Lite funderingar om IC-746

sa6aqp

Well-Known Member
Hej!

Har lite funderingar angående min rig.
Först varför effekten inte blir mer än ca 50-60w på 80m. Effektmättren på riggen och ett externt mättinstrument samma effekt där.
Detta kan ju iofs bero på att dipolen inte är optimal.
Samma effekt är det på G5RV som används med. Andra band 40 - 6 m skickar den på 100w. 160m har jag inte hunnit testa direkt ännu.

Sen det lilla roliga problemet kanske kan det hjälpa att ge riggen en av mina allergi tabletter.

När jag kör IC-746 på 144 mhz och min Eco vad den nu har för betäckning 9 el 2m antenn som jag tidigare kört på.
Där får jag swr så det står härliga till 20 wattar ut ca.
Fundersam som jag blev så kopplades en annan rig in och provkörs en IC-275. Lite swr men fulll kräma ut.
Tar riggen och åker till en annan antennpark för 2 meter. Där funkade IC-746 klockrent.
Tillbaka till ordinare qth och får fram en hb9 antenn och testar med.
Fungerar också den klockrent.
Hämtade också in en vårgårda 6 elementare och testa med även den fungerade klockrent.

Att eco antenner kanske inte är dom bästa det vet jag men är det någon mer som har märkt av denna allergiska reaktion mellan IC-746 och eco 2M antenner?
 
Vid för klen uteffekt är det första man gör att kolla matninsgspänningen.

Öppna radion och mät vid DC jackens insida. det händer ofta att där finns 11,5 Volt om nätagget ger 13,8 Volt. Sladdsäkringarna är bovar liksom en utsliten DC plug för spänningsfall. Vi talar ju ändå om 20 Amp.

Använde du samma strömförsörjning hos kompisen?

Hur mycket ström drar radion när den ger 50 W? drar dem mer än 20 Amp så är det kanske ett fel som gör att full effekt inte tar sig ut.

På VHF har IC-746 ett mycket väl utvecklat system för skydd av sändaren mot missanpassning. Den äldre IC-275 H kunde klämma ut mer vid SWR. Medlet är att trimma antennen. Ingen seriös VHF låga delen radioamatör tillåter missanpassning på VHF med fina antennsystem. Det äter ju upp det man kostat på sig i antennsystem. Då kan man lika gärna skruva ner till 10 Watt. Dessutom finns kanske en dB att vinna även vid mottagning.

ÄffPeDeh
 
Läste om detta med säkringarna i ett mail så jag har haft isär och ren gjort dessa.
Ska väl testa med att köpa nya med för att byta.
Att skruva isär riggen har jag inte kommit till ännu. Tänkte mest på om det fanns ett enkelt sätt.
Det jag läst om tidigare om dessa problem har jag fått för mig gällde om man inte fick ut effekten på några band.
I detta fallet är det bara 80m som känns tunnt.

I 144mhz fallet så var det inte samma nätagg när jag testade hos kompisen men vad jag kunde se på det nätet så peakade det aldrig över 20A.
När jag tänker efter så testade vi även HF antennerna där för skojs skull och även där gick det nog bara ut 50-60 w på 80m.

Där jag i vanliga fall använder radion är på våran radioklubb så jag har testat ett par olika nättagg men kan ju vara något med dc pluggen.

Men det som förvånar mig mest är att med mätare mot IC-746 så visar det SWR 3 till kortslutning.
Men med samma kablar och mätare mot IC-275 så visar den ca SWR 1.4.
Men mot andra antenner jag testat med cushcraft,vårgårda och hb9 antennen så visar den ingen swr mot någon av riggarna.

Därav frågan om just allergin mellan IC-746 och eco.
 
Man måste ju vid felsökning säkra vilken komponet som är felaktig.
Det bästa instrument man kan ha är en konstlast.
SWR mätaren i IC-746 är utvecklad jämfört med den i IC-275.
Den i 746 visar samma och relativt rätt oavsett vilken effekt man mäter med.
De äldre apparaterna mätte SWR vid en viss effekt. Det gör att man kan få olika resultat med kortsulten antenn.

Med en konstlast och kontroll av spänningen ända in bakom DC jacken.
Kan man skilja på vart och i vilken komponent felet finns.

Någon "allergi" finns inte i sådana här anlägg, detta är hårdvaror som inte får underliga sjukdomar som vi människor och andra odjur.

Konstalast borde gå att låna ihop om du inte har en.

Det finns många fall där tidiagre ägare har skruvat i appraterna och då kan underligheter inträffa. Att veta om detta är gjort kan vara svårt.
en sådan här radio drar olika mycket ström för olika HF frekvenser, oftast drar den mest ström på 14 MHz för att få ut sina 100 W.


Vid mycekt HF i chassit kan SWR bryggan gå sönder och den visar då fel, varvid den reglerar effekten till fel värden. Man kan få 20 till 140 w på olika band då.
Återiegn konstlast, visar riggen SWR med rätt last, är SWR bryggan skadad. Och ger därvid fel info till reglersystemet.
Något som händer med antenner som ger mycket HF i chassit, varför vet jag ej, men det har hänt i 30 år.


de
SM4FPD
 
Hej!
Har mätt med konstlast.
Tyvärr så tålde den bara 50w och då visar den ingen som helst swr.
Har haft hjälp att mätt med olika instrument. 2 olika swr mätare och en bird samma resultat vid 50w fungerar jätte bra där.
Ska se om jag får tag i en kraftigare konstlast att testa med så mankan maxa.

