SM6POP
Foliehatt
Det är kanske så men de flesta kan man ställa hur mycket luft man vill ha och med lite blås och högre temp sitter de kvar. Jag har läst om att många har problem med att komponenterna flyttar sig. Det har inte varit något problem här, Jag kör min station på 3 steg av fem möjliga och en temp på 410 grader och det har funkar alltid, ta i trä. Tempen är kanske onödigt hög för en halvledare men man brukar ju oftast ta bort något som redan är trasigt så då spelar det ingen roll och de gånger som jag plockat bort något som är helt så har komponenten fungerat efteråt också, men igen, ta i trä. Jag har också en infraröd lödstation där man kan värma upp hela kortet och då behövs inte lika hög temperatur vilket inte sätter så mycket stress på komponenten man vill ta bort. Det brukar oftast räcka men runt 300 grader från varmluftkolven då men det är inte alltid det lättaste sättet i en amatörradio eftersom man måste plocka ut hela kortet för att få upp det i stationen vilket kan vara lite mer pyssel än att köra direkt.