LCD Display

SM0VPJ

Well-Known Member
Vart i Sverige hittar man något företag som säljer 7 siffriga LCD displayer med måtten
95 mm bred och 30 mm hög, 68 ben:confused:

Jag behöver en ny till min Philips PM 6668 frekvensräknare.
Kanske någon har en annan idé? Hittade någon sida på nätet där man bytt ut
nämnda display till 2 st fyrsiffriga displayer och en massa jobb med benkonfigurationen, löda massa sladdar, - inte så kul:eek:

På en ettikett bakpå displayen står följande: GE (general electric?) 26/80 135
182D5R09G, finner inget vettigt på nätet av det på 1ik1n.

Några tips?

// Janne
 
Tror du inte att den LCD är specialgjord för just den apapraten?
ELFA har väl några standardtyper av LCD, mne en tillverkare av ett instrument eller apparat brukar nästan alltid låta tillverka en just för ändamålet.
Du får nog tala med generalagenten
 
Tror du inte att den LCD är specialgjord för just den apapraten?
ELFA har väl några standardtyper av LCD, mne en tillverkare av ett instrument eller apparat brukar nästan alltid låta tillverka en just för ändamålet.
Du får nog tala med generalagenten

Jo, det är möjligt. Men som sagt, det gåt och ersätta med 2 st 4-siffriga displayer, helst vill jag undvika det men om inget annat val finns så får det bli så istället för att slänga instrumentet.

// Janne
 
Hittade du någonsin nån lösning? Jag har samma frekvensräknare. Antar att du har samma problem som jag - displayen har svartnat år efter år. För 10 år sen gick det fortfarande att läsa siffrorna någorlunda. Nu är den helt svart och man kan bara ana att det är siffror någonstans.

Antagligen dags att kasta räknaren. Den är säkert 20 år....

73 /SM0NOR
 
En annorlunda idé kan vara att sätta en microcontroller (AVR, PIC, Propeller, etc) som läser av orginal-stiften till displayen. Ett program i microcontrollern konverterar sedan det avlästa värdet till att visas på en modern display.

Sett ur ett ekonomiskt/professionellt perspektiv är det förstås helt galet. Men jag tycker ändå att det ligger lite amatörradio-anda i tanken. :)

73 SM0RVV
 
Back
Top