Det blev till sist en Kenwood TS-2000, utan 23 cm-modulen. Jag fann den genom
Brugtgrej som jag fick tips om tidigare i denna tråd, säljaren är Peter Munk Andersen,
M.W.Electronic.
Först efter att ha bestämt mig, och betalat, insåg jag att mjukvaran för att styra den från datorn kostar pengar, till skillnad från TS-480 där all mjukvara för fjärrstyrning både lokalt och på distans är gratis. :-(
Nu blir det väl till att försöka slänga ihop något i antennväg, till en början något enklare hembygge för några utvalda band. Jag har läst lite på Wikipedia och gissar att 40 och 20 meter är bra band att börja med, och 10 och 6 meter kan vara kul att testa också, och med kortare våglängder kan det bli lättare att få ihop någon hyfsad antenn, tror jag.
För närvarande har jag en hembyggd dubbelbandare för 2 m och 70 cm, den blir väl svår att koppla in, men med separata kontakter för dessa två band känns det lättare att bygga bra antenner.
Hur gör man förresten om man t ex vill använda en dubbelbandsantenn med denna rigg, är det en duplexenhet som gäller då (med filter för respektive band), eller skulle det fungera med t ex en T-kontakt och bara dela på kabeln, eller skulle det ena bandets sändning då överlasta det andra bandets mottagare?
Vad gäller
spurious signals ser jag att det tas upp i manualen under rubriken
Internal beats, sidan 111 i den jag har laddat ned. Det ser ut att vara ett flertal frekvenser som kan drabbas, och åtminstone i vissa fall kan det avhjälpas genom att stänga av den sekundära mottagaren. Förstår jag saken rätt skall just frekvensen 436,800 MHz bara vara drabbad på den sekundära mottagaren, men det kanske är den som behövs för att ta emot downlink från satelliter.