Krav på CE-märkning av hembyggen och byggsatser?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Ändringar i EMC direktivet är på gång och som i värsta fall kan betyda slutet för den lilla skaran hembyggare och experimenterande radioamatörer att utöva sin hobby - lagligt. Radiooperatörer som enbart använder sig av fabrikstillverkad CE-märkt utrustning påverkas nog inte av detta.

/Bengt

-------
Info från IARU Region 1;

Change of EMC Directive (Urgent - Dangerous)
Written by Thilo, DL9KCE
Friday, 16 December 2011 10:06

As part of the NEW LEGISLATIVE FRAMEWORK (NLF) ALIGNMENT PACKAGE the European Commission is reworking some directives. One of the affected directives is the EMC directive including some major changes. Most of them are neutral or even good from an amateur radio operators perspective. However there are two slight changes pickaback carried, which very much affect us. In short words:

1. The sentence “Kits of components to be assembled by radio amateurs and commercial equipment modified by and for the use of radio amateurs are not regarded as commercially available equipment.” is to be deleted in the new version. That would render kits and modified equipment to be fully subjected to the EMC directive!

2. The definition of the term ‘electromagnetic disturbance’ will include the wanted signal of a radio as a possible source. This is not in line with the radio regulation of the International Telecommunication Union (ITU) and not in line with the vocabulary of the International Electrotechnical Committee (IEC).

IARU Region 1 will respond to it with a letter soon.

However we strongly suggest, that you contact your local MEPs and tell them about those two changes in the EMCD, that are neither in line with the reasoning of the New Legislative Framework, nor does it help to improve protection of radio services or equipment.
 
Hej Bengt,
Detta ser ju att bli en svår debatt.

1. Jag undrar hur man ställer sig till hembyggen som inte består av modifierad komersiell utrustning eller köpta byggsatser.

2. enligt detta sätt att se på signaler så kan jag ju påstå att jag "känner mig" störd av min egen mobiltelefon och kan då kräva att fabrikanten gör något åt det.
Likaså störs jag av alla rundradiosändningar trots att dom är avsedda att just vara rundradioutsändningar.

/Micke
 
Hej!

Detta låter riktigt illa. Jag är inte ens säker på att min nyaste HF-station Yaesu FT-1000MP Mark V Field är CE-märkt.

Hur är det med våra slusteg? Det är inte många av oss som har eller har haft råd att köpa nytt sådant. Mina Heathkit-steg är defintivt inte CE-märkta.

Hur kommer kontrollen att efterlevas?

Vad händer om innehav av icke CE-märkt sändarutrustning blir förbjudet?

Att köra Heathkit HW-101 kanske hamnar högre på straffskalan än vissa trafikförseelser (på vägen alltstå). Luftar jag hela Heathkitsamligen blir det fängelse, så under "Heathkit Activity Week" får man inte berätta vad för station man anväder.

Varifrån kommer förslaget? Jag vet att i Tyskland är folk helt nojiga när det gäller elektromagnetisk strålning.

73 de SM7NDX, Jan
 
Det som fortfarande står till buds för de riktiga radioamatörerna blir möjligtvis helt egenkonstruerade och hembyggda apparater där de ingående delarna (rör, motstånd, kondensatorer etc) klassas som komponenter utan egen funktion, d v s faller utanför EMC-direktivets räckvidd när det gäller krav på CE-märkning. I alla fall så som nuvarande EMC-direktiv är skrivet.

Kategorin stickproppsamatörerna påverkas inte alls även om undantaget tas bort då de uteslutande använder CE-märkt utrustning och i regel inte öppnar apparaterna för att bygga om dom. Om de öppnas går de snabbt sönder och ställer inte till oreda.

Men om PTS Föreskrifter för amatörradio skulle ställa krav på att endast typgodkänd och/eller CE-märkt utrustning får användas för amatörradiotrafik så ligger vi lödkolvsinnehavare risigt till. Då tvingas vi gå under jorden och bygga svart för inte slutar vi väl att bygga våra egna sändare och slutsteg - eller gör vi det?

/Bengt
 
Last edited:
Då tvingas vi gå under jorden och bygga svart för inte slutar vi väl att bygga våra egna sändare och slutsteg - eller gör vi det?

