Lackad tråd i olika färger

SM0UTY

Active Member
Hej!

Är det nån som vet var man kan få tag i lackad tråd i olika färger? Elfa m.fl. har ju men det vore praktiskt att hitta två eller helst tre olika färger.

73 // Hans
 
Hej!

Är det nån som vet var man kan få tag i lackad tråd i olika färger? Elfa m.fl. har ju men det vore praktiskt att hitta två eller helst tre olika färger.

73 // Hans

Hej.
Jag antar att du vill lätt identifiera trådarna när du lindar baluner, spolar etc?
Ett sätt är ju att trä på "centimeterstumpar" av krympslang i samma färg i vardera ändan på tråden och sedan värma med värmepistolen eller cigarettändaren. Krympslang finns ju i flera färger.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag har sett att hobbybutiker, t.ex. Panduro har färgad koppartråd för smyckestillverkning etc. Jag har funderat på om de ska vara lämpliga för oss. Längre än så har jag inte kommit med den tanken.

Eric SA5BKE
 
Man får vara försiktig när man köper lackad tråd i glada färger.
Jag har grön tråd trån Elfa som visade sig vara enkelisolerad och den lacken spricker mycket lätt.
Dessutom så är den väldigt lätt att skrapa bort, inte kul när jag hade lindat om en motor som visade sig vara kortis.
Man måste kolla upp så man vet vilken typ av lack man får och inte ta för givet att all tråd är bra.

/Micke
 
BKE skrev: "Jag har sett att hobbybutiker, t.ex. Panduro har färgad koppartråd för smyckestillverkning etc. Jag har funderat på om de ska vara lämpliga för oss. Längre än så har jag inte kommit med den tanken."
----

VARNING!

Panduro har tidigare haft färgad koppartråd vilken på senare tid ersatts av färgad järntråd. Så det gäller kanske att ha en magnet med sig för att kolla så man inte blir besviken.

Kommer ihåg att det på Försvarets Överskottslager i slutet av 60-talet fanns rullar med "koppartråd" för endast 1:- som vi nybörjare köpte några av. Jag använde min tråd som antenner och det fungerade utmärkt. Lindade även spolar men då mina tekniska kunskaper var så små vid den tiden är jag inte säker på att jag förstod att det inte fungerade så bra. En kompis använde sin tråd till pi-filterspolen i sin 10 W sändare. Den var lätt att stämma av med ett brett anodströmsdip men effekten stannade i spolen som blev mer än måttligt varm efter ett tag. Inte lätt att få kontakt heller.

Många år senare fick vi höra att det var kronans blanktråd vi köpt, försedd med ett tjockt lager koppartrådsliknande lackskikt. Jag har några rullar kvar än idag. :)
 
Jag brukar dra tråden genom en tuschpenna med bred spets, genom att använda olika färger på pennorna får jag hyfsat lätt att identifiera trådarna. Stick en knappnål genom pennspetsen först så går det lätt att dra koppartråden.
 
Jag skulle nog inventera frugans/sambons lager av nagel lack som finns i alla möjliga färger. :D

// Janne
 
Eller linda med den tråd man har och därefter ringa ledningarna och märka upp? Har man ingen ringklocka/summer så går en vanlig ohm-meter precis lika bra. Back to basic.
 
På stormarknader så brukar man kunna hitta nagellack billigt, jag köpte fem olika klara färger på EKO stormarknad för en spottstyver, samma lacker finns på Citygross.

Nagellack är bra till mycket, till exempel skydds-, förseglings-, fixerings- och låslack och så kan man alltid glädja frugan när hennes har tagit slut :)
 
Back
Top