Longwire

klas

Member
Jag har testat lite med longwire som jag stämmer av med en MFJ-16010.
Har använt öppen matning direkt in i matchboxen.
Avstämningen förefaller bli bra, dvs. låg swr.
Men jag får in en massa HF i riggen, det låter mycket illa.
Har testa både med och utan motvikt och olika längder på antenn.
Matchboxen, dvs. början på antennen hamnar några meter från riggen.

How to do ?

de SM4FYX
 
1. Vill du att antennen skall vara något sånär effektiv tycker jag nog att du ska ha motvikt (jordplan).
Även om du inte kan få ut fullsize jordplan pga platsbrist kan många kortare jordplan kompensera lite för detta. Du kan ha en fullsize radial för varje band som du inte behöver dra rakt ut utan den kan svänga och kröka lite här och var men dom är bra att ha och gör stor nytta.

2. HF! Ja, För det första så har du nog din matchbox vilket är början på din longwire lite nära din radio. Jag skulle pröva att sätta den ute och några meter till ifrån riggen.
Detta är ju svårt ifall du har manuell tuner.

Sen kan det bero på vilken rigg du har också. När jag bodde i lägenhet så provade jag att sätta upp en dipol på 6m på balkongen. Det fungerade utmärkt med min FT-847 men uselt med min FT-920 eftersom den inte var lika bra skärmad.
Vad har du för rigg?

Testa at nyckla CW och se om du får in HF i radion. HF kanske går in igenom din mick-kabel, har du extra högtalare? Det kanske är högtalaren som får HF via kabeln och inte riggen.

Pröva att göra en RF -choke vid tunern (linda din koax 10-20 varv i en crkel med diameter ca 200mm och tejpa ihop. Då blir det svårare för det att stråla tillbaka på utsidan av din koax skärm.

Vad har du för kabel till tunern? Har du RG58 kanske det går bättre med RG8 eller RG213 som är bättre skärmad.

Har du jordat din tuner? En jordad tuner jobbar oftast bättre liksom ett jordat lågpassfilter.
Utifall du har jordat din tuner, se till att jorden inte går från jord till rigg och sen till tuner, då kan du få sk ground loops. Jorda istället direkt från varje mojjagrejj (låter seriöst va?) direkt till jord, inte runt till varandra.

Tips om jordning:
Införskaffa en koppar eller aluminiumplatta av storlek typ 400 X 400 mm.
Dra en fet kabel/tråd/jordfläta kortaste vägen till jordspett.
Sätt fast den på väggen bakom dina radioaparater, slutsteg och tunrar - Gärna på distanser så att plåten sitter några centimeter ut från väggen.
Borra hål och sätt dit banankontaktshonor. Dessa kan du sedan koppla in jorden på dina riggar och andra ateraljer direkt på så slipper du groundloops.
Du kan även med fördel skruva fast dina koaxkopplare på denna platta så är det lätt att dra ur till din radio för åskans skull. Även ett lågpassfilter sitter bra på en sådan platta.

Tala gärna om vad för åtgärd som löste ditt problem.

73 Magnus
 
Last edited:
Tack för tipsen Magnus.
Användningsområdet för antennarrangemanget är portabel/sommastuge-körning.
Riggen är en FT-897. Inga problem när jag kör med mina dipoler.
Jag kommer att testa i enlighet med de tips som Du och andra gett.

73 Klas/SM4FYX
 
hejsan,
Jordspett... Det brukar fixa det mesta.
Några som är bra på jordspett är djuruppfödande bönder!?
Varför undrar Du säkert...
Elstängsel, dom funkar inte utan bra jordning...
Kika t.ex. på http://www.gilo.se/R10.htm killen på bilden håller i några tvåmeters spett.
Eftersom dessa spett masstillverkas (mer eller mindre) så är dom ganska biliga.
Snacka med närmaste djurbonde...

Hasse - ØIMJ
 
Jordspett ger en del hjälp, kan ge mycket till motvikt men det beror helt på konduktiviteten i din jord/mark.
Letar själv jordspett och trodde man kunde hitta det på granngården billigt men dom är ju som vanligt svindyra.
73 Magnus
 
Har sådana jordspett på olika platser på tomten, de är inte dyra att köpa. 60:- har jag betalat. Det bästa är att ha en motvikt till longwire + bra jord till radion/tuner. Sänder ofta med longwire, aldrig några problem.

73 Janne
 
Hej.

3 st Delaval jordspett artnr: 3*988824-40 kostar hos granngården(Skövde) 75Kr, det är inte dyrt. Dem är varmgalvat, skruv,bricka, mutter och 110cm långa.

//TL
 
Tack för tipset Tapsa, ska passa på nästa gång jag är i Sövde, är ju inte så långt.
Granngården i Falköping verkar prisätta lite fel ibland, de tar nästan 250:- för ett sådant. Å andra sidan köpte jag en grill där för 700:- som alla andra järnhandlare skulle ha 1500 för *s*
73 Magnus
 
Last edited:
7VVG
Nej! Jag är väl lite av den sorten som vill ha en antenn som fungerar 1,1:1 utan tuner.
Å andra sidan har jag ont om plats för lågbandsantenner så jag måste få till någon slags kompromiss för 80 o 160.
73 Magnus
 
SM4FYX
"Men jag får in en massa HF i riggen, det låter mycket illa.
Har testa både med och utan motvikt och olika längder på antenn."
Är det inte HF du vill lyssna på ?

Begriper inte problemet !
 
Back
Top