Kristaller HC-49/U

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Kristaller HC-49/U i PIXE 2

Bygger en PIXIE II för kommande resa i tjänsten. Behöver kristaller av typ HC-49/U på CW-delen för 40m och 20m. Tips på var man hittar dem eller om någon har till övers?

Varför syns inte bilden?
 

Attachments

  • pixie 2.jpg
    pixie 2.jpg
    23,1 KB · Views: 139
Last edited:
Ok Micke, jag har byggt den i deadbug style för att testa/mäta och den fungerar bra. Har inte fått de beställda kristallerna än men med den som syns på bilden (7005) så fungerar det bra. Ska vänta tills det blir mörkt i kväll för att se om det kan bli ett QSO med 45mW.

När min kompis har gjort kortet så löds allt isär för att monteras på det.
 

Attachments

  • p.jpg
    p.jpg
    48,5 KB · Views: 435
Last edited:
Visst är det bekvämt att bygga "glest" när man labbar men roligare när att sitter på ett riktigt pcb.
 
Med 12V, 25dBm och en loop på 20m omkrets 6m upp så hördes PIXE 2:an rätt så bra. Labbar lite med att få till ett skift mellan RX/TX då jag hamnar på nollsvävning om någon svarar på precis samma frekvens.

Den röda pricken ska föreställa mitt QTH, det stämmer inte då jag är i Helsingborg, qrz.com har mina riktiga koordinater så varför det blir fel vet jag ej.

Bytte från 2N3904 till 2N2222 då ökade det från 17 till 25dBm.
 

Attachments

  • pixie.jpg
    pixie.jpg
    17,3 KB · Views: 372
Last edited:
Första QSO blev med UR5TEX Andy från Teofipol i Ukraina. RST 599 konstigt nog, med det var ett hej o ajdö QSO.
 
Här kör jag ett QSO med SM6DPF/Stig i lysekil med PIXIE 2:an. Det är inget ljud eftersom jag har hörlurarna på mig. Det finns heller ingen medhörning i radion, det behövs inte. 27dBm och en skyloop 6m upp.
 
Här kör jag ett QSO med SM6DPF/Stig i lysekil med PIXIE 2:an. Det är inget ljud eftersom jag har hörlurarna på mig. Det finns heller ingen medhörning i radion, det behövs inte. 27dBm och en skyloop 6m upp.
SM5MEK här, Jag håller oxo på med en pixie 2 men får lf,en att puttra, kanske tog fel amp, har den på 1W men har beställt den på 0,5W. Sändaren går dock, skift har jag en 2,2pf konding med vid sändning, då glider fq åt sidan ca 700 Hz. Har även Älvan på gång, en modernare Pixie. Får se vilken som blir bäst. Hoppas dety går bra för dig, jag har kört lite med en minimal tx på 20m 180mW och kommer ut en bit över eu med den på wireantenn.
Glad Påsk.:):cool:
 
Back
Top