Lim till spolar i tuner?

SA5A

Well-Known Member
Tänkte bygga en balanserad antennavstämningsenhet enligt SM7CBS krokodilversion. Undrar vilket lim som kan vara lämpligt för spolarna?
Sture
 
Kul Sture!
Jag använde smältlim från ÖoB. Innan jag började la jag en bit limpinne i mikrovågsugnen för att kolla om biten blev varm eller smälte. Är den kall eller sval efter en stund...1 minut så känner det inte HF resonerar jag. Mikrovågsugnen är ju en hf-generator på hög frekvens så det borde man kunna lita på?
Tore
Lycka till med bygget! Berätta gärna om resultatet.
 
Åke!
Snygga bilder och gediget arbete. S-matchen blev ju snygg och jag antar Du är nöjd med resultaten. En otrolig utsikt också!
Gratulerar!
Tore
 
Tack för tipsen, Åke och Tore!
Jag har också beundrat de fina bilderna från Åke.
Sture
 
Kul ni gillar bilderna :)
Jo, S-matchen funkar väldigt bra.
Från början funkade den fint på 17-80m när jag kopplade antennen över spolen.
Men jag var lite besviken att jag inte kunde köra 12 & 15m.
Men sedan testade jag att koppla antennen över kondensatorn och då går det kanonfint att även stämma av 12 & 15m.
Så med en enkel dipol på 41m och denna S-match så kör jag 12-80m!
Hela bygget är inspirerat av dig Tore - tack för det! :)
// Åke
 
Här är förresten en bild på S-matchen "in action".
Antennen är inkopplad över spolen här med "banan"-kontakter..
Tittar man lite noggrant så kan man se 2 st banan-uttag på ovansidan av S-matchen. Dessa är kopplade till kondensatorn. På så sätt växlar jag lätt över till 12 & 15m.
Locket på S-matchen är borttaget på bilden. Här kommer jag åt krokodilklämman som bestämmer induktansen på spolen.
// Åke
 

Attachments

  • shack_01.jpg
    shack_01.jpg
    77,5 KB · Views: 185
Last edited:
Åh...en IC-718! Jag ångrar fortfarande att jag sålde min, det var långt ifrån den mest avancerade eller kompetenta radio jag haft men absolut den roligaste :)

Fin setup du har där!
 
Tack!
Ja det var kanske dumt att sälja den som jag precis gjorde för att del-finansiera en K3...
// Åke
 
Back
Top