Lämna ham.se är svårt (omöjligt?)

SM0RVV

Well-Known Member
Hej alla,

Vill bara passa på att dela med mig till er alla att Ham.se är något man tydligen aldrig kan gå ur.
Jag har bönat och bett forumägarna att ta bort mig från Ham.se, men de vägrar. Första gången jag bad om att bli raderad var i somras, så det har ju faktiskt gått ett halvår.

När man går in i Ham.se som ny medlem får man se villkoren. Där står att man som användare behåller copyrighten till sina inlägg. Något som är helt naturligt då ingen forumägare någonsin vill ta över ansvaret för av hen's användare skriver.

De flesta av de stora tjänsteleverantörerna som Google, Facebook, Twitter, m fl har metoder för att radera sin användare. De är ju ändå företag som brukar få på pälsen för att inte vara till för sina användare. Men nu visar det sig alltså att Ham.se är snäppet värre.

Det här är tråkig läsning för forumägarna, det förstår jag. Men finurligt nog kommer det här inlägget att försvinna så snart de uppfyller min önskan att bli helt raderad från detta forum.

M a o, läser du det här så vägrar fortfarande formuägarna radera....

SM0RVV
 
Ett forum lämnar man enkelt genom att sluta skriva inlägg. Om alla dina inlägg skulle tas bort hamnar de som skrivit svar på dessa inlägg i ett underligt läge. Det här diskuterades en del när SSA forumet havererade för några år sedan. Jag tycker alltså forumägarna på HAM.SE har en bra policy.

73
Lars

Sent from my RM-825_eu_sweden_309 using Tapatalk
 
Hej alla,

Vill bara passa på att dela med mig till er alla att Ham.se är något man tydligen aldrig kan gå ur.
Jag har bönat och bett forumägarna att ta bort mig från Ham.se, men de vägrar. Första gången jag bad om att bli raderad var i somras, så det har ju faktiskt gått ett halvår.

När man går in i Ham.se som ny medlem får man se villkoren. Där står att man som användare behåller copyrighten till sina inlägg. Något som är helt naturligt då ingen forumägare någonsin vill ta över ansvaret för av hen's användare skriver.

De flesta av de stora tjänsteleverantörerna som Google, Facebook, Twitter, m fl har metoder för att radera sin användare. De är ju ändå företag som brukar få på pälsen för att inte vara till för sina användare. Men nu visar det sig alltså att Ham.se är snäppet värre.

Det här är tråkig läsning för forumägarna, det förstår jag. Men finurligt nog kommer det här inlägget att försvinna så snart de uppfyller min önskan att bli helt raderad från detta forum.

M a o, läser du det här så vägrar fortfarande formuägarna radera....

SM0RVV

Ja vi har funderat en hel del på ditt önskemål. Men jag anser det vara helt fel att börja radera användares inlägg för att användaren inte vill vara med längre. Det förstör trådarna helt. Och att som du har gjort, gå in och radera trådstart är väldigt dålig stil. I denna tråden http://www.ham.se/pts-ssa-iaru-nrau/23818-myndighetskontakter-har-regler.html har du gett dig in ordentlig i diskussionerna om samverkansgruppen. Men helt plötslig bara raderade du trådstarten, varför? Du har stuckit ut hakan ordentligt, men nu vill du helt plötsligt inte stå för det längre.

Dålig stil är min enda kommentar!
 
Och att som du har gjort, gå in och radera trådstart är väldigt dålig stil. I denna tråden http://www.ham.se/pts-ssa-iaru-nrau/23818-myndighetskontakter-har-regler.html har du gett dig in ordentlig i diskussionerna om samverkansgruppen. Men helt plötslig bara raderade du trådstarten, varför?
Där ser man! Eftersom jag var den första som svarade på det raderade inlägget, så undrar jag i stället varför det går att radera efter så lång tid? Kan man inte strypa det på något sätt? Det behöver finnas sätt att redigera ett inlägg, men kanske inte ett halvår senare?

73
Lars
 
Medlem i ett Engelskt radioforum. Där kan man redigera i 12 h, sedan låses inlägget och man får ta ansvar för vad man vräkt ur sig. Kanske något att tänka på för den värderade forumbroder som vräker ur sig skit och sedan inte vill stå för sina åsikter ..
 
Framför allt så borde redigeringsmöjligheten bli "låst" så fort som någon mer än TS har skrivit i tråden. Om redigering funkar så går det ju att redigera bort all text i sitt inlägg. På ett annat forum så har det blivit en vana att citera texten som TS skrev i sitt eget inlägg, just för risken att TS börjar att radera inlägg.
 
Precis, citera alltid inlägget du svarar på, så att det alltd går att utläsa vad orginalfrågan var.

Det är ett otyg med forum som inte tillåter att man citerar förstainlägget, men där funkar ju klipp och klistra...

