Log4U

SM4GRP

Active Member
Hej,

Använde Log4U ffg igår på NAC 50MHz. trevligt progam men jag har en fråga:

De två översta fälten är lite olika i färgerna men innehåller samma information. Jag hittar ingen info om varför de är två. Ett måste det ju vara för att logga QSO men vad ör det andra till för?

MVH
Kjell-Göran SM4GRP
 
Hej,

Använde Log4U ffg igår på NAC 50MHz. trevligt progam men jag har en fråga:

De två översta fälten är lite olika i färgerna men innehåller samma information. Jag hittar ingen info om varför de är två. Ett måste det ju vara för att logga QSO men vad ör det andra till för?

MVH
Kjell-Göran SM4GRP

Det översta (gula) är sk. QSO / logg fönster och det blåa är sk. "Dupe" fönster.
Där visas alla qso som matchar till det inskrivna callet... även partiellt.
T.ex. om du hör bara del av anropsignalen, och skriver in det i Call-faltet, visas hela anropsignalen i Dupe-fönstret om du redan haft qso med någon som delvis matchar till inmatningen...
T.ex. om du har tidigare loggad SM4GRP och skriver bara RP i callrutan så visas SM4GRP, och alla andra som har RP någonstans i sitt call... lite krånglig beskrivning, men testa lite så ser du.
Om du skriver hela anropssignalen och det skulle vara dupe, så färgas hela qso-raden i dupe-fönstret med röd bakgrund... Dupecheck sker alltså i realtid.
-Man skall inte "logga" i det översta fönstret, endast editera qson om det behövs... all inmatning sker via inmatningsfälten... bara fylla i call + enter - markören flyttar till "Mottaget meddelande" dvs. lokator i NAC - fyll i lokator + enter... då är qsot loggat och klart, inmatningsfältena rensas och markören flyttas till Call.
Vill du ändra mottaget RS(T) tryck på Ctrl-PilUpp/Ner, sänd RST ändras med Alt PilUp/PilNer (görs FÖRE enter i Lokator-inm. fältet). Om du har valt Vågutbredning -> Aurora, då blir det ett "A" automatiskt i RST.
Testa olika funktioner... helst före contest ;) Ändrar du mycket i den "gula loggen" så räkna om loggen för säkerhets skull... Funkton finns i Verktyg menyn!
Kolla SM3CER:s Log4U sida, där finns många tips och ett par bra Lathundar...
 
Back
Top