LC Meter

SMØW

Well-Known Member
Vilka erfarenheter har forumet av olika LC meter kit? Har googlat och det finns en uppsjö olika LC meter kit. Vilka har ni byggt/testat? Fördelar och nackdelar?

Hittills när jag har byggt har jag haft en konding och en spole där jag känt till ett exakt värde och sedan har jag gjort ex en paralellresonanskrets med det okända L och kända C och mätt vilken Fo som kretsen resonerat på i en nätverksanalysator. Sedan räknat ut den okända komponenten med f=1/2pisqrt(LC). Det blir bra mätresultat men tar lång tid, så nu tänkte jag vidga mina vyer och bygga mig en bra LC meter:)

73 de Teemu SM0W
 
Jag kan varmt rekommendera denna från AADE. Enkel att peta ihop och fungerar utmärkt. Nackdelen är de billiga banan-anslutningarna som kan lossna annars kan jag inte säga annat än att den fungar utan anmärkningar.

Jag har IIB-modellen
 
Last edited:
Tack för info! Den verkar vara bra, en av dem jag hade kollat på. Kanske läge att beställa och knäppa på lödkolven ;)
 
Eftersom man inte får en skyddande väska så har jag ordnat en på annat håll, det rekommenderas för att skydda instrumentet
 

Attachments

  • lc.jpg
    lc.jpg
    59,2 KB · Views: 67
Back
Top