L antenn

SM7HWD

Skåning
Jag har som många andra trångbodda problem med att få upp en vettig antenn. Skaffade ett 10meters glasfiberspö, på detta monterades en dipol på 2x7 meter i 90graders vinkel. Denna matar jag med 450 ohms bandkabel och en S match (konstruktion enligt CBS). Antennen fungerar över förväntan, från 10 till 80 meter med lågt swr.:) Har haft QSO med både VK och W med bra signalstyrka.:)

Störningsdimman i mitt bostadsområde påverkar inte mottagningen på samma sätt som när jag hade en "vanlig" GP med radialer. Hade brus på 5-8 S enheter på alla band innan:(, men nu ligger det på ca 2-3.:)


73´s Lars / 7HWD
 

Attachments

  • hwdwee-800.jpg
    hwdwee-800.jpg
    32,3 KB · Views: 210
  • wee-800.jpg
    wee-800.jpg
    23,6 KB · Views: 138
Det ser ju ut att vara en riktigt trevlig antenn. Ungefär sådär bor jag. När jag skaffar kortvågsradio så ska jag minsann göra på samma sätt!

Ett mycket bra tips.
 
Enligt vedertagen antennterminologi har du en vinklad stegmatad dipol. Med L-antenn avses i regel en horisontell tråd ändmatad med enkelledare så att konfigurationen liknar ett liggande L. Din antenn går förstås bra ändå och jag gratulerar till den reducerade brusnivån.

Lennart
 
Störningsdimman i mitt bostadsområde påverkar inte mottagningen på samma sätt som när jag hade en "vanlig" GP med radialer. Hade brus på 5-8 S enheter på alla band innan:(, men nu ligger det på ca 2-3.:)


73´s Lars / 7HWD

Samma upplevde jag med min vertikala balkongdipol.
Är det tack vare symetrin som man vinner i brusnivå?

/Micke
 
Det kan vara så att en balanserad antenn inte plockar upp bruset lika lätt. Jag använde en dipol på 2x7 meter , matad med 450 ohms bandkabel som hängde på 3,5meters höjd samtidigt som jag hade en vanlig GP. Bruset från GPn var enormt mycket mera än dipolen.
73 Lars 7HWD
 
Jag gratulerar Dig Lars och alla andra som får uppleva kicken i att upptäckte så bra denna typ av matning och matchning är.
Precis som jag gjorde för inte allt för många år sedan.

Emellertid tror jag inte din antenn är så där väldigt bra balanserad även om "benen" i dipolen är lika långa. Du får en obalans i det faktum att ena benet ligger parallellt med marken och det andra står rätt upp. Alltså obalans i förhållande till marken. I praktiken kommer ju din bandkabel också att vara en del av antennen. Fast hur mycket är ju svårt att säga. Och det spelar ju mindre roll då Du når så bra resultat.

Fast...man ska komma ihåg att full balans är nästan omöjlig att uppnå. Det flesta av oss som använder "balanserade system" (som vi tror) lever med mer eller mindre obalans i systemet. T ex min egen loop som jag matar i den räta vinkeln i en triangulär loop med de 2 kataterna mycket olika långa. Den är alltså tämligen osymmetrisk och därmed i obalans men är den bästa trådantennen jag någonsin haft sedan jag satte till stegmatning (i stället för koax)!

Den riktigt stora vinsten är Du har ett system med låga förluster på alla band. Det gynnar mottagningen också.

Störningsrisken finns ju kvar pga obalans men den är sannolikt betydligt mindre än om Du försöker dig på koaxmatning på en och samma antenn på flera band. För att inte tala om förlusterna.

Mitt intryck så här långt är att balans-/obalansproblematiken i de flesta fall spelar mindre roll än vi först befarar. Det är ju lätt att måla f-n på väggen när lusten/olusten faller på.

Jag tycker ditt exempel, Lars, är ett utmärkt exempel på att prova även vid de mest uppenbara obalanssituationerna.
Jag känner till dem som kör GP-antenner med stegmatare. Det är ju kanske den mest uppenbara obalanserad lösningen som finns. Men lösningen ger även här låga förluster och flerbandsmöjligheter på en och samma antenn och matare.

Kör hårt och jag gratulerar alla som tar sig loss ur "koax(-tänket)träsket".
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Den främsta orsaken till den sänkta brusnivån är nog att "tunern" isolerar antennens matningspunkt från common-mode strömmar som innehåller brus och störningar.

En GP har i teorin också common-mode undertryckning men denna är ofta liten eller obefintlig i praktiken.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top