Hej på er alla.
Jag har satt upp en wire som har måtten 19,5+19,5 meter. (vanlig 2.5kvadrats installationskabel)
Isolator i båda ändarna givetvis och antennfjäder i båda ändarna + en isolator på mitten, där jag matar med en 420 ohm "stege" (plattkabel)
3mm periennlina i ändarna så att jag kan binda fast den, samt förflytta den i sidled så jag får "stegen" så nära mitt radioschack som möjligt.
Borra hål i fönsterkarmen (ej fönstret) karmen är lätt att laga om jag flyttar från villan. Fyll utrymmet från ut och insidan med vanlig övermålningsbar akrylat massa.
Lägg en "stegen" mot metall!!!!! Trä har ingen betydelse när du har en avstämmningsenhet.
Trots detta tog jag elektrikerrör (de smala) en liten metallvinkel borrade 2 hål i plaströren, sågade upp ett spår med vinkelslipen, tryckte i "stegen" och drog åt på utsidan med självlåsande buntband.
Det sitter ut några rör på ca 15cm, uppe under simsen, ganska osynligt, samt ner till fönstret.
Phuuuu mycket om lite... Hur går antennen!!!!????
9m över marken. mycket bra på ALLA band 160m - 10m Bara att stämma av.
Med Heatkith SB-1000 och 400W Alaska, Azerbadjian, Ungern, USA, Israel, Ryssar, Puerto Rico, Bermudas, Gran Canaria, Bossnien och mycket mera.
Detta hade gått bra att köra med 100W utom Bermudas som var svag. Vi hade det jobbigt båda två. 3/3 R.S.
Lycka till!!! Svarar gärna på frågor via forumet. Inte på direkten, eftersom jag vill att ALLA skall kunna följa denna intressanta rubrik. Antenner är KUL och INTRESSANT!!!
Glöm inte att jorda ordentligt!! Har gammal sjöbotten här och har spolat ner 2st. 4m kopparrör i marken, i dessa har jag jordat allt (utom själva antennen
![Smile :-) :-)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Jordningen är A&O eftersom det ger ett rejält "avstamp". Lycka till.
73 de Erland SM6KTC