Man, eller jag kan se saken så här:
Tidiga eleketronrör tillverakdes med trådar ut genom glaset, man limmade en sockel, en plugg, en nederdel med hårda pinnar på rörets underdel. Därav kan det bli ett visst namn.
Senare eleketronrör hade glasgenomföringar med hårda stift och det behövdes ingen sockel, plug, eller nederdel med annant namn, av annan typ.
I transistorernas barndom fanns transistorhållare. I vilka man kunde sticka ner transistorns trådben. Minns inte om dessa kallades transistorhållare eller transistorsockel??
Med lampa menar jag glasbubbla.
Således har ett eleketronrör en glaslampa omkring sig, liksom en glödlampa, eller en fotogenlampa.
Därför är det inte korrekt att kalla en LED för lampa då den ju inte har en glaslampa över sig. Klart att en lampa kan vara av plast, en plastbubbla och innebär inte att den måste vara "fylld" med vakum.
Lampan är i vissa fall till för att möjliggöra vakum, omkring eleketronrör och glödljuskällor..
Lampan som omsluter veken och lågan på en fotogenlampa, fotogenljuskälla, innehåller ej vacum....
Inte så konstigt att eleketronrör kallas lampor, de är ju lampor med inbyggd katod galler och anod.
Jag tror inte att en glasbubbla blir lampa om den har en skruvsockel.
Ja bara för att förenkla saker och ting....
Typ
Jag brukar därför kalla dom LED-ljuskälla, fotogenljuskälla, HID-ljuskälla eller Glödljuskälla.
de
FPD