Linda om en toroidtrafo

Hmm det har du rätt i TLH men skulle det innebära att min metod att balansera varvtalen tills minimum primärström erhålles i tomgång är irrelevant? Jag har gjort denna manöver ett par gånger på okända toroidtransformatorer där jag lindat på fler parallella lindningar och inbillat mig att slutresultatet blivit bra när strömmen var som minst.
 
Jag tror att metoden är helt relevant, ingen tvekan om det.

Det jag tänkte på var att man inte skall förledas att tro att U x I ger den faktiska tomgångseffekten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nu är trafon färdigomlindad med 2st 12V's lindningar. Jag fick justera antalet varv på den andra sekundärlindningen så att den stämde överens med den första så bra det gick. Det blev dock inte samma antal varv, fick linda av 4 varv för att det skulle bli rätt. Nu är det 66 varv på första sekundären och 62 på den andra. fungerade bra att koppla ihop båda sekundärerna parallellt utan problem, mätte dock ej primärströmmen.
 

Attachments

  • 3.jpg
    3.jpg
    97 KB · Views: 78
  • 4.jpg
    4.jpg
    94,7 KB · Views: 76
Här är komponenterna som ska bli ett mindre aggregat på 12V 5A. Lådan fattas ännu, UWR gör kortet. 10000µF borde räcka för 5A (eller hur XUN?)
 

Attachments

  • agg.jpg
    agg.jpg
    86,8 KB · Views: 72
Räknar man 2000µF per A så har man gott om kräm att hämta ur kondensatorn så det blir perfekt :)
En 15V lindning hade dock gett mer "headroom" om du avser att plocka ut 12-13V.

Bygger du med en zenerdiod som referens och diskreta transistorer som reglerelement,
eller är det en 7812 som buffras av en PNP effekttrissa?
(såhär: Increasing Regulator Current)
 
Jag har ju 2 x 12,5VAC 3A ut från trafon, så det blir så det räcker. Jag kopplar nästan som du beskriver. Det bör bli bra.

Det är den övre kopplingen jag kommer att använda.
 
Så blev nätdelen klar......men vid en belastning på 3,5A sjunker spänningen från 13,8V till 10,4V........?
Blir att bygga om......
 
Så blev nätdelen klar......men vid en belastning på 3,5A sjunker spänningen från 13,8V till 10,4V........?
Blir att bygga om......

Du tappar ju lite över reglertrissan men 3,4V låter mycket, om du bara lastar ca. 1A, blir spänningsfallet stort då med?
Hur ser utspänningen ut på oscilloscopet med låg respektive hög belastning?

Har du kanske använt för klent kablage eller feldimensionerat seriemotstånd?

Jag citerar mig själv: "En 15V lindning hade dock gett mer "headroom" om du avser att plocka ut 12-13V."
kan du så linda på ytterligare några varv så du får upp spänningen, om spänningsskillnaden efter likriktaren respektive efter reglertransistorn är för låg kan lasten sänka utspänningen markant.
 
Har funderat på det samma, ska prova kopplingen du refererade till. Blir för bökigt att linda på mer tråd nu......det är trots allt ett experiment.

Det finns ju inget seriemotstånd i min koppling.
 
Om man använder Mosfet isf Bjt så kan man jobba med mycket lägre drop-out-spänning.
En annan parameter är att glättningskondensatorn måste vara av god kvalité med lågt esr för att klara den rippelström som uppstår och ett högt esr ger samma effekt som spänningsfall på regulatorns ingång.
Om rippelspänningen över kondensatorn blir för stor så kan inspänningen till regulatorn understiga lägsta drop-out-spänning och då kommer 100Hz att ta sig igenom regulatorn och utspänningen sjunker när man mäter likspänning på utgången.
Sen måste man också ta med transformatorns resistans i beräkningen, den ger ju ett spänningsfall.
Dioderna kan man lätt överdimensionera, dom är ju ganska billiga men ger alltid ett spänningsfall.

Jag simulerade 13,8V@25A med 5st 2N3055 i paralell.
Det behövdes 22V in för att klara regleringen och då måste man ta hänsyn till ripplet på ingången så 25V är nog rekommenderat lägsta spänning. Mosfet-regulatorn behövde endast 15V in + rippel så 18V räcker nog.

Med 22V resp 15V in fick jag ca 220W effektförlust i bjt-regulatorn och endast ca 37W i Mosfet-varianten vid 25A ut, det vill till att ha bra kylning när man bygger linjärregulator.

För att få god koll på hur bra likriktaren och efterföljande glättning är rekommenderar jag att man simulerar detta med "PSU Designer II" som är gratis på nätet.
När man vet ripplet så kan man gå vidare och simulera resten i t.ex LT-spice eller TINA-Ti.

/Micke
 
Det stora felet var att jag inte tänkte på förlusterna i kedjan från in-ut. Jag hade för låg inspänning till likriktaren, drygt 12VAC. Jag lindade om trafon så att spänningen blev ca 18VAC. Vid en belastning med 4A sjunker spänningen bara 0,5V från 13,80 till 13,30.

2N3055:an blir rätt varm, så jag får kanske ha en riktig kylfläns i stället för lådans baksida i plåt. Tänkte ha aggregatet till min QRP-radio (K2) och jag kör ju som regel aldrig mer än 5W med den. Nu fungerar det som jag hade tänkt.

På bilden har jag en 35W halogenlampa på 12V som belastning. Nu är det bara kosmetika kvar.
 

Attachments

  • IMG_2225.JPG
    IMG_2225.JPG
    99,3 KB · Views: 83
Så blev kosmetikan klar också. Nu ska det provas hur den klarar HF-strålning.
 

Attachments

  • IMG_2226.JPG
    IMG_2226.JPG
    98,4 KB · Views: 56
  • IMG_2227.JPG
    IMG_2227.JPG
    95,7 KB · Views: 54
Så blev kosmetikan klar också. Nu ska det provas hur den klarar HF-strålning.

Det ser FB ut, jag tror inte du kommer att ha några problem med rimliga mängder HF, det är en ganska stabil koppling om än ganska brusig men för det du skall ha den till har det ingen betydelse.
 
Ok Ludvig, vad är det som gör den brusig och hur ska man bygga mindre brusigt, intressant att veta.
 
Brus har blivit ett modernare uttryck för ripple.

Hur stor elektrolyt har du, Bjarne?
 
Last edited:
Ok Ingvar, jag har sett en förevisning av Morgan/ESG på ett av ERS's årsmöten då han hade byggt en probe med en LF-förstärkare där man kunde höra bruset i en högtalare och höra skillnaden i brus mellan 2 olika spänningsaggregat. Jag tror att Ludvig menar riktigt brus inte rippel.

Jag har 10000µF som glättningskondensator. Körde precis lite CQ på 20 med 10W med min K2:a....hördes i JA, VE och K.
 
Last edited:
OK,Bjarne, 10 000 µF räcker ju ett bra tag. Jag har själv inte mer än 4700µF på ett hembygge som jag använder till lågeffektförbrukare och det funkar bra till mej.

Då var det kanske några switchade aggregat som Morgan/ESG demonstrerade med probe och LF-förstärkare.
 
Back
Top