Letar fortfarande efter Kristaller

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Letar efter HC6/U kristaller för i första hand 80 meters CW-del, men även kristaller för 40 meters CW-del är av intresse.

Ska sitta i den hembyggda sändaren.
 
Du borde leta efter FT243 istället. Byt sockel eller ännu bättre, sätt en stor sockel i parallell. FT243 såldes i stora mängder på 50- och 60 talen av bl a Firma Bo Hällström alias SM5CXF medan de modernare HC6 nog vara ganska ovanliga. Knappt några HC6 för amatörfrekvenserna flyter omkring i junkboxarna på loppisarna. Bara ett tips!

Har hört dig flera gånger med din 10 Wattare och den hörs ju som vilket modernt slagskepp som helst, aningen chirp men så skall det ju en riktig CW-sändare låta. :cool:
 
Last edited:
FT-243 kristaller

Jaha, tack för tipset Bengt! Det är ju en baggis.

Då så, FT-243 kristaller för 80m CW-delen sökes!
 
Last edited:
Jag har en för 3560 kHz i den kapslen, men den är för en gnistsändare och ger inte CW (Continous Wave).
Dock är den inte till salu. Utan väntar på att jag skall dra igång min RA-190.

Ursäkta ett lite elakt skämt men jag kunde bara inte hålla mig.

Lycka till i jakten på den försvunna kvartskristallen?
Är ganska säker på att sådan ligger i junkboxarna både här och där.
 
Du finns redan på min "lista" Roy...:D...om du undrar kan jag maila den till dig.

Jag har många loppisar framför mig
 
Last edited:
Färdig

Nu har jag fått mina efterlängtade FT-243 kristaller. Nu ska jag bara samla lite på dem.
 

Attachments

  • ft.jpg
    ft.jpg
    15,8 KB · Views: 102
Last edited:
Bara tuta å köra, ja, ni som är skarpögda ser ju att jag har 2 olika typer av kristallhållare. HC6/U & FT-243
 
Last edited:
Nu fattas det bara litet damm och oxid som sista komplettering. Lyckligtvis kommer sådant med tiden av sig självt. ;)

73 / Göstha
 
Hur visste du det Göstha?........:)
Råkade kolla i min gamla Trio TS-510. Det är jag nog förhållandevis ensam om.
Dessutom blir jag påmind varje gång jag tittar i spegeln. Det är jag säkert inte lika ensam om ... :)
/ Göstha
 
Tack för alla hjälpsamma tips. Nu har jag dock kristaller så att jag klarar mig ett tag. Eller vad sägs om
3503
3508
3545
3562
3565
3566
3570
3575..........kHz

Bjarne
 
Last edited:
Back
Top