LONGWIRE

SM3IXY

Well-Known Member
Den simplaste antennen är en endmatad tråd. Den strålar mer eller mindre bra. Förmodligen behöver man någon form av matchbox vid matningspunkten.
Sen er frågan om man ska välja "random wire" eller en viss längd. Det kan ha betydelse när de er dags att stämme av antennen.
Men sen kommer de där me motvikten, då ere ju inte så endmatat längre.

Kan någon förklare hur saker å ting förhåller sig.

/Han som int vet så myche
 
Den simplaste antennen är en endmatad tråd. Den strålar mer eller mindre bra. Förmodligen behöver man någon form av matchbox vid matningspunkten.
Sen er frågan om man ska välja "random wire" eller en viss längd. Det kan ha betydelse när de er dags att stämme av antennen.
Men sen kommer de där me motvikten, då ere ju inte så endmatat längre.

Kan någon förklare hur saker å ting förhåller sig.

/Han som int vet så myche

Hej,
"I dina kläder" skulle jag mata longwiren som en Zepp-antenn och använda en balanserad tuner mellan zeppen och sändaren.

Erik Marklund de APQ.

9:1 balun, hm. Vad får dig att tro att antennen presenterar omkring 450-ohm på alla band, eller har jag missförstått dig?

73
Bengt SM6APQ
 
Bengan har alldeles rätt. Att köre endmatat er en kompromiss om man vill ha full bandtäckning.
Förmodl. behöver man byta balun ibland. 4:1 i komb me autotuner klarer ganske myche men inte allt (obs! vid matn. punkten ska de sitte). Sen mot Riggen ska man ha en choke 1:1. Om man väljer "rätt längd" på tråden så öker förutsättningerne att stämme av på alle band. Halv våglängd ska man undvike.
Sen behövs motvikt (en trådstump eller??)

Nu har ja surrat färdigt, Eliten får ta över.
 
Jag skulle jättegärna köra med separata, avstämda och högt placerade dipoler för alla band. Eller en logperiodare, fullsizebeamar eller kanske tom en tribander.
Men, då jag numera bor i lägenhet är det dessvärre inte möjligt.

Vad som är möjligt för mig att få ut, är en ändmatad random wire, i nuläget 8 meter lång (skall förlänga den till 10 meter) utslängd i det träd som står utanför balkongen, den hänger som ett inverterat L ungefär. Till det har jag en 9:1 unun och en 1:1 chokebalun. Jag stämmer av med en LDG AT-897.

Optimalt? Självfallet inte. Bättre än ingen antenn alls? Ja, det vill jag påstå. Jag har faktiskt lyckats köra Marocko på PSK31 på 17 meter, så helt värdelös är den i alla fall inte.

Om man skall köra på flera band bör man, enligt vad jag har läst mig till (se nedan), se till att antennen INTE är en halvvåg (eller multiplar) på något av de band man avser sända, då det kan bli så pass stora impedanser att en tuner (nödvändigt) inte klarar att stämma av.

Jag hittar inte artikeln nu, men här är ett sammandrag.
Alan Chester (G3CCB)(SK) proposed a solution for the high impedance of a
1/2 wave, end fed antenna. Mr. Chester rationalized that there might be
some impedance-friendly length of wire usable for an end-fed antenna -
near 1/2 wave - that didn't present the tough-to-tune, high-impedance
load on a select set of bands. In short, he proposed wire lengths in
the 1/8 - 3/8 or 5/8 - 7/8 wavelength range, staying away from the 1/2
wave length (or multiples thereof).

In his article "Taming the End-Fed Antenna" (reprinted in "The Antenna
File", RGSB, pg 118) he looked at this issue by plotting various 1/2
wave lengths and proposed:

- 26.5m (86.9 ft) for 160 - 10M use
- 15m (49.2 ft) for 80, 40, 20, 17, 15, 12, 10M use
- 10m (32.8 ft) for 80, 40, 30, 17, 15, 12, 10M use

The idea is to pick a length that doesn't fall on or near the 1/2, 1.0,
1.5 (etc.) wave length points of the bands of interest. Hope this sheds
further insight.
Källa: Yahoo! Groups

Jag gjorde en gång en enkel kalkylator baserat på detta, där man matar in trådlängden, och får trådens våglängdsförhållande på alla amatörband.
Den finns här om någon finner den användbar.
 
Hoppsan, med tanke på AA5TB:s uträkning av "Ground losses", hur var det nu man räknade ut en antenns effektivitet?
Sture
 
Back
Top