Longwire

Janne, tack för tipset. Roger, vad hade Ni för typ av wire upp till ballongen i.e. isolerad, area etc.?

SM7IWG CG
 
Oki, jo vi åkte hem strax efter fyra på eftermiddan. Farbröderna jag åkte med var trötta :)
Nästa gång stannar jag kvar. Fanns mycket roligt att titta på och handla.
Jättekul att träffa alla trevliga mäniskor.

Nästa träff blir Kleva och sen blir det RS04.
 
Till sm7iwg och övriga

Hej
Vi provade först med en lite tjockare wire, men det var för lite gas i balongen så den orkade inte stiga mer än ca. 10m Då "slaktade vi en trafo, modell mindre med väldigt tunn tråd och då fungerade det fint, kanske det gått ännu bättre med en grövre wire. Tyvärr så hade Kenthinte mera gas.
73 de Roger
 
Långtrådsantenn

Hej
Satte upp en 160 meter rektangelantenn i träden med 2.5:1 ballun o ca 20 m RG223.
Som antenntråd används DL1000 som gjorde värnplikten mödosam för trådtattare. :mad:
Håller nu på att mäta in antennen o justera den. Rektangeln är på ca 60 x 20 m. :confused:
Jordplanet skall förbättras med jordspett o radialer.
Som mätinstrument använder jag http://www.qsl.net/iw3hev/ lilla magic box kopplad till en PC. Boxpris 150€. Även om man inte vet vad man gör så ser man vad man gör med hjälp av boxen. :confused: :D :D
Med hjälp av avbitaren kan jag nu klippa till min SWR på ett eller flera band men inte alla samtidigt så det måste bli en matchbox oxå.
Resultat: Har inte kört så många QSO men jag har defenetivt fått nya öron på min 706 rig o bättre skall det bli.
Det enda man kan trimma idag är antennen, riggen är oftast optimerad. Med mer uteffekt kommer man längre men man hör inte mer.
Refferenser: QTC 5:1982, QST November 1985, ARRL hand book o goda råd från inläggen i denna diskutionsgrupp. :D :D
73 de
SM0GAW
 
9:1 unun för anpassningav Longwire ?

Har kikat lite på det som skrivs om logwire här men inte sett annat än att
anpassningen har skett direkt via en tuner.

På annat håll har jag sett resonemang som säger att en 9:1 unun (kallas även
av vissa för "magnetic balun" vilket är fel tycker jag).

Man antar då att en longwire vanlitvis har hög impedans och att man då
får en mindre förlust genom att "transformera" ner till närmare 50 ohm
innan tunern tar vid.

Sedan kan man undra hur sakerna ligger till med avseende på förluster.
Hur skall man göra för att få så hög verkningsgrad som möjligt ??

Några funderingar och/eller erfarenheter av att köra en longwire via
en unun till tunern ??

73 de Tilman SM0JZT
 
Anpassning av "longwire"

Att anpassa en "longwire" är ett ganska besvärligt problem.
Impedansen varierar kraftigt när man ändrar frekvens.

Det börjar med en hög och kapacitiv impedans när wiren är kort i förhållande till våglängden, blir sedan låg och resistiv vid lambda/4, hög och resistiv vid lambda/2.
Detta mönster upprepas sedan när frekvensen ökar (3 * lambda/4, 2 * lambda/2 osv...).

Om man använder en 9:1 transformator uppnår man att missanpassningen minskar
när impedansen är hög, och ökar när den är låg. Beroende på vilka frekvenser som är aktuella så kan man möjligen få till det så att SWR på andra sidan transformatorn i medeltal blir bättre än när man ansluter kabeln direkt till tråden.

Då har man dock inte tagit med förlusterna och frekvensgången hos transformatorn i beräkningarna, när impedansen hos antennen är mycket högre än "design-impedansen" hos balunen så ökar kärnförlusterna rejält. Detta kan i viss mån dölja det verkliga förloppet hos SWR-kurvan hos antennen, men verkningsgraden hos hela systemet blir motsvarande försämrad.

Ser man det kretstekniskt så finns det inget annat matchningsnät som slår ett L-nät
vad gäller förluster. Med komponenter av någorlunda kvalitet kan man helt försumma matchningsnätets eller "tunerns" förluster jämfört med de övriga förlusterna runt en "longwire".

Huvudinvändningen mot "longwiren" är annars att man kan få ström- eller spänningsmaximum precis vid antennens matningspunkt, dvs i "tunern",
som vanligen står jämte radion.

