Lära sig CW

SA6MTX

Well-Known Member
Några tips om man som nycertad vill lära sig CW? Finns det kurser och certifikat att ta, eller är det enklast med egenstudier/egenträning?
 
Har inte sett några traditionella telegrafikurser i klubbregi på mycket länge.

Att träna Morse i grupp är trivsamt, men inte speciellt effektivt, eftersom inlärningstakten
är starkt individuell.

Du kan först läsa bakgrundsmaterialet på https://radioskolan.se/ , och sedan finns det många program och "appar"
som hjälper till vid självstudier. Ett sådant vilket bygger på Koch-metoden är G4FON vilket har gett bra resultat hos de flesta.
 
Om inte Engelska är ett problem så kanske det här kan vara något för självstudier https://cwops.org/

Annars är väl SK4SQ's kurs den mest använda skulle jag tro http://www.sk4sq.net/ den finns med på SSA sidan. Men den från CW Ops finns inte med där (kanske Jonas finner den värd att lägga till?)

Kan du få med någon kamrat att köra samtidigt så är erfarenheten att det är bra. Man hjälper då ofta varandra med motivationen och att kunna hålla den uppe när man tränar helt själv är åtminstone mitt största problem.

73, Lycka till!

Johan, SA3BYC
 
Jag använder apparna "Morse Mania" och "QRO CW", det går långsamt framåt men ändå framåt ;) det som är bra med appar i telefonen är ju att det blir väldigt nära till hands att kunna öva någon liten stund flera gånger om dagen :) och det centrala är att bara fortsätta nöta och nöta och inte ge upp... lycka till!
 
Traggla mottagning 10-15min om dagen, och att vara konsekvent är i min mening framgångreceptet. Använde mig av IZ2UUF's Koch trainer i telefonen, och skrev ned tecknen. Bättre hälften trodde jag på riktigt hade en skruv lös efter några månader :) Klubbar finns det gott om. Kan rekommendera LICW, https://longislandcwclub.org/
Tyvärr ställer tidsdifferensen till det en aning, men kvällstid kring 19-21 brukar det köras nybörjarkurser.
 
CW = continous waves blev det först när man övergav gnistsändarnas dämpade vågor och övergick till rör teknik. SOS:et från Titanic var alltså inte CW!

Om vi nu ska vara riktigt gnetiga.... :cool:
 
CW = continous waves blev det först när man övergav gnistsändarnas dämpade vågor och övergick till rör teknik. SOS:et från Titanic var alltså inte CW!

Om vi nu ska vara riktigt gnetiga...

Precis.

Den krympande skara vilken vinnlägger sig om korrekt terminologi vet att Titanics nödanrop sändes med sändningsklass "B" vilken per definition
inte är "CW".

Slutligen behövdes det inte rörsändare för att generera "CW", utan Poulsens ljusbågssändare, Alexandersons och Goldschmidts alternatorer samt Joly-von Arcos passiva ferromagnetiska frekvensmultiplikator kunde samtliga generera "odämpade vågor" långt innan elektronrören blev praktiskt användbara för högre effekter.
 
Jag har gått kurs på Alexanderson alternatorn så formellt kan jag köra hela stationen men håller naturligtvis mig borta.... och ja, det är absolut 100% CW!! Men har dom andra systemen du nämnde använts praktiskt i någon större utsträckning?

-AOM, om man kunde förflytta sig ut i rymden 111 ljusår bort med lämplig RX/ant skulle det då vara möjligt att uppfatta Titanics SOS? En liten klurig frågeställning man kan fundera på innan man somnar på kvällen... ;)
 
Last edited:
Men har dom andra systemet du nämnde använts praktiskt i någon större utsträckning?

Poulsen: De två största radiosändarna som byggdes under 1910 och 20-talen;
Lafayette i Frankrike 1000 kW och Malabar i nuvarande Indonesien 2400 kW

Goldschmidt: Sayville i USA, 100 kW, Tuckerton 200 kW samt Togoland i Tyska Centralafrika 100 kW

Joly-von Arco: Nauen utanför Berlin 800 kW


Tentamensuppgift i Rymdkommunikationsteknik från slutet av 1970-talet:

"Beräkna hur stor mottagarantenn som skulle krävas för att kunna uppfånga den första TV-sändningen
från Alexandra Palace 1936 nu 40 år senare. Ledning: antag en brusfri mottagare med 2 MHz bandbredd och en antenntemperatur av 3 K
"
 
Last edited:
Jag saknar info om effekt och lobdiagram hos TX samt krav på s/n i RX för att jag skall klara tentan...
Men det kanske fanns i det finstilta.. Ha det bra och nu GN..
 
En ordningsfråga:

Man lär sig inte "CW" utan "Morsetelegrafi".
"CW" är en teknisk egenskap hos sändaren, inte någon kodningsmetod eller något telegrafalfabet.