Ett exempel:

F: Måste man ansluta antenn eller annan last innan man provsänder med radion?

S: Ja, självklart, allt annat vore ju komplett idiotiskt!

Nästa gubbe:

S: Man bör alltid ansluta en last först för att inte riskera skador på sändaren

Nästa gubbe:

S: En bekant till mig brände ett splirrans nytt slutsteg när han...

Sen ändrar frågeställaren frågan till:

F: Kan man provköra sändaren lite först, innan man man ansluter antenn eller konstlast.

S: Ja, självklart, allt annat vore ju komplett idiotiskt!

Nästa gubbe:

S: Man bör alltid ansluta en last först för att inte riskera skador på sändaren

Nästa gubbe:

S: En bekant till mig brände ett splirrans nytt slutsteg när han...

Alla svar efter det första ser ut att besvara frågan korrekt, men första svaret blir uppåt väggarna.
 
Ett forum lämnar man enkelt genom att sluta skriva inlägg. Om alla dina inlägg skulle tas bort hamnar de som skrivit svar på dessa inlägg i ett underligt läge. Det här diskuterades en del när SSA forumet havererade för några år sedan.

Noteras bör att jag fick ett erbjudande från SSA att få samtliga mina inlägg raderade från forumet, det var alltså inget krav som jag ställde utan snarare ett önskemål från styrelsen i SSA att få radera mina inlägg. Jag tackade "ja" eftersom då kunde ingen fortsätta att ändra vad jag hade skrivit så som skett (styrelsen redigerade alltså andras inlägg).Tror att det var tre personer som fick detta erbjudande om att bli helt raderade. Det skall alltså inte finnas några inlägg från SM7MCD på SSAs forum, kommer inte ihåg vad det står istället eller om det bara är tomma rutor... men stökigt blev det i trådarna.
 
Medlem i ett Engelskt radioforum. Där kan man redigera i 12 h, sedan låses inlägget och man får ta ansvar för vad man vräkt ur sig. Kanske något att tänka på för den värderade forumbroder som vräker ur sig skit och sedan inte vill stå för sina åsikter ..

Nu har man skruvat lite på forumet, så om någon skulle vilja ha vänligheten att försöka redigera ett äldre inlägg skulle jag bli glad. Jag kan inte prova själv eftersom jag har för mycket behörigheter.....
 
Det har alltså satts tidsgräns på editeringsmöjligheterna?

Då borde nog Ham.se upplysa sina medlemmar om det.

Det är det rätta att göra, men man kan inte ändra sånt utan att meddela förändringen!
 
ang lämna ham.se

vart skal man då titta om man har problem med sin rigg

har kan man söka sig fram efter problemet

ställa en fråga och man får svar

varför lämna stå stand bye i stället

mvh claus
 
Det har alltså satts tidsgräns på editeringsmöjligheterna?

Då borde nog Ham.se upplysa sina medlemmar om det.

Det är det rätta att göra, men man kan inte ändra sånt utan att meddela förändringen!

Ja det gör vi när vi vet att det fungerar.
 
Du bör skaffa dig en till inloggning med standardrättigheter så att du enkelt kan kolla hur forumet fungerar för en "vanlig" användare.
 
Du bör skaffa dig en till inloggning med standardrättigheter så att du enkelt kan kolla hur forumet fungerar för en "vanlig" användare.

Jo jag får väl ta och göra det. Det är ju inte jag som sköter inställningar och sånt på forumet, jag försöker bara komma med bra förslag :)
 
Hej!

Jag är i det läget att mina inlägg "kom bort" när ham.se bytt skepnad. Har haft mailkontakt med Tommy Björnström vid tre tillfällen under 2013 dock utan resultat !!!!!!

Kan väll passa på att gnälla lite, det gamla forumet var mycket bättre än nuvarande, men det kanske finns en annan tråd att ta an detta.

Häsningar
Björn sm7fcn
 
Hej!

Jag är i det läget att mina inlägg "kom bort" när ham.se bytt skepnad. Har haft mailkontakt med Tommy Björnström vid tre tillfällen under 2013 dock utan resultat !!!!!!

Kan väll passa på att gnälla lite, det gamla forumet var mycket bättre än nuvarande, men det kanske finns en annan tråd att ta an detta.

Häsningar
Björn sm7fcn

Hej Björn,

Jag vet inte vad som hänt om dina inlägg verkligen har kommit bort eller inte. Men vad vi noterat är att sökfunktionen på forumet inte hittar äldre inlägg längre. Det verkar som om indexeringen för sökfunktionen startade om när man uppgraderade forumet. Vilket innebär att om man manuellt går in i de gamla trådarna så finns inläggen kvar, men sökfunktionen hittar dem inte.
 
Back
Top