LOTW

SM7FCU

Well-Known Member
Hur får jag detta att fungera?

Jag har fått godkänt certifikat från ARRL / LOTