Licensavgift för datorer !

Jahadu. Tja, olika landsändar, olika termer. Se bilaga. :)

Just den boten fick dom dessutom riva.

Tror f ö att P Malmö har samma nomenklatur. Dom två är dom stora aktörerna här nere. Länge sen jag fick p-böter. Vistas sällan i stan med bilen, kör hellre plåtvespa med avtagbar nummerskylt :-)

Edit: nä, P Malmö har dessutom DUBBLA termer...kontrollavgift (för tomtmark) och felparkeringsanmärkning (för stadsgator etc), under nåt slags rubrik "Felparkeringsavgifter" på sin sida - och dom kan inte ens stava rätt i länken.
Parkering Malmö - Vi skapar plats

Kan vi sluta haverera runt i petitesser nu? (Och ja, det är helt OK att du har rätt, det bjuder jag på)

Det vat du som anmärkte på mitt påstående.

Men, en kontrollavgift kan inte variera utan skall vara lika oavsett anledningen till kontrollen.

En felparkeringsavgift kan (och är) på olika belopp beroende på vilket brott du har gjort. Här i Göteborg så kostar det 400:- att inte betala parkeringsavgiften men 800:- om du har stannat där det är stoppförbud !

Därför så kallar dom det för felparkeringsavgift.

+@
73/Jan
 
Näe, mobiltelefoner och surfplattor skulle vara undantagna "för dom är inte främst avsedda att använda till att se på tv"

Ehh, min dator var inte heller avsedd för det tills ni sa det.

Men det är lungt, jag har lagt ut lite lättklädda bilder av mig själv på nätet, ni kan alla pröjsa mig en femhundring i månaden för att ni kan se dom!

Nu betalar ju redan dom flesta som har tv, men det är ändå förjäkligt med den typen av negativ avtalsbindning.

Det är nästan så att jag kan tänka mig att betala för att slippa se! :D
 
Ett förslag är att köra med samma affärsmodell som Fovea, före detta stjärnstudio.

De skickar materialet inplastat, något returkuvert finns inte med. De skriver flåshurtigt att det bara att skicka tillbaks utskicket portofritt, i det icke medföljande kuvertet kan man anta :mad:

Om du inte returnerar det så faktureras du. De hänvisar dessutom till en beställning som aldrig blivit gjord!
 
Kan inte TV3 eller någon annan kanal stänga av sin kodning och sedan skicka ut inbetalningskort till alla svenska hushåll på 75:- i månaden, så får vi se om det är juridiskt hållbart.

Tänk sedan när alla andra kanaler gör likadant och kräver oss på 75:- i månaden per kanal, det blir billigt och bra det...

Ska SVT ha rätt att påtvinga oss alla det dom producerar så ska alla andra ha samma rättighet.

SVT kan när dom vill koda sina sändningar och spela med samma regler som dom andra aktörerna på marknaden.

I händelse av ofred (man får inte säga krig) så kan dom sluta koda så att alla kan ta del av viktig sammhällsinformation gratis.

Det kan dom ju inte göra om folk tvingas avstå från att införskaffa mottagningsutrustning.

Det man frivilligt lägger ut på nätet (okodat) kan man inte avkräva folk betalt för, det faller på sin egen orimlighet.
 
Kan inte TV3 eller någon annan kanal stänga av sin kodning och sedan skicka ut inbetalningskort till alla svenska hushåll på 75:- i månaden, så får vi se om det är juridiskt hållbart.

Tänk sedan när alla andra kanaler gör likadant och kräver oss på 75:- i månaden per kanal, det blir billigt och bra det...

Ska SVT ha rätt att påtvinga oss alla det dom producerar så ska alla andra ha samma rättighet.

SVT kan när dom vill koda sina sändningar och spela med samma regler som dom andra aktörerna på marknaden.

I händelse av ofred (man får inte säga krig) så kan dom sluta koda så att alla kan ta del av viktig sammhällsinformation gratis.

Det kan dom ju inte göra om folk tvingas avstå från att införskaffa mottagningsutrustning.

Det man frivilligt lägger ut på nätet (okodat) kan man inte avkräva folk betalt för, det faller på sin egen orimlighet.

Det var värst, går inte din "bildbyrå" verksamheten bra? (;))
 
well..ringer dom upp mej i detta ärende så ska dom först lyckas nå mitt hemnummer. Sen ska dom identifiera mej - och hur ska det gå till utan polishjälp?
Och sen ska dom försöka "göra mej till kund" för en produkt jag inte känner till, inte vill ha, och inte använder.
Har dom tur låter jag dom gå på i 2 minuter. i övrigt får dom enbart långfingret. Idag, imorron, alltid. Har dom otur skickar jag en faktura över ofredande och tidsspillan. .-)
 
Jag funderar lite på att säga upp mitt lilla avtal med radiotjänst.

Eller.. jag funderar på att testa säga upp mitt avtal med radiotjänst.
 
Jag funderar lite på att säga upp mitt lilla avtal med radiotjänst.

Eller.. jag funderar på att testa säga upp mitt avtal med radiotjänst.

Det är väldigt svårt.

Först så måste du bevisa att du inte har någon TV, kan du det per brev eller telefon?

Sedan så kommer dom att skicka kronofogden på dej om du inte fortsätter att betala !

Därefter kommer polisen hem till dig sent på fredag kväll och ber om att få kolla om du har en tv.

Jag vet, det hände mig 1989.
 
För lite mer än 10 år sedan hade jag faktiskt ingen TV alls under ca 2 år, resultatet av skilsmässa, hade inte råd att köpa ny m.m. Kändes verkligen befriande. Fanns ju annat att syssla med. Ringde Radiotjänst för att avanmäla TV-innehav.

Fick frågan: Varför vill du avanmäla? - Äger ingen TV blev svaret.
Ny fråga: Varför har du ingen TV? - Svar: Det är en privatsak.
Frågan upprepades igen nu med hårdare ton...

Jag tyckte de skulle skita i det, jag ska inte behöva betala för något jag faktiskt inte har, inte ens videon finns kvar, skall det vara svårt att fatta?

Efter lite tjat fram och tillbaka gav de med sig.

Jag köpte en ny tjock-TV 2003... Självklart såg man till att fixa ny licens.
Den gick sönder dagen efter Victoria och Daniels bröllop som sändes på TV hela dagen.
 
Fick ett besök av sk "pejlare" tror det var 1995 och när jag öppnade så ser man från dörren genom hallen till vardagsrummet där TV'n går för fullt. Mannen frågar "Har Ni TV i hushållet" jag svara Ja. Sedan säger han "Men jag ser att DU inte betalar TV-avgift" jag svarar nej. Han säger "Men Ni har TV i hushållet och du betalar inte TV-avgift?" Ja svarar jag och så där håller han på några vändor tills han tappar humöret och med arg röst frågar "KAN DU GE MIG EN VETTIG ANLEDNING TILL VARFÖR DU INTE BETALAR TV-AVGIFT!!!???" varpå jag svarar "Min sambo gör det". Nu blir han riktigt arg och undrar varför jag inte sa det direkt. Jag säger att jag svarade på hans frågor korrekt och eftersom han sa Ni när det gällde innehav av TV och Du när han frågade om betalning så ville jag ju inte svara fel för man vet ju aldrig vad som händer då. Skrattande nedför trappen säger han "Fan du var en rolig en du"

// Lars
 
Back
Top