Kylfläns konstlast

SM0AOM

Well-Known Member
Kylflänsen är för liten för att ta hand om 400 W kontinuerligt, och om man ska vara lite försiktig
och bara belasta med 1/2 märkeffekten går det åt 8 motstånd "lik förbaskat".

Skulle rekommendera att i stället hålla utkik efter en Bird eller Sierra oljekyld konstlast på 250 eller 500 W på
en loppis. Använde själv en Bird 8141 250 W last i många år för att felsöka/provköra 400 W SSA400 effektsteg, och om man bara bröt
effekten när man inte längre kunde ta i höljet (50 grader) så var det aldrig några problem.

SM0YDO

Well-Known Member
Ok får använda kylflänsen till något annat projekt istället tack för hjälpen iallafall mvh sm0ydo

SM0YDO

Well-Known Member
Jaha det är en sån här som jag ska leta efter

Attachments

• nedladdning.jpeg-5.jpg
    nedladdning.jpeg-5.jpg
    4.9 KB · Views: 5

SM0GLD

Vänsterhänt
.Caddock brukar ha icke induktiva motstånd på 100 W
Jag kör utan vidare 150W i en 50W (kontinuerlig effekt) konstlast. Jag använder den för att stämma av slutsteget.
Man måste givetvis hålla koll på temperaturen men jag kan lätt jobba i flera minuter utan problem.

Nu har jag två 100 ohm 100W Caddock motstånd som jag parallellkopplade för att få 50 ohm.
Dessa två motstånd fungerade utan vidare upp till 144MHz med låg VSWR.

2XCaddock 100ohm.jpg
Motstånden placerades på två 3mm tjocka aluminiumoxidbrickor för att reducera kapacitansen mot jord.
En liten induktans anslöts mellan kontakten och motstånden för att kompensera för kapacitansen.
Man ser en liten trådbygel mellan kontakten och motståndsbenet.
"Return loss" hamnade på bättre än -48dB upp till 30MHz och -30dB vid 144MHz.
Med ett "snyggare" montage med kortare ledare mellan motstånden bör man kunna få ner Return loss ytterligare på 2m bandet.
Som konstlast lär detta vara fullt tillräckligt nära 50 ohm för att kunna tillfredställa de flesta konstlastanvändare.
Med 200W tålighet borde 400W med begränsad tid vara fullt möjligt anser jag.