Krona per QSO - eller: sånt man inte vill veta....

SM5DXU said:
Debatten "Krona per QSO ..." har till största delen handlat om kronor. Jag ber att få lägga till några spontana reflektioner om QSOn och QSOare.
Göstha

finns en lite senare typ av QSOare

"RIGBYTAREN"
Byter apparater kontinuerligt.
Alla nyare inköpta apparater är givetvis "mycket bättre" än den tidigare gamla apparaten.
Gäller även tillbehör som mikrofoner, equlizers eller "basantenner" som byts i samma takt
Apparatbytandet utgör grunden till att "rigbytaren hörs" på banden och kör ett och annat QSO.
Det tekniska djupet och sammanfattandet av sina apparattrofe'er genom åren sträcker sig till fraser som ofta återfinns i reklamblad eller blackbox tester.
 
"Mja, själv föredrar jag lock med tryckfastsättning eller så löder jag fast locken på
lådorna".


LOCK????? :confused:
 
SM0RVV said:
Om det är värt att betala för, det är upp till var och en. Men att det skulle vara så himla "nära" till leverantören, det är bara sant för vissa platser i sverige.

./Erik

Riktigt. Var väl lite generell. För mig är en lokal handlare dit man ringer utan att behöva landsnummer i telefonnumret eller tolk och att man under året kan träffa handlarna ett flertal gånger på olika ställen, årsmöte, fielddays m.m. så man har chansen att berömma, kritisera eller fråga är ju inte heller fel.
 
SM7TJC said:
"Mja, själv föredrar jag lock med tryckfastsättning eller så löder jag fast locken på
lådorna".


LOCK????? :confused:

HF-en smiter ut annars...:)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM5DXU said:
Är det inte meningen att den skall göra det, fast inte förrän i antennens matningspunkt förstås?!! ;)

Göstha
Jag lyssnar mest, så för min del är det viktigare att den smiter in.
Fast......hmmm...... helst antennvägen. :)
 
Lock eller inte lock, det är frågan...

Intressant att se replikväxlingen efter mitt "lockrop" :) ...

Anledningen att jag gärna löder eller trycker fast ett lock över modulerna i mina konstruktioner är att prestanda, i synnerhet spuriousundertryckning, vanligen förbättras rejält på detta sätt. Genom ett yrkesmässigt umgänge med apparater med höga prestanda så kan man få en inblick i skillnaden mellan att bygga i slutna moduler eller att bygga i "en enda stor kaka".

Drog även rejält på munnen när "rigbytaren" beskrevs.
Det finns ganska många sådana på banden, och sannolikt så är det denna kategori som till stor del håller amatörradiohandlarna "flytande".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM said:
Drog även rejält på munnen när "rigbytaren" beskrevs.
Det finns ganska många sådana på banden, och sannolikt så är det denna kategori som till stor del håller amatörradiohandlarna "flytande".
... och samtidigt ger oss andra tillgång till nästan ny utrustning till fördelaktigt pris. :rolleyes:

Det börjar också utkristallisera sig en helt ny kategori: Forumdeltagaren. Denne ägnar sig just här åt datoriserade QSOn. Litet längre paus mellan varje sändningspass och skriftlig dokumentation av vad som sägs, bara. Liknar RTTY på något vis. Fast tystare och utan hålremsa. Överföringen sker med en blandning av trådbunden optisk och elektromagnetisk kommunikation, i mitt fall även med radiolänk sista biten (mellan nätverkskort och router). Just på Ham.se är amatörradion den gemensamma nämnaren, inte datorn. Undrar om inte Teknikern är något överrepresenterad. Hur det är med Datorbytaren låter jag vara osagt ... :)

Göstha
 
Last edited:
För ett tag sedan byggde jag en ny rigg. Jag använde en DDS-krets till VFO:n, och blev ganska besviken när jag provkörde. Det visslade och tjöt över hela banden.
Hmm.... är det verkligen SÅ illa med DDS:er?
Men efter att ha lött på locken på burkarna så blev det nästan helt tyst. Inte perfekt,
men i alla fall inte värre än en "köperadio". Så visst är det viktigt att skärma ordentligt.
Men locket till själva radion har jag lyckats slarva bort. Men jag vet att jag har tillverkat ett..... :rolleyes:
 
"Forumdeltagaren" är förmodligen högst representativ för framtidens "radioamatör".

Genom att inte förlita sig på utnyttjande av amatörfrekvensbanden kommer vederbörande
att inte drabbas om/när de radiofrekventa amatörbanden omdisponeras för att utnyttjas av mer räntabla verksamheter.

