Likriktarbrygga kontra dioder

Nej SM6XUN jag håller inte med.
Tillverkare sätter dit kondingar av skäl som de i vissa fall inte vet varför.
Du känner inte Kinesiska och japanska tillverkare och i många fall Amerikanare och Italienare. Hur de kopierar appar från momponentillverakre, sätter dit kondingar som bara myter och rykten talar om.
Graden av egen produktutveckling är ofta låg.
Man kan tänka sig att vi massfabrikation av eleketronikprylar, dvs inte amatörradio och 27 MHz relaterat, så läggs mycket mer utvecklingsarbete ner, men ofta mad avsikten att spara in på komponenter. "kanske itne den där kondingen behjövs, eller kanske en billigare typ duger"

de
SM4FPD
 
Nej SM6XUN jag håller inte med.
Tillverkare sätter dit kondingar av skäl som de i vissa fall inte vet varför.
Du känner inte Kinesiska och japanska tillverkare och i många fall Amerikanare och Italienare. Hur de kopierar appar från momponentillverakre, sätter dit kondingar som bara myter och rykten talar om.
Graden av egen produktutveckling är ofta låg.
Man kan tänka sig att vi massfabrikation av eleketronikprylar, dvs inte amatörradio och 27 MHz relaterat, så läggs mycket mer utvecklingsarbete ner, men ofta mad avsikten att spara in på komponenter. "kanske itne den där kondingen behjövs, eller kanske en billigare typ duger"

de
SM4FPD

Jodå, jag känner allt till hur det går till, de flesta följer komponenternas datablad och framförallt application notes med färdiga värden på kringkomponenter från komponenttillverkaren när de konstruerar apparater,
allt för att slippa uppfinna hjulet varje gång man skall använda en IC-krets, jag har svårt att tro någon radiotillverkare skulle särskilja sig från mängden i det fallet.

Ibland är det så att man inte ens behöver ett schema på en apparat för att kunna laga den, man googlar bara upp en AN på den krets som krånglar så stämmer det mesta med kringkomponenterna :p
Så visst är det som du säger, iallafall i några enstaka fall att det hänger med nån extra komponent som skulle kunna rationaliseras bort, och ibland så rationaliserar man bort lite för mycket..

Jag använder själv AN när jag bygger, jag lägger inte heller tid på att räkna ut komponentvärden som redan finns föreslagna i ett datablad om än att man ofta ändrar en del, kanske slänger in en varicap istället för en trimmer och så vidare.

Elektronikkonstruktion är en konst och att välja rätt komponenter för lång livslängd på produkten är även det en konst, det finns oerhörda mängder med parametrar att ta i beaktande, till exempel 105ºC kondingar nära värmealstrande komponenter, NP0 för stabilitet eller Y5V för att spara pengar, dimensionering av ledningsbanor och routingproblem, jordloopar, påverkan från magnetfält från ev. högtalare, EMI läckor genom displayfönster och så vidare i all evighet, amen.

Det fina med schottkydioder är att de har ett lågt spänningsfall och en kort omslagstid (under eller över ett par nS berende på IF) nackdelen är att de vid stora belastningar (läs nätaggregat för amatörradio) generera stora mängder EMI, det kan man oftast snyggt kurera med en liten konding över varje diod i bryggan för att mjuka till omslagen, det blir tystare och du bibehåller det låga framspänningsfallet, alla är glada och produkten klarar EMI-kraven.

I SMPS används ofta RC-snubbers över schottkydioder, i billiga aggregat så har man ibland sparat in lite för mycket och aggregatet blir oanvändbart för kortvågsradion, likaså var det väl förr i tiden då SMPS var nytt och kraven var annorlunda, det var väl då SMPS fick dåligt rykte som störkälla.
 
Last edited:
Back
Top