/Bengt

Nej det gör vi såklart inte men...
EMC direktivet gäller alla, inte bara radioamatörer.
Även dom som "bara" bygger switchade nätdelar, HiFi-slutsteg, switchade LED-drivare, inbrottslarm, korthållsmodem, Bluetooth-applikationer mm mm.

Elektor kan ju glömma sina prenumeranter.

Detta skulle ju sätta stopp för all elektronikhobby.

/Micke
 
Jag anar dels inflytande av konsekvenserna från den huvudlösa spektrumpolitik som avregleringarna medför, där man inte alls tar hänsyn till tekniska begränsningar hos radiosystemen, och dels att plastradiolobbyn flyttat fram sina positioner inom EU.

Som bekant kan det betraktas som en subtil form av statsfientlig verksamhet att bygga om och återanvända äldre avlagd materiel eller att bygga ihop byggsatser. Ett sådant beteende sticker i ögonen hos de grupper som inget hellre vill än att radioamatörerna ska investera i nya japanska plastradioapparater vart eller vartannat år.

Genom upparbetade politiska kontakter går det nog ganska lätt för dem att övertyga EU-byråkraterna att det innebär ospecificerade risker i samhället om radioamatörer tillåts använda materiel som inte är CE-märkt eller typgodkänd.

Vi "riktiga radioamatörer" utgör en "ropandes röst i öknen", och har ett närmast försvinnande inflytande i de nationella föreningarna vilka domineras av "DX-jägare" och "contestare", som är helt omedvetna om vad detta kan medföra på längre sikt. En del föreningar vill t.ex. inte delta i IARU:s EMC-samarbete. Först ifall effektgränser på t.ex. 50 W ERP skulle införas eller om 14 MHz-bandet skulle hotas vaknar dessa till, och då är det för sent.

För den som vill göra sin röst hörd så rekommenderas starkt att stödja ESR, Experimenterande Svenska Radioamatörer, ESR, som tar hela denna fråga på stort allvar. ESR har många medlemmar som är yrkesverksamma experter inom bl.a. EMC, radiosystem samt regulatoriska frågor och som följer utvecklingen uppmärksamt. ESR bygger dessutom inte någon del av sin ekonomi på annonsintäkter och står därigenom helt fritt från ekonomiska påtryckningar från plastradioindustrin.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Förvirring inom EU-byråkratin

ESR:s expertpanel för regulatoriska frågor har uppmärksammat oklarheter i EU-dokumenten och har bett IARU:s EMC-ansvarige att "dubbelkolla saken".

Såvitt det kan bedömas nu så beror det hela på redigeringen av ett osedvanligt snårigt EU-dokument, där
undantaget för byggsatser och modifierad utrustning först strukits och sedan åter fogats in på ett annat ställe.

Detta kan beskådas på sidan 20 av dokumentet:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0765:FIN:EN:PDF

Kritiken av vissa nationella amatörradioföreningar kvarstår dock.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Thilo DL9KCE har precis bekräftat att ESR:s påpekande var korrekt och har nu uppdaterat texten på IARU:s hemsida. Han skriver i mailet till oss att han fortfarande anser det allvarligt att önskade signaler kan betraktas som störningar vilket naturligtvis är rätt. Se även inlägg nr 1 i denna tråd för jämförelse av de båda texterna.

/Bengt
_____

As part of the NEW LEGISLATIVE FRAMEWORK (NLF) ALIGNMENT PACKAGE the European Commission is reworking some directives. One of the affected directives is the EMC directive including some major changes. Most of them are neutral or even good from an amateur radio operators perspective. However there is one slight change pickaback carried, which very much affects us.

In detail:

The definition of the term ‘electromagnetic disturbance’ will include the wanted signal of a radio as a possible source. This is not in line with the radio regulation of the International Telecommunication Union (ITU) and not in line with the vocabulary of the International Electrotechnical Committee (IEC).

IARU Region 1 will respond to it with a letter soon.

However we strongly suggest, that you contact your local MEPs and tell them about this change in the EMCD, that is neither in line with the reasoning of the New Legislative Framework, nor does it help to improve protection of radio services or equipment.

Last Updated on Monday, 19 December 2011 09:13
 
Back
Top