Lägesrapport från arbetet inför ny certifiering för amatörradio 22/10 2011

SIGNALERING PÅ HÖG NIVÅ

När man lyssnar på amatörtrafiken och de långa och omständliga monologerna får jag "ångest" och önskar att alla någon gång skulle få sitta i en signalkontroll eller i en stridsledningscentral och lyssna på stridssignaleringen vid en pansarbrigad i strid. Tänk om en radioamatör med frack och fluga skulle få chansen att leda en pansarbataljon, eller ett kompani eller en pluton eller en enskild grupp i stridsledning... huvaligen. "Ryssen" skulle bli galen och hänga sig i första höga telefonstolpe... Själv skulle jag göra som Noak i arken - slänga mitt amatörcert i marken. Gud bevare mig för fosterlandsamatörer!

Hugo
 
Last edited:
contest

The Radio Amateurs Code
1 En Amatör är en gentleman. Han uttnyttjar inte medvetet etern för sitt nöjes höga skull så att han minskar andras. Han underkastar sig de förpliktelser hans förening åtager sig gentemot allmänheten och staten.


Citat:
Ursprungligen skriven av SM6APQ
Jaha - intressant. Då bryter kategorin contestare - läs conpestare - konstant mot denna regel, eller...

Citat av TXT
Hur kommer du fram till att en HEL kategori bryter mot en code of conduct? Dessutom konstant?


TXT de APQ.

Hej. Bra att någon reagerar på mitt inlägg.

Jag kan bara komma fram till att contestare utnyttjar etern för sitt höga nöjes skull och att de då minskar nöjet och möjligheten för andra.

Nästan varje weekenda är det contest på alla de traditionella amatörnanden. På de s k WARC-banden har tydligen IARU rekommenderat att dessa frekvensband skall vara fria från contest. Mer om detta längre fram.

Alla som på något vis deltar och även dom organisationer som administrerar contest bryter mot ”Code of Conduct”. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att ni hindrar eller reducerar andra att utöva sin hobby.

Jag vill här belysa problemet ”att inte kunna utöva sin hobby” med ett exempel:
Sedan slutet av 80-talet har vi – ett antal radioamatörer - som jobbat som tekniker och operatörer i olika FN-organ och Röda Korset ett sked på 14 MHz. Vi träffas varje söndag på en 14,332 MHz. Vi är två SM-stationer, två norrmän, två finnar, och en dansk och ibland checkar det in ”gästoperatörer”. ”Skedet” leds av Hans, HB9CNM, som en gång startat denna trevliga ring. Vi diskuterar tekniska såväl som trafikala frågor. HB9CNM har valt 14 MHz som möjliggör att vi kan läsa varandra hyggligt. 10,1 MHz bandet hade troligen varit ett bättre val men detta band är ju som bekant inte avsett för SSB-kontakter.
De sista 7 – 8 åren har oftast varit omöjliga att geomföra vårt ringQSO. Orsak: Contest. Det spelar mindre roll att vi ibland lyckas ”starta” ringen efter flera QSY. Vips är en station och klubbar ner kanalen med ett ”CQ Contest”. Att upplysa inkräktaren med ett vänligt ”This frequency is already in use” hjälper föga. UA-stationerna förstår inte, I-stationerna bryr sig inte, F-stationerna låtsar som det regnar. Det sorgliga resultatet har varit att vi ej, p g a contest, har kunnat genomföra vårt söndagssked. Är inte detta att ”minska nöjet för andra utövare”?


På 50- och 60-talet förekom 3 till 4 stora tävlingar igångsatta av ARRL, Tidskriften CQ etc. Då var contest accepterat av även de radioamatörer som ej deltog i tävlingarna. Vi hade en klubb på Göteborg Radio och vi deltog. När det pågick en contest med SSB-mode höll sig stationerna på frekvenser upplåtna för telefoni – aldrig på frekvenser för telegrafi.

Conteststationernas uppträdande m m.
Många av contesstationerna är konstant övermodulerade vilket resulterar i splatter och extrema bandbredder. Jag påpekade detta för en SM6-contestare. Hans svar – nästan exakt:
Fattar du inte APQ ? Det är ju ett knep att tilldraga sig uppmärksamheten och på det viset få fler kontakter. Som extra bonus får dessa ”frekvensmarodörer” ett extra utrymme på kanske + - 5 kHz.
Under SAC-testen för några år sedan observerade jag en SM6:a som låg nästan exakt på 1810 kHz med SSB på LSB och ropade CQ CONTEST. Förutom att detta segment är avsett för endast CW-kontakter ligger hans sidband utanför amatörbandet. Jag antecknade callsign, frekvens och tidpunkt i min logbok.
Nästa dag ringde jag upp någon i SACs tävlingsledning (nr och anropssignal fanns i QTCs Contestspalt) och delgav mina observationer och undrade (föreslog) att ett sådant övertramp borde bestraffas med diskvalificering.
När QTC publicerades några månader sedan återfanns SM6:an i deltagarlistan. Sådeles ej diskvalificerad.
Jag kan heller inte låta bli att undra över dessa ”standard” 59/599 rapporterna. Eftersom alla inkluderar denna standardiserade rapport som inte fyller någon som helst uppgift - varför över huvudtaget sända den?
Jag drog upp detta vid kaffebordet på ett klubbmöte och fick följande inteligenta svar:
”APQ, du hänger upp dig på allt. 599 är bara en grej. Inget QSO är komplett utan att man utväxlar rapporter”.
Mitt svar: ”Vore det inte bättre att sända ett fyrsiffrigt tal – t ex det året man fick sin amatörlicens eller födelseårtalet. Då skulle det innebära att man var tvungen att kopiera ytterligare en grupp korrekt vilket skulle ställa operatörernas skicklighet på prov”.

För ett antal år sedan skrev Per Ståhl, SM5BM,en liten blänkare i form av en satirisk dikt i QTC. Innehållet var i stort sett vad jag ovan nämnt om contesteländet.
SM5BM inlägg inspirerade mig att några månader senare skriva en längre artikel för QTC där jag framförde min kritik mot contest.
Jag fick massor telefonsamtal och personliga E-mail från radioamatörer som samtyckte med mitt inlägg. Många ansåg att ”det var på tiden” att någon äntligen tagit upp ofoget med dessa tävlingar nästan var eviga weekenda.
Det som förvånade mig mest var att jag fick inget svar i någon form från någon contestare. Jo vänta – jag blev faktiskt uppringd av en hängiven contestare (SM6) som tyckte att: ”Innan du skriver sådana inlägg bör du samråda med mig och flera av oss som kör contest från min station”.
Jag svarade att vi lever i ett land där det skrivna ordet är fritt och att detta är inte Nordkorea och f ö behöver jag inte underhandla med contest-terrorister när jag ämnar skriva en kritisk artikel om contest.

Till sist citat av TXT:
Hur kommer du fram till att en HEL kategori bryter mot en code of conduct? Dessutom konstant?

Alla som deltar i contest – även de som respekterar frekvensområden eller har SSB-sändare som ej är övermodulerade – bryter mot code of conduct. Dessa stationer upptar utrymme och bidrar till att tränga undan normala ”trivsel-QSO”.
Den dag tävlingsarrangörerna bestämmer sig för att tre stora världsomfattande contest per år räcker och vissa segment inom CW och SSB områden kommer att upplåtas för contest och de stationer som inte respekterar gränserna kommer att diskvalificeras – den dagen kommer contest att accepteras precis som det accepteras på 50- och 60-talet.

Tack för ordet
73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Back
Top