Likriktarbrygga

kenjohan

Member
Hej alla,

Jag undrar om det finns någon därute som skulle kunna åta sig - mot betalning givetvis - att tillverka en helvågslikriktarbrygga som klarar 5 kV och 2 A? Jag ser för dåligt numera och klarar inte av sådana jobb, trots att det ju inte är särskilt smått. Hör av er för mer detaljer!

Svara gärna till: kenjohan55@yahoo.com

73
SM4EMO/Kenneth
 
Last edited:
Tack för tipset Micke, men det var inte billigt: cirka tusenlappen!
Kenneth

Inte billigt....du har rätt men...
5kV dioder kostar ca $15 / st = $60 för 4st + en slant till han som ska bygga ihop bryggan.
Inte så stor skillnad i slutsumma anser jag.

Men visst kan man bygga med 20st 1kV dioder till en bråkdel av kostnaden.
Inte lika snyggt men det går med seriekopplade dioder.

/Micke
 
För c:a 20 år sedan hade jag behov av en helvvågsbrygga till min hsp-transformator vars sekundär var 4800 volt.

På Göteborg radios sändarestation höll man på att skrota flera sändare av fabrikatet Granger. Den innehöll ett flera "stavar" som innehöll ett antal 1 Amp. kiseldioder. Med två stavar kunde man "snickra" ihop en helvågsbrygga. Jag vill minnas att jag fick punga ut med 300:- per stav.

Vet ej vad 600:- för 20 år sedan motsvarar idag? Tusen kronor för en brygga som är specificerad för 2 Amp tycker jag låter billigt.

73
Bengt SM6APQ
 
Jag använder 1N5408 i mitt 3-fas högspänningsagg. 6 st i varje ben, totalt 36 dioder. Har inga utjämningsmotstånd eller "speed up-kondingar" och likriktaren har fungerat utan problem sedan 1996, trots contestanvändande i kontinuerliga 48 timmars pass och ett antal missöden med högspänningsöverslag i slutsteget, exploderande anoddrossel etc. Agget lämnar 5kV belastat.

Dioderna hanterar 2 Ampere och tål 250-300A surge-ström (peakström under en halvperiod).

Dioderna kostar idag 1:85/st hos Elfa och det gör att komponentkostnaden för en 1-fas helvågslikriktare hamnar under 50-lappen!

Det är nog svårt att hitta en mer prisvärd komponent för ändamålet! Den som till äventyrs är beredd att betala mig 1000 spänn för att tillverka en dylik, har orderbekräftelsen med vändande e-post... ;)

73/Lasse
 
Last edited:
Den som till äventyrs är beredd att betala mig 1000 spänn för att tillverka en dylik, har orderbekräftelsen med vändande e-post... ;)

73/Lasse

Det var lite dit jag ville komma;)
Kanske är det billigt med en färdig 5kV@2A brygga för ca tusenlappen.

/Micke
 
Det är svårt med ironi i ett forum som detta men min slutsats var alltså ironiskt menad! Så hög timpenning behöver inte ens jag! ;) (snudd på ironi igen...)
 
För c:a 20 år sedan hade jag behov av en helvvågsbrygga till min hsp-transformator vars sekundär var 4800 volt.

På Göteborg radios sändarestation höll man på att skrota flera sändare av fabrikatet Granger. Den innehöll ett flera "stavar" som innehöll ett antal 1 Amp. kiseldioder. Med två stavar kunde man "snickra" ihop en helvågsbrygga. Jag vill minnas att jag fick punga ut med 300:- per stav.

Vet ej vad 600:- för 20 år sedan motsvarar idag? Tusen kronor för en brygga som är specificerad för 2 Amp tycker jag låter billigt.

73
Bengt SM6APQ

Granger 172-2 MS fanns även hos de andra kuststationerna i Sverige.
Som systemingenjör vid TvtR Rom1Öa hade jag den otacksamma uppgiften att hålla igång dessa "missfoster" under dryga 10 år tills de till sist ersattes med halvledarbestyckade sändare, först från S.P. Radio och sedan från SRT. En ganska vanlig felorsak hos Granger-slutstegen var att "likriktarstavarna" av fabrikat International Rectifier fick interna kortslutningar p.g.a. transienter från omkopplingar i andra delar av sändarstationen.

