Loggprogram

MacLogger
Jag funderar på att byta datormiljö och tror mig ha bestämt mig för MacLogger.
Är det någon som har erfarenhet av denna miljö och kanske rent av kopplingen till en TS 590 S, gärna även YAESU G-1000 DXC rotor.
Vad jag kan förstå är det bara USB-portar på en iMAC och rotorn behöver en COM-port.
På säljföretaget fattade inte försäljaren COM-port eller RS232 och började prata om WiFi istället.
Kanske alla frågor jag har finns i mjukvaran när jag väl skaffat en iMAC, men lite hjälp här från forumet skulle uppskattas.
 
Hej,

Jag kör MacLoggerDX med K3 och KX3 och det funkar fint.
Du behöver en USB/serial adapter, nåt i stil med denna.
MacLoggerDX är ett trevligt loggprogram med många bra features.
T ex kan man bestämma att enbart DX spots från "DE" stationer inom t ex 1000 km visas från clustret.

// Åke
 
Last edited:
Tack -BNV!
Jag har även fått 600 Ohms-QSO i ärendet. Kul och trevligt det här med HAM och .se
Jag misstänker att det kommer att uppstå många frågetecken när jag väl sparat ihop pengar till en ny dator och skall koppla ihop det hela. Den dagen den sorgen.
Men ett är säkert, det blir en iMAC.
Ha en trevlig sommar.
 
Jag har själv en MacBook Pro, funkar kanon.
En rätt bra grej med MacLoggerDX är att om man som jag kör den i bakgrunden när jag gör annat än kör radio så kan man få larm som poppar upp via Growl (notifieringssystem i Mac) när någon intressant spot dyker upp på clustret (t ex att jag inte har DXCC-entiteten i min logg).
Då kan man snabbt släppa allt man håller på med och kasta sig över radion istället ;)
Lycka till med Mac-köpet igge!
// Åke
 
I morgon fredag så blir det inköp av en iMac 21,5" och då med 16 GB minne. Min gamla PC vill inte som jag vill.
Hoppas jag får till allting sen med LoTW och QRZ.com, Kenwood TS 590 kopplingen och PSK31, etc, etc.
Stöter jag på patrull skriver jag några rader och ber om hjälp.
Ha en trevlig sommar, själv hoppas jag på regn så jag slipper assistera XYL i trädgården utan kan engagera mig i iMacens underbara värld.
 
Nu sitter jag vid min nya fina iMac!
En helt ny miljö och trevlig sådan.
Men huga vad mycket nytt att lära och vänja sig vid.
Jag har fått till det mesta, fört över filer, skapat e-mejlkonton och fått igång alla internetlänkar.
Att installera program från Aplle var ingen konstighet men att få in LoTW i datorn var värre, lyckades att spara in licensen men inte blev det bra. Måste forska lite vidare där då det finns olika uppgifter om hur man laddar in tredjepartsmjukvaror. Skall prova med Aether som loggprogram under dagen och jag tror det kommer att gå lätt som en plätt då det finns med i Apples appar eller vad det nu heter.
Hoppas att jag får sitta här vid datorn och min TS 590 utan XYL-QRM. (fniss).
Ha en trevlig helg.
 
Lycka till!

varit sugen på att prova en Mac någon gång, men PC o Windows rötterna sitter djupt förankrade ;) Just det du beskriver om mycket mycket nytt att lära, ja det känns som ett stort högt trappsteg att kliva över. Fortsätt gärna att berätta om dina Mac öden å äventyr, kanske vågar jag o fler att Mac språnget då :)

/Johan
 
Finfina grejor det här! Jag har inte haft så ont i nackmusklerna på länge.
Det mesta av mina filer är överförda med hjälp av stickor och LoTW är löst idag. Man behöver inte något av alla dedäringa grunkorna som jag hade installerat i PC´n. Det är bara Certet som skall köras in i Aether-loggpgm. Sitter jsut nu och väntar på ARRL skall skicka det till min nya iMac.
Nu under eftermiddagen skall jag försöka koppla ihop radion med loggprogrammet -verkar lätt.
Återkommer med mer info vartefter som jag kommer över alla trösklar, för dom finns och operativsystemet är ganska så olikt IBM-världen -som jag kallar det.
Vi höres de SM5LIB
 
Just det du beskriver om mycket mycket nytt att lära, ja det känns som ett stort högt trappsteg att kliva över.