Ur ITU:s radioreglemente:

"1.117 telegraphy1: A form of telecommunication in which the transmitted information
is intended to be recorded on arrival as a graphic document; the transmitted information may
sometimes be presented in an alternative form or may be stored for subsequent use (CS 1016)."


Med en förklaring:
1 1.117.1 A graphic document records information in a permanent form and is capable of being filed and consulted;
it may take the form of written or printed matter or of a fixed image.


Om vi ska vara gnetiga - och noterar att AOM skriver "Morsetelegrafi" och inte bara telegrafi. :)
 
Telegrafi betyder ordagrant "fjärrskrift" och dess ursprungliga tillämpning var att skapa en skriven efterbildning
av det avsända meddelandet hos mottagaren. Hur detta går till, och med vilken/vilka telegrafalfabet, överföringsmetoder eller kanalkodningar som används är egentligen egalt.

Men det pekar på en annan viktig distinktion; att ta emot telegrafi innebär att leverera det mottagna i nedskriven form.
Morsetelegrafi är specifikt därför att Morses (eller egentligen Vails och Gerkes) telegrafalfabet används, vilket blivit allenarådande
i moderna tillämpningar av manuell telegrafering.

Radiotelegram har utväxlats med användning av Morsealfabetet i över 125 år och kommer sannolikt att fortsätta, dock inte för professionella ändamål. Man talar ofta i engelskspråkiga sammanhang om "head copy" eller "ta i huvudet" på svenska, och detta är intressant ur principell synpunkt. Det är så att någon "head copy" per definition inte existerar, eftersom "copy" innebär att skriva ner på papper eller med skrivmaskin.
Yrkestelegrafister såg "head copy" som en avvikelse, eftersom det medför att man då blir intresserad av innehållet, och då kommer man lätt vilse i meddelandetexten ifall man behöver redovisa den i skriven form.

Ur riktiga radiooperatörers och även riktiga radioamatörers perspektiv så ska man skriva ner det mottagna, och det förväntades radioamatörer även kunna in i "modern tid". Att kraven på detta så småningom kom att försvinna beror dels på att det kommersiella och militära intressena för manuell hantering av radiotelegram kom att försvinna av pris/prestanda-skäl, och dels på att kraven radioamatörer mildrades av rekryteringsskäl.

När tilltänkta blivande radioamatörer inte längre ville anstränga sig så anpassades kraven till det.
 
Jag saknar info om effekt och lobdiagram hos TX samt krav på s/n i RX för att jag skall klara tentan..

För att lösa sådana här uppgifter tillämpar man "ingenjörsmässiga antaganden".
I det gamla 405-linjers systemet så krävdes det ungefär 12 dB SNR i medeleffekt för att etablera synkroniseringen
och få någon form av bild,

Alexandra Palace-sändaren hade c:a 10 kW ERP och en antenn som i praktiken var rundstrålande.

Sedan är 3 K antenntemperatur på 41 MHz ett helt orealistiskt antagande, men lägre än så går det aldrig att komma p.g.a den kosmiska bakgrundssträlningen.

Om man sätter in siffror; bruseffekten = kTB i logaritimiska mått = -174-20+63 = -161 dBm, SNR = 12 dB, alltså krävs en signaleffekt från antennen av -149 dBm.

40 ljusår är ett avstånd av c:a 378 432 000 000 000 000 m eller 3,8 E+17 m.

10 kW sprids över en area av 4*pi*(378 432 000 000 000 000)^2 m2 eller en effekttäthet S = 10000/(4*pi*1,4E+35) = 5,5E-33 W/m2
Uteffekten från en anpassad antenn blir P =S*Aeff där Aeff = den fysiska arean/2.

Det krävs en signaleffekt av -149 dBm eller -180 dBW, alltså 1E-18 W.

Nu kan vi lösa ut kravet på Aeff som 1E-18/5,5E-33 eller 1,8E+14 m2.

En parabolantenn med en sådan effektiv area får en diameter av minst 220 000 km.

Man kan därför anta att antennen skulle bli svår att realisera, och den får även en extremt smal huvudlob, endast 0,000 002 grader, vilket gör den besvärlig att rikta in mot Jorden.
 
Last edited:
Var inte Morses telegrafialfabet egentligen samma som "American Morse Code" (Railroad Morse) och det som vi
använder idag är "International Morse Code" som bygger på ändringar gjorde av Friedrich Gerke 1848
( Hamburg Morse ) och detta blev sedan ITU standard 1865.

Gerke hade tydligen samma tecken för I och J

1688801988635.png
 
Enligt Briggs Meyers som är en vanligt förekommande personlighetstest där man kvantiserar den testade personen till en av 16 standardtyper. Själv är jag en ENTP vilket innebär att jag finner stort nöje i att diskutera och vrida på argument och fakta. Det är kul att vara med likasinnade här på forumet.. ;)
 
Back
Top