Lite Standard Radio kuriosa

SM0AOM

Well-Known Member
Standard Radiofabrik var ett företag som var stort både "till lands, till sjöss och i luften".

1688113355543.png

Något som det finns ganska lite skrivet om är den tidigaste generationen flygradio som togs fram
åt AB Aerotransport 1943 för att ersätta den ganska antikverade utrustningen i Junkers Ju52 och
den som fanns i de i Sverige nödlandade Boeing B-17 "Flygande Fästningarna", vilka köptes av ABA:s dotterbolag SILA och byggdes om för fredsbruk.

Man förutsåg att freden skulle ställa nya krav på materielen, och SRF utformade med inspireration från
Lorenz FuG10 och Collins ART-13.

1688111659382.png

Bilden ovan, ur tidsskriften "Flyg" från 1944, visar installationen, med SRF-utrustningen till vänster,
mottagarna AR-40 för "Lorenz-blindlandningssystemet" som var en föregångare till localisern för ILS,
och kommunikationsmottagaren AR-50 vilken var tydligt inspirerad av BC-348.
Längst upp sändaren AS-100.

Till höger föregångaren BC-375.

AR-50 dök upp i några exemplar på surplusmarknaden på 50-talet, eftersom Atlantic City-reglementet gjorde att
VFO-styrda sändare blev otillåtna för HF-flygradio, och då ersattes hela installationerna hos ABA/SAS flottan med Collins 18S kristallstyrda sändare/mottagare och den civila varianten av 51H mottagarna.

1688112962797.png

Har man ögonen med sig när man läser gamla QTC och RT så går det att hitta AR-50 på sina ställen.
 
Last edited:
Jag körde med Collins 618S-1 på 80 m för cirka 10 år sedan. Jag hade anslutit en extern VFO i stället för kristall. Fick fantastiskt fina rapporter och folk sa att det lät som BBC. Men det var lite jobbigt med den roterande omformaren och den höga strömförbrukningen.
 
18S och 618S fanns i ganska stora antal inom SAS.
Har aldrig sett någon i verkligheten, men träffade SAS-personal i början av min verksamhet
som mindes dem. DC-6 och DC-7 hade flera typer av HF, 18S/618S i början, 18Z i ett par exemplar och 618T mot slutet.

På 80-talet besökte jag Lintaverken där SAS hade sin radioverkstad och fick provriggen för HF-radio förevisad.
Mot slutet av 618T-tiden tror jag att man lät FFV i Arboga "mecka" sina apparater.

Collins serviceverksamhet i Toulouse hade jag lite kontakt med i slutet av 90-talet. De hade hand
om reservdelshållningen.
 
Hej!

Tomas, det står en Collins 618S-1 bakom ryggen på mig.
Den var i luften för någon vecka sedan, kör AM med den lite titt som tätt..
Strömförbrukningen är "påtaglig" men jag har grejer som löser den biten utan problem.

Har tänkt att byta fett i lagren på den roterande omformaren inom kort.
 
Kul att du kör med 618S-1! Själv har jag bara ART-13 och ett kommande hembygge med två 807 i slutsteget för AM trafiken.
 
Berätta gärna mer om AS100 systemet! Fanns inte mycket info kring det. Gissar sändaren är en mopa?
 
Berätta gärna mer om AS100 systemet! Fanns inte mycket info kring det. Gissar sändaren är en mopa?

AS100 var mycket riktigt en MO-PA.

1688234798488.png

Man kan säga att den delade en del konstruktiva egenskaper med CT100 eller "75 W Tp m/43".

Uppbyggnaden hade inspirerats av ART-13 och SK/SL-10, men med kraftigt moderniserad rörbestyckning.
VFO-styrda sändare var fortfarande tillåtna, eftersom kraven på frekvenstoleranser och stabilitet ännu var ganska modesta.

1688236969518.png

Efter 1947 skärptes kraven rejält, så kristallstyrning krävdes.

1688237615705.png



Sedan kom upplägget att inspirera brittiska STC:s flygradio STR-18 i mitten av 50-talet.

1688235603799.png


Nedan både 18S och 618S på samma bild
1688234562402.png
 

Attachments

  • 1688236379880.png
    1688236379880.png
    149,3 KB · Views: 2
Last edited:
Åh, jag har minnen av 618T eller FR25 som den hette i FM.
Den hade två 4CX250 i slutsteget om jag minns rätt, det var väldig massa skruvande för att komma åt komponenterna i den rackaren, det enda som var ganska lätt var vid rörbyte. Vad sitter det för slutrör i 618S?
 
Åh, jag har minnen av 618T eller FR25 som den hette i FM.
Den hade två 4CX250 i slutsteget om jag minns rätt, det var väldig massa skruvande för att komma åt komponenterna i den rackaren, det enda som var ganska lätt var vid rörbyte. Vad sitter det för slutrör i 618S?
618T var en riktig "stapelvara", tillverkades ganska oförändrad från 1958 fram till 80-talet.
Satt i de flesta större trafikflygplan, t.ex. DC-8, B707/737/747m, samt i en del militärflyg och i
Marinens helikoptrar.

SAS slet länge på de som satt i deras flotta, minns att de fortfarande servade sina på Lintaverken i början av 80-talet.
Collins filial i Toulouse servade ännu 618T när jag besökte dem 1995 eller 96 tror jag det var.

Ett riktigt "pussel" var det att komma åt för trimning.
 
Intressant nostalgi! Har dock inte haft någon kontakt med de utrustningar du beskriver K-A, annat än v g "Lorenz-blindlandningssystem". Jag har en pojkbok kvar, "Ett flygplan försvinner", den handlar om några illasinnade personer som försöker stjäla en förgasare.
Flygplanet är en DC3:a, SE-BBM och på ett ställe skriver författaren om detta blindlandningssystem.
1967 fick vi första ILS-en till Skellefteå Flygplats, det var en (beg) Lorenz med rör, dock hette den ILS då. :)
 

Attachments

  • 1000004064.jpg
    1000004064.jpg
    774,5 KB · Views: 8
  • CamScanner 2024-02-14 14.26 (1).jpg
    CamScanner 2024-02-14 14.26 (1).jpg
    513,9 KB · Views: 8
Lorenz-blindlandningssystemet var en direkt föregångare till ILS, men var mer begränsat.
Det gav bara kursinformation, så glidbanan fick piloten ordna till själv.

ILS bygger i direkt nedstigande led på Lorenz-systemet, men genom att också införa glidbanesändaren fick man en tredimensionell dirigering. Sedan förbättrades noggrannheten genom att gå upp i frekvens.

Alla de VHF-baserade navigationshjälpmedlen, VOR och ILS med Marker Beacon, delar ett gemensamt ursprung. Lorenz-systemet fick även användning för ledning av bombflygplan till målet genom de tyska "Knickebein" och "Wotan"-systemen, där även en primitiv form av DME hade integrerats.
 
Knickebein, ja.

Som bredvidläsning kan jag rekommendera "Most secret war" av R. V. Jones. Jones var en forskare som bl.a. analyserade nazitysklands radionavigationssysten. Rekommenderas!
 
Back
Top