Det är faktiskt inte så stort steg . Efter ett par veckor är det betydligt större steg att backa tillbaka till den krångliga världen (PC) ;)
// Åke
 
Igge, det skall bli kul att höra vad du gillar Aether.
Själv fastnade jag inte för det utan bet i det sura äpplet (oj det blev ju en vits) och betalade 95 USD för MacLoggerDX. Men jag tycker faktiskt det är värt pengarna.
// Åke
 
Har bara laddad up Aether och kört in mina QSO där. Det gick smärtfritt. Men att få ihop min Kenwood TS 590 S med logg-programmet var värre. USB till RS 232 är installerat men Aether ser inte comporten. skall kontakta aetherlog.com för assistans.
För övrigt tycker jag programmet ser trevligt ut, inte lika proffsigt som MacLoggerDX. Kanske det blir byte av till den miljön efter ett tag då jag vuxit in i min nya kostym.
Solen skiner och fåglarna kvittrar, en synd att sitta inne och pilla med radion och, computing is confusing.
Ha en fin söndag.
 
USB till RS 232 är installerat men Aether ser inte comporten

Eftersom Macen använder Unix (eller kanske snarare Linux) i botten så heter inte com-portarna samma som i Windows (COM1, COM2,...)
Kanske det som är problemet?

Comportar i Linux brukar heta typ /dev/ttys0 eller /dev/ttys1 osv.

Eftersom du har en USB/Serie-adapter heter den nog något ännu konstigare ;)
Min råkar heta "/dev/cu.usbserial-AD02DURW".
Kolla om du hittar något liknande i Aether och prova med den.

// Åke
 
Tack för goda råd men jag tror problemet sitter i Aether där man skall välja COMPorten, det finns bara ett förslag där markerat. Det heter RolfsiPhone-WirelessiAP, inga andra val.
Får ta ett snack med MediaMarkt om inte suporten hos Aether ger mig ngt gott råd.
Skam den som ger sig.
Ha en bra vecka alla som följt denna tråd.
 
Är du säker på att din USB/serieadapter är ok?
Jag laddade hem Aether och testade och min adapter dyker upp i listan under "Rig Control - Serial Port".
// Åke
 
Bra fråga.
Inte fanken vet jag om den är ok, skall prova med att installera den på min bärbara PC.
Tak för tippset, allt kanske sitter i världdatorn = felaktig installation. SBS?
Jag prövar och återkommer.
 
Fan va´lycklig iMac ägare jag är!
Allt fungerar.
Aether loggar in på LoTW och skickar in log samt hämtar, pratar med min TS 590 S.
Jag fick min nya licens som passar till LoTW från den här datorn och installerade den igår. Går som tåget!
Vad det anbelangar USB-RS232 adaptern så var det mitt fel, jag fattade inte hur man installerar ny mjukvara i Apples underbara värld.
En ny hätning och på rätt sätt installerad så hittade jag rätt COM Port.
Inget är svårt när man fattar, och jag har tydligen små händer. (Fniss)
Avslutningsvis så ett hjärtinnerligt tack till all hjälp och ledtrådar som jag fått här på forumet, ingen nämnd, ingen glömd.
Jag rekommenderar varmt äppelträdgården.
 
Vad kul!
Bra det där att Aether klarar LotW, det gör inte MacLoggerDX utan jag måste köra ett separat script för det. Inte hela världen men det är lite knöligare.
När du kört Aether ett tag får du gärna posta dina erfarenheter.
// Åke
 
Back
Top