss värre - men det borde han inte ha någon om han har Digital-TV via ADSL?
Teleledningen behöver du inte oroa dig för såvida han har sin ADSL-splitter/filter i förstajacket. Den fungerar nämligen som ett filter även utåt (enligt min erfarenhet) - men då måste det sitta i första inkommande jack... Detta för att störningen inte ska ta telenätsvägen hem till dig.
Konstigt om hans Digital-TV fungerar trots störningen...??
Ett extra tips är att fråga hur han är med strålning från mobiltelefoner och annat .... och förklara att han har en egen mobilmast (liknelse) i TV:n som han borde byta på garantin.
Handburen RX - har du nån länk till en sån? Hade varit intressant eftersom man verkar kunna koppla på extern antenn till den. Ur telenätet sett skulle man då kunna använda lediga kopparförbindelser som antenner för att snabbt få en uppfattning varifrån signalen kommer!
Ferriterna, är det för att få bort common mode-störningar? Jordar ni dessa? Dimensioner, lindningsvarv osv - vart kan jag uppdatera mig?
Ingvar, skicka PM med ditt nummer ska jag ta en kik på't.
Och vad gäller ADSL-inställningen 1.1 vs 2.2 MHz. Första generationen (ADSL1) gick upp till 1.1MHz. Modemet sänder med ~25kHz-125kHz medan stationen sänder med 125kHz-1.1MHz (assymetriskt alltså). Med ADSL2+ är stationsbandet ända upp till 2.2MHz. Men stödsystemet gör att man kan konfigurera linjeprofilen och ställa att den bara ska använda frekvenser upp till 1.1MHz - modemet anpassar sig eftersom det ändå bara sänder 25-125kHz.
Tillägg ang autoanpassning
Jo visst finns det system för autoanpassning men det hade i första hand valt 2.2MHz-alternativet eftersom du då får ett bättre signal-till-brus-förhållande (fler toner att lägga lasten på). Men för er del - är ADSL1 naturligtvis ett bättre val.
Ytterligare tillägg
Nu vet jag inte vilka frekvenser ni sänder på - men VDSL2 är på väg ut i telenätet och då pratar vi 25kHz-30MHz...Populärt?