"Survival of the fittest..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
skoj continued.....

forumQSO vs. radioQSO....

tänk om.......
X) QSO-kulturen (som tycks förvaltas i oförandrat skick igenom generationerna) förbyttes till att helt likna den nu drygt 20år gamla internetchatforum kulturen
Y) QSO via fsk, mfsk, psk kunde hållas på samma nivå och innehåll som på t.ex ham.se

då skulle......
1) hamradio kunna fylla fler funktioner än "599" & "pse QRZ"
2) alla fsk, mfsk, psk program skrota F1-F12 macro knapparna

Det folk vill ha(?) är ett media som uppmuntrar tangentbordsknappande
vilket passar bra hos den gemene medborgaren som inte sitter ensam hemma
eller genomför QSO i en isolerad miljö för att inte störa familjen eller kräver en investering & skrymmade radioanläggning som ger de där extra +6dB till 12dB som krävs för foni alt. CW
ijfm. med vissa digitala moder som ger en fördel även med en mindre & enklare radioanläggning

bevis:
hur populärt är egentligen forumchatting via foni och via hamradio (läs echolink konferenser m.m) ? Inte så värst populärt - ay!

.-- .. -. -.- ;)

och - de som föredrar old school kan tuta vidare i sina friggebodar alt. fritidshus.
 
SM0AOM said:
"Forumdeltagaren" är förmodligen högst representativ för framtidens "radioamatör".

Genom att inte förlita sig på utnyttjande av amatörfrekvensbanden kommer vederbörande
att inte drabbas om/när de radiofrekventa amatörbanden omdisponeras för att utnyttjas av mer räntabla verksamheter.

"Survival of the fittest..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Hear hear...
och det är en realitet, se PTS direktivet som justerats nyligen:

http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Spektrumpolicy_PTS_VR_2006_2.pdf
 
SM0AOM said:
"Forumdeltagaren" är förmodligen högst representativ för framtidens "radioamatör".

Genom att inte förlita sig på utnyttjande av amatörfrekvensbanden kommer vederbörande
att inte drabbas om/när de radiofrekventa amatörbanden omdisponeras för att utnyttjas av mer räntabla verksamheter.

"Survival of the fittest..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
Slutligen har vi motpolen till framtidens radioamatör:

Nostalgikern - dåtidens radioamatör. Allt var bättre för, ju förr desto bättre! Letar land, Tradera och E-Bay runt efter reservdelar för att få gamla pytsar till fabriksnytt skick eller bättre, dock utan att förfalla till ombyggnad. Dyker upp på alla bättre ham-auktioner. Gläder sig åt varje lyckat QSO där motstationen spontant berömmer den utmärkta signalkvalitén utan kännedom om utrustningens (och operatörens) ålder. Vissa tillverkare har upptäckt detta marknadssegment, t ex den som tillverkar nya fronter till Drake-Line. Blir alldeles lyrisk framemot kvällningen, när det svaga ljuset och värmen från elektronrören sprider sig i schacket. Inget går upp emot det rytmiska brummandet från nättransformatorn i takt med handpumpen eller TO-Keyern. Redan detta att kunna köra QSOn som på den gamla goda tiden är egentligen tillräcklig lön för mödan, dvs värdet sätts i kronor per möjligt QSO.

Göstha
 
Last edited:
SM0AOM said:
"Forumdeltagaren" är förmodligen högst representativ för framtidens "radioamatör".

Genom att inte förlita sig på utnyttjande av amatörfrekvensbanden kommer vederbörande
att inte drabbas om/när de radiofrekventa amatörbanden omdisponeras för att utnyttjas av mer räntabla verksamheter.

"Survival of the fittest..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Ja, vi får helt enkelt se till att amatörradion blir mer "rentabel" genom att förbjuda alla
hemmabyggen med begagnade komponenter och suplus och bara tillåta CE-märkta prylar
och av PTS godkända märken.
Hmmm ? Låter lite CB och 70-tal.....:D
 
"Ja, vi får helt enkelt se till att amatörradion blir mer "rentabel" genom att förbjuda alla
hemmabyggen med begagnade komponenter och suplus och bara tillåta CE-märkta prylar
och av PTS godkända märken.
Hmmm ? Låter lite CB och 70-tal....."

Det finns ett amerikanskt talesätt;

"Be careful of what you wish for, you might get it..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM5DXU said:
Nostalgikern - dåtidens radioamatör.......
Göstha

Sen finns ju "FRA-amatören"
- som lyssnar på allt av intresse
- som alltid är uppdaterad på aktuella händelser genom att lyssna
- som har åsikter i det som moniteras via lyssning men framförs enbart i slutna sällskap och enskilda rum
- som har kunskap att dela med sig men delas bara ut i slutna sällskap och enskilda rum
- förnyar sin station med ny och modern radioutrustning för att lyssna och spela in större bandbredder för efteranalys
- deltar genom sändning enbart på weekends i någon liten test på CW alt. maskinella moder som RTTY

;)
 
Back
Top