När man strömmatar så kommer all ström som flyter ut i antennen också att flyta genom stationens olika jordförbindningar, och riskerar att inducera strömmar i andra ledningar i huset. Vid spänningsmatning så kan det uppstå kapacitiv koppling till ledningar och föremål i närheten. Sammantaget så ökar alltså riskerna för TVI, RFI, HiFiI mm mm.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej på er alla.
Jag har satt upp en wire som har måtten 19,5+19,5 meter. (vanlig 2.5kvadrats installationskabel)
Isolator i båda ändarna givetvis och antennfjäder i båda ändarna + en isolator på mitten, där jag matar med en 420 ohm "stege" (plattkabel)
3mm periennlina i ändarna så att jag kan binda fast den, samt förflytta den i sidled så jag får "stegen" så nära mitt radioschack som möjligt.
Borra hål i fönsterkarmen (ej fönstret) karmen är lätt att laga om jag flyttar från villan. Fyll utrymmet från ut och insidan med vanlig övermålningsbar akrylat massa.
Lägg en "stegen" mot metall!!!!! Trä har ingen betydelse när du har en avstämmningsenhet.
Trots detta tog jag elektrikerrör (de smala) en liten metallvinkel borrade 2 hål i plaströren, sågade upp ett spår med vinkelslipen, tryckte i "stegen" och drog åt på utsidan med självlåsande buntband.
Det sitter ut några rör på ca 15cm, uppe under simsen, ganska osynligt, samt ner till fönstret.
Phuuuu mycket om lite... Hur går antennen!!!!????
9m över marken. mycket bra på ALLA band 160m - 10m Bara att stämma av.
Med Heatkith SB-1000 och 400W Alaska, Azerbadjian, Ungern, USA, Israel, Ryssar, Puerto Rico, Bermudas, Gran Canaria, Bossnien och mycket mera.
Detta hade gått bra att köra med 100W utom Bermudas som var svag. Vi hade det jobbigt båda två. 3/3 R.S.
Lycka till!!! Svarar gärna på frågor via forumet. Inte på direkten, eftersom jag vill att ALLA skall kunna följa denna intressanta rubrik. Antenner är KUL och INTRESSANT!!!
Glöm inte att jorda ordentligt!! Har gammal sjöbotten här och har spolat ner 2st. 4m kopparrör i marken, i dessa har jag jordat allt (utom själva antennen :)
Jordningen är A&O eftersom det ger ett rejält "avstamp". Lycka till.
73 de Erland SM6KTC
 
Last edited:
Till SM7IWG
Jag har kört rätt mycket med LW. Jag ville ha en enkel avstämningsenhet. Det fick bli ett "L-filter", dvs spole i serie och en vridkonding till jord vid antennsidan. Den antennlängd som då passar bäst med hänsyn till denna avstämningsenhet var tveklöst 40 - 42 meter för en antenn som skall fungera på 80 - 10m. En sådan tråd är ju en kvartvåg å¨160 så den går rätt bra där också. Jag är bara osäker på hur denna enkla tuner klarar att stämma av den, då den blir lågohmig, nära 50 Ohm.
Emellertid kan det mycket väl tänkas att det går att klippa tråden så den fungerar direkt utan tuner, så kör jag idag, fast då matar jag den med koaxialkabel och har ganska mycket radfialer nedgrävda i marken.
Kör du med LW så måste du ha radialer och / eller annan god jord. Jag brukade ha en kombination av båda. Radialer och jordplåtar.
Får du bara till detta så kommer antennen att fungera alldeles utmärkt.
Bengt sm7fcu
 
Ähum, mina herrar - ämnet var longwire - inte lååång tråd - titta på datumet på inläggen :)
 
Hej Bengt,

tack för inlägget.

Mycket har hänt sedan jag startade tråden och LW-antennen blev aldrig uppsatt utan det blev en minibeam från Cushcraft istället.

Den finns numera som skrot efter en nedtagning från taket som inte blev så lyckad.

Efter en flytt till landet så har jag nu suveräna möjligheter till trådantenner och jag är fullständigt "insnöad" loop-antenner och då företrädesvis i delta-konfiguration. Det gav en rejäl nytändning i en hobby som annars var på väg att upphöra.

Senaste wire-antennen var en kvartsvågsvertikal för 80-meter med eleverade radialer som tråkigt nog inte motsvarade förväntningarna.

SM7IWG Carl
 
Jag har en Deltaloop på 166 meter lång. Den sitter 12 meter upp och går horisontalt ut över sluttande mark.
Jag är mycket nöjd med den.
Tänk att en liten tunn tråduschling kan nå från norr till söder från ruta JO78 på 80 mb. Imponerande!
 
Hej Igge,

förstår att du är nöjd!

Jag har en liknande horisontell deltaloop och den överträffar mina förväntningar ständigt.

Jag fick som komplement upp en vertikal deltaloop i början av året och den ger riktigt bra resultat på 80-meter på långa avstånd.

SM7IWG Carl
 
Jga kør med ca 42 m LW både hemma och ute i det grøna, endast CW/QRP. Mina LW's har alltid varit tillverkade av 3 mm rf wire. Håller før det mesta som moder natur kan få till. Fjærrstyrd (hemma, manuell i skogen) L-typ ATU i ena ændan och sedan koax till riggen. ca 15 m RG-58 hemmavid, betydligt kortare ute i naturen. Funkar OK, på lægre frekvenser strålar den i længdriktingen, blir sedan mer och mer flikig på høgre.

72/73 de p-a, som sitter vid en dator med norskt OS, dærfør de konstiga tecknen.
 
Back
Top