Själva problemet med 144mhz är kanske inte så viktigt i sig då det ska upp annan antenn och det verkar ju riggen gilla.

Men tanken slog mig lite om det kunde vara ide att helt enkelt byta säkringarna och kanske rent av spraya lite rengörnigsspray i säkringshållarna?
Säkringar borde ju i regel inte bli slitna men konstigare saker har ju inträffat.
 
Jo säkringar åldras. Särskilt vid högre strömmar.
Spray är inget om strömmen är 20 Amp.
Att mäta är oftast att veta, och att mäta spänningen bakom DC jacken på radion ger ett klart besked och man slipper tro och spekulera.

de
Roy
 
Att få tag på en konstlast var tydligen besvärligare än jag trodde för tillfället.

Men nya fenomen uppstår hela tiden.
Effekten under 10 Mhz efter tunning nu blir bara mindre och mindre.
Keydown på cw
80m visar nu bara 40w från 60w
40m visar nu 60w från att visat 100w (Denna antenn är helt optimerad ingen tuning alls behövs)
10-15-20 är helt ok.

Är det olika drivsteg kan ett sånt i såna fall vara påväg att ge upp?

Jag har inte kommit så långt som att öppna upp riggen ännu för det behöver jag ha hjälp med. Blir väldigt darrig när jag koncentrerar mig och vil inte kortsluta något.

Om det nu visar att det blir spännigsfall bakom kontakten vad gör man då?
 
vanligen blir DC kontakten varm om det finns ett stort spänningsfall, även säkringarna.
Lägg bärvåg någon minut och känn efter.
Blir det värme kan man spänna ihop de små hylsorna i pluggen.
De är gjorda av plåt som bockats till små rör.
Spänningsfall i en punkt = värme
Jag har sett sådana kontakter som blivit missfärgade (bruna) av övertemperatur.
1,5 Volt och 18 Amp är mer än 20 Watt, det blir varmt.

IC-746 har samma exiter upp till 10 Watt, på både HF och VHF.
efter 10 Watts nivån seperata PA för HF med 50 MHz och 145 MHz.

Får du ett ALC utslag vid sändning när du tycker att effekten är för låg?
ALC utslag betyder attt reglersystemet har reglerat till den effekt som råder.
denna reglering kan ske av överström och för hög reflekterad effekt, eller att börvärdet, RF-power, är nedvridet, samt om max power är skruvad i radion.
Inget ALC utslag och för låg effekt betyder att sändaren har för lång försärkning i något steg.
Det är extremt sällsynt att något steg blir halvdant. Sådant var på rörtiden.
Helt eller kass gäller förutom spänningsgfall då.

Det finns verioner för exvis Japan med 50 Watt.

de
Roy SM4FPD
 
Alc utslaget på 80m visar på full effekt inget utslag.
Drar man ner effekten på riggen så kommer alc max vid ca kl 12 på potten och då kommer alc direkt.
Då visar effekten ca 25w på både rigg och effekt mätare.

På 40m ingen alc vid full effekt (70 w)
Full alc blir det vid strax över kl 12 på potten och effekten visar ca 50w på både rigg och mätare.
Kan inte märka att säkringarna blir varma däremot blir det värme runt och vid högerbotten i höjd med cw pluggen på baksidan. Men det är väl i sig inget konstigt. Den blir bara ljummen så att säga.
 
Ingen ALC tyder då på att de föreligger för låg förstärkning i sändarens steg.
Kanske beroende på låg spänning.

De
FPD
 
Då har jag fått saker uppmätt här nu.

Med konstlast ingen swr på någotband.

160 m Ca 30w ut
80 m ca 40w ut
40 m ca 70w ut
20-15-10 ca 90w ut.

Spänningen visar från nätagg 14.00v
Innan sladdsäkring 13.29v
Utida av dcplugg 13.02v
In på filterkort 13.02v

Spänningsfallet ligger ju i dc kabeln.

Ger detta några nya ledtrådar?
 
Ett litet tillägg till. Vi testade för skojs skull att se skillnaden med tuner av och på och mäta effekten.
När den inbyggda tunern är aktiv så minskar uteffekten med ca 10-15% är det också normalt?
Detta mätte med konstlast.
 
Allt tyder på att din sändare har lägre förstärkning än normalt.
En antennavstämmare, alla typer, har normalt 0,5 - 1 dB dämpning.
Ger radion full gas på VHF finns felet sent i sändren.
Börja med att mäta likspännnings parametrar på drivsteg och slutsteg. de som är aktiva på HF. Se blockschemat.
Om exvis BIAS är borta på slutsteget för HF kommer dess förstärkning att minska betydligt.

DE
SM4FPD
 
Detta låter lite för avancerat för min del faktiskt. Det lutar åt att det får bli inlämmning för mättning. Känns trist när man gillar riggen och ser framemot att kunna köra med den.
 
Det missade jag ju att skriva ja!

Lämnade in den på Svebry å den var borta några veckor.
Det som var någon form av spänningsfel.
Den gav inte tillräckligt.
Jag lyssnade inte så noga på det faktiskt.
Ville bara få hem riggen och köra igen.
Nu funkar den fin fint.
 
Back
Top