LNA 70cm + dämpning?

SA6BSS

Well-Known Member
Hej, Har snickrat ihop ett lna för 70cm med en nf på 0,8 & gain 19db, denna kommer att kopplas på en liten rikt med 9db gain, och kommer att ha ca 8db förlust i överföringen till radion, är det lämpligt att bygga in en dämpning på 8-10db på lna:s utgång för att inte överstyra radion?

Vad jag förstår när jag läser så genom att sätta en förstärkare vid antennen med lågt nf (0,8db) så sänker man hela systemets nf, då min ft-817 har en nf på ca 8db så kommer man att komma ner i ca 5db nf i radion, kan detta stämma?
 
Allmänt sett så försämras NF när man fogar in dämpning i signalkedjan.
Det finns ett gratisprogram; "Appcad" från HP/Agilent där man kan modellera sådant med bra noggrannhet.

Kabeldämpningen på 8 dB mellan LNA och radio är fullt tillräcklig för att minska risken för överstyrning.
Det är t.o.m. så att den lägsta NF, jämfört med kabeldämpningen = 0, på hela systemet försämras från 1,5 dB till c:a 3 dB bara genom denna dämpning.

Skulle kabeldämpningen bara vara 1 dB så skulle NF för hela systemet bli 1,7 dB.
Finns det starka grannbandssignaler som riskerar att överstyra mottagaren så är ett bandpassfilter centrerat på 433 MHz framför LNA
en mycket bättre investering än en dämpare efter.

När man riktar antennen mot horisonten är det inte så kritiskt med NF, utan värden på mindre än 2 dB ger ingen nämnvärd förbättring.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag lade in ytterligare 0,5 dB relä- och kabelförlust före LNA.
Drar man bort detta så blir lägsta NF 1,1 dB utan kabelförlust, och 2,7 dB med.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svar och klargörande, då vet jag att jag kan fortsätta projektet med den kabeln jag har istället för att köpa ny dyr lågförlustkabel, då detta bara ska användas för lyssning och skillnad bara är runt 1.5db.

ska kolla upp detta med filter, många verkar använda dessa när man läser runt, http://www.epcos.com/inf/40/ds/ae/B3721.pdf


Mvh Mikael - SA6BSS
 
Back
Top