Jag gjorde en modifiering som gick ut på att ersätta dessa med likriktarmoduler som hade bättre egenskaper, och Semikron controlled-avalanche dioder med 1500 V PIV och 4 A medelström valdes. Det satt 5 st seriekopplade dioder i varje gren av 6-pulslikriktaren, totalt 30 dioder, vilket gav en säkerhetsfaktor på c:a 2,5.

Moderna dioder som 1N5408 är så pass jämna mellan exemplaren så att man varken behöver parallellkondensatorer eller motstånd.
Dimensionerar man för en säkerhetsfaktor av 3 vid en helvågslikriktad likspänning av 3 kV så går det åt 5 dioder i varje brygg-gren, alltså 20 dioder.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det är svårt med ironi i ett forum som detta men min slutsats var alltså ironiskt menad! Så hög timpenning behöver inte ens jag! ;) (snudd på ironi igen...)

Hoppsan Kerstin! jag trodde du menade allvar:D:D

Enligt diodfabrikantena ska man använda utjämningsmotstånd.
Detta beror på att dioderna läcker olika mycket.
I dynamiska kopplingar bör man även använda en kondensator.

Om man nu väljer att använda en diod som klarar hög spänning typ 2kV så måste även både motstånd och kondensator tåla denna spänning.

Det går då alltså åt 3st komponenter paralellt för varje diod i bryggan.
Med 5st dioder i vaje ben är vi uppe i 60st komponenter totalt.

För att praktiskt kunna montera detta behöver man ett PCB och då går det tid åt att rita schema och att göra en layout, ca 2tim.

Sen kan man skicka gerberfiler till Cogra och köpa sig ett prototypkort 10x10cm ett för varje ben i bryggan för ca 1500:- totalt.
Lägg till detta beställning av de komponenter som behövs.
Därefter skall det hela monteras och lödas.

......nej inte blir det billigare med handarbete, en färdig brygga är garanterat billigast.

/Micke
 
Det beror kanske på vem som utför arbetet och var denne har sin tumme placerad! ;)

Beträffande konding och motstånd kan jag bara referera till egna erfarenheter och SM0AOM's inlägg ovan.

73/Lasse
 
Problemet med stor olikhet läckströmmar fanns primärt i kiseldiodernas "barndom".
Det dioder som tillverkas i dag har mycket jämnare egenskaper.

Den som trots detta bekymrar sig om sådan kan använda controlled-avalanche dioder som endast är obetydligt dyrare än "vanliga".

En som passar bra är BYW86, men om man ökar säkerhetsfaktorn genom att använda några fler
av 1N5408 blir det "mer likriktare per krona".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tänk, jag har en hel påse med dessa 1N5408 liggandes......vilken "tur" man kan ha.....;) Bra att veta att dessa dioder tål att sparas
 
Här pratas det vitt och brett om hur kul det är med hembygge, hur grundläggande det är för hobbyn och alla jäklar som har svarat ska ha betalt för att värma upp lödkolven?

Åt någon som har kunskaperna men saknar fullgod syn dessutom?
 
Här pratas det vitt och brett om hur kul det är med hembygge, hur grundläggande det är för hobbyn och alla jäklar som har svarat ska ha betalt för att värma upp lödkolven?

Jag kan rekommendera att du tar en valium, införskaffar ett par läsglasögon och provar att läsa texten igen.

Ingen har utan ironi ännu åtagit sig arbetet mot ersättning,
goda råd tar vi inte betalt för :)
Men behöver man hjälp att löda då synen sviker så blir man kanske inte gladare av några tips eller hejarop.. ;)


(OBS! nu var jag sarkastisk, ironisk och fan vet vad mer men det tål du nog :D )
 
Kenneth,

Long time no see. Det var väl senast hos Lasse/IVE när vi hjälpte honom att lyfta spegeln.

Det här fixar vi. Mailar dig för mer info.

-o-

SM0GLD: Tolkar det som att Kenneth vill ha 5kV DC, men den brygga du rekommenderar har "5kV Peak Reverse Voltage" så den passar inte riktigt. (Undrar lite vad det är för lykta Kenneth skall försörja ...)

/Janne
 
Last edited:
Tack för hjälpen!

Tack så väldigt mycket för hjälpen Lars, 3BDZ. :)
Nu blir det snart fart på det gamla hembygget igen. Röret är ett 3-1000Z Janne.

73

Kenneth/SM4EMO
 
Back
Top