Loopantenn av kopparrör för KV

SM5DFF

Well-Known Member
Jag har jusr tagit hem radioklubbens nyss ärvda loopantenn för att prova den. Sid- och höjdmått 160 cm, åttasidigt 22 mm kopparrör med välgjorda lödningar vid hörnhylsorna, vakuumvridkondensator Jennings 4-250 pF 5 kV peak, matningsloop 32 cm av RG-214. Kondensatorn styrs via en plaststång av motor i botten med ändlägesbrytare, jag ska ta reda på vilken spänning motorn ska ha. Vilket frekvensområde och vilken maxeffekt kan antennen tänkas klara och hur högt över marken bör den sitta? Medföljande 50 mm plaströr är en meter långt.
Lennart
 
En grov uppskattning säger att den klarar mellan c:a 6 och 24 MHz,
med en maxeffekt av 100 W, något lägre vid den lägsta frekvensgränsen.

Det är ingen skillnad mellan magnetiska dipoler och "vanliga", de ska sitta så högt över marken som praktiskt möjligt.
 
Din sista mening gjorde mig förvånad, jag trodde att en mag-loop klarar sig med mycket lägre höjd. En ferritstavantenn för LV och MV fungerar ju bra två meter över marken. Efter en sökning fann jag ett svar på höjdfrågan: "Optimum height is 2 loop diameters high. Higher makes the antenna omnidirectional defeating the goal of directivity." Det vore intressant att kunna variera höjden med denna rätt tunga konstruktion för att märka skillnad i signalstyrka.
Högsta våglängd angavs i en källa till åtta gånger omkretsen, i mitt fall 5,2 m, och det betyder 40 m-bandet. Jag antar att omkretsen måste vara mindre än en halv våglängd och det var därför du uteslöt 10 m-bandet.

Lennart
 
Det "inses lätt" att samma principer bakom elektriskt små antenner
måste gälla även för magnet-loopar.

Både den vertikala strålningsvinkeln och markförlusterna minskar när höjden över marken ökar.
De mycket starka närfälten runt en loop-antenn medför att markabsorption får ett större inflytande jämfört med mer utbredda antenner.

Vad som är "optimalt" avgörs i mycket hög grad av vad man är ute efter.
 
Jag har 8 meter 30 cm bred kopparplåt från ett stordator jordplan. Började bygga stomme under maj med avloppsrör o tänkte vika plåten över. Insåg dock att den ohanterligt stor stående upp.
Tänkte prova till hösten med liggande ring !
Intressant läsa om SM5DFF projekt.
Bifogar bild från nätet:
1721117215239.jpeg
 
Back
Top