Längden på dipol?

Hur jag ska beräkna längden på en dipol har jag lärt mig. Men hur mäter jag upp denna längd?

För att förenkla frågan har jag ritat en skiss. Se Dipol - Home

Se Bild 1: Ska jag mäta längden till en punkt A? Eller runt isolatorn till punkt B?

Eftersom min antenntråd är isolerad – har det någon betydelse för svaret om jag bara slår en klammer om trådarna i punkt B eller om jag skaver bort isoleringen och löder ihop dem?

Se Bild 2: Där blir det ju ytterligare en stump till anslutningen till balunen i mitten. Ska den längden räknas med?

En annan fråga. Se Bild 3: Är det horisontella avståndet som man räknar med – eller antenntrådens verkliga längd, den blir ju lite längre eftersom den sannolikt svackar en del.

Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger att ”En dåre kan fråga mer än vad tio visa män kan svara på”. Och Ingemar Stenmark sa väl ungefär att ”De är ingen mening att förklar´ för den som int´begrip!”

Men ändå: Det bästa sättet att lära sig är att fråga.

/SM4ZDK
 
Jag har aldrig lyckats att beräkna exakt längd vid tillverkningen av dipoler. Det enklaste sättet är att räkna ut längden plussa på några procent för att man är lite feg och tror att man räknat fel. Egentligen blir dipolen alltid för "lång" eftersom man oftast inte tagit våghastigheten i kabeln i beaktande. Och sen trimma dipolen till resonans genom att mäta swr och klippa bort lika mycket från varje ben på dipolen. Oftast blir man förvånad över hur mycket man klipper bort.
 
Det finns ytterligare en orsak till att dipoler i HF-området på "rimliga höjder" blir för långa.
Detta beror på att antennen kopplar till sin spegelbild i marken, och därmed kommer antennens resonansfrekvens att minska.

En uppskattning är att en dipol på 1/8 våglängds höjd kan bli runt 5 - 8 % längre elektriskt genom denna koppling. Ett problem är att det blir vanskligt att räkna fram detta, eftersom det beror på markens elektriska egenskaper som man väldigt sällan känner till.

Det enklaste är att ta till några procent i längd, och sedan justera till rätt längd på plats.

Längderna mäts utefter själva antenntråden, och man kan försumma bidraget från kabeländarnas
längder vid både mittisolatorn och vid ändisolatorerna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur man mäter "öglan" vid balun och ändisolator beror nog mycket på frekvensen antennen görs på.
En ögla, eller som jag vill kalla det: en KNUT vid balunen kan ha flera varv och är i vissa fall en spole. Exvis några varv genom balunens avlastningshål blir en betydande spole om antennen görs för 28 MHz. På 1930 kHz betyder enna spole mycket lite.
Öglorna i ändarna av dipolen, där man knyter mot isolatorerna kan bilda ändkapacitanser, vilka då förlänger antennen eleketrikst.

Jo jag har faktiskt sett dipoler för 21 och 28 MHz med 5 till 10 varv både vid balun och ändisolator, men starkt blir det.....

Så rådet du fått av de andra att ta till en bit, och "klipp och prova" är nog det som gäller. Samt att försöka göra så liten spole som möjligt vid balunen.
 
Frågorna ZDK ställer är bra. Själv brukar jag använda vanlig installationsledning FK1.5 eller FK2.5 till mina trådantenner för kortvåg. Infästning och avlastning i centrumisolatorn görs i regel genom att tvinna ihop ledningen 5...10 varv. Ibland när det skall bli riktigt fint och hålla i tio år eller mer, säkrar jag med en bit UV-beständig krympslang eller dito buntband.

Om man räknar ut en dipol enligt vedertagen formel så blir den ALLTID lite för lång, d v s resonerar för lågt i frekvens. Detta beroende på markens inverkan, och som Karl-Arne berörde. Om man har en "antenna analyzer" till hands och t ex finner att dipolen är i resonans på 3.45 MHz så går det enkelt att räkna ut hur många centimeter den skall kortas för att hamna på önskad frekvens. Jag klipper i regel aldrig av överskottet utan tvinnar istället tillbaks ledningen över dipolbenen. Hugget som stucket hur man gör men klipper man till en dipol för SSB-delen för 80 m så måste man ju i så fall skarva på trådstumpar för att komma ner på CW-delen om det skulle bli aktuellt.

Den vänstra trådstumpen på bilden nedan är 14 cm lång och representerar den kortaste vägen mellan det ena antennbenet och anslutningspunkten i balunen eller koaxkabeln. Uppmätt induktans 100 nH.

Den högra trådstumpen är totalt 28 cm lång och visar hur det kan se ut i verkligheten. Uppmätt induktans är 156 nH.

Alltså. Den extra längd ledning som åtgår för att passera genom t ex en vanlig äggisolator av porslin samt tvinnas c:a 5 varv är i detta fall 14 cm vilket motsvarar en induktans av 56 nH.

Den som har ett antennsimuleringsprogram till hands kan nu lägga in två induktorer (spolar) på 56 nH i respektive dipolben närmast matningspunkten så får vi se hur många kHz denna förankringsmetod sänker resonansfrekvensen på en ordinär tråddipol för t ex 1.8 MHz resp 28 MHz.

/Bengt
 

Attachments

  • an1.jpg
    an1.jpg
    19,7 KB · Views: 162
Den som har ett antennsimuleringsprogram till hands kan nu lägga in två induktorer (spolar) på 56 nH i respektive dipolben närmast matningspunkten så får vi se hur många kHz denna förankringsmetod sänker resonansfrekvensen på en ordinär tråddipol för t ex 1.8 MHz resp 28 MHz.
/Bengt

Det har väl du Bengt?
Så oroar vi inte antennuppsättare i onödan.

/Ingvar
 
Jo men jag tänkte att man kanske kunde locka fler att börja fundera och simulera istället för att bara servera alla svar som sanningar rakt av.... :cool:

Sedan kan vi fortsätta att fundera på hur hastighetsfaktorn påverkas av plastisoleringen. En antenn av blanktråd blir ju fysiskt längre än en dipol gjord av FK. Det är sällan man ser något om dessa saker omnämnas i amatörsammanhang. Därför tycker jag att ZDK:s frågor var bra.
 
Back
Top