Lämplig lack för Aluminium utomhus?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Nå'n som kan tipsa om bra lacker att använda på Aluminium
som skall vara utomhus?

Primer + täckfärg?

(...Och som kan finnas hos den lokale färghandlaren)
 
Jag har använt billig mattsvart sprayfärg från Biltema på mitt maströr (aluminium typ skarvbar TV-mast)
vilket nu har suttit uppe i 3-4 år i den aggressiva stockholmsluften utan att flagna eller blekna synbart.
Jag lade två lager med torkning emellan och det ser lika bra ut idag som när det var nygjort. Rekommenderas !

Jo just det, jag svabbade av röret med en trasa och vanlig rödsprit först. Är nog nödvändigt...
 
Jag har samma erfarenhet av Biltemas spray. Använde dock Aceton från samma företag för rengöring.
 
Finns det inte fälgfärg hos BILTEMA, men frågan är om det finns fälgfärg för aluminium.
I vilket fall så är rengöring viktig, gärna slipning alldeles innan målningen.

de
FPD
 
Aluminium är litet speciellt. Vid de tillfällen jag har skrapat på
något aluminiumföremål som lackerats för utomhusbruk har jag
oftast noterat att under täckfärgen är det lackerat med en primer
(som då haft annan färg). Detta inte minst på "militärgröna"
saker.

Jag har tidigare erfarit att sprayfärger ämnade för stål inte fastnat
bra på aluminium. Därav min frågeställning.
 
Vad är det i aluminium som du vill måla Ulf? Biltema har ju hammarlack som är mycket tålig mot det mesta, påminner i ytan om Heathkit fast i svart eller en BC-312
 
Last edited:
Ska du måla aluminium och det verkligen ska sitta behövs en betlack som grund. Kolla med leverantörer av reservdelar till Land Rover. De har målat sina aluminiumkarosser sedan 1948 och har färg som sitter. Tips är att surfa på Kastells Lantbruksservice. Ring och snacka med Göran Kastell, han kan det där. Hälsa från mig :)

Edit: Görans firma ligger i Långås, Falkenberg. Han har postorder och blixtsnabb service.
 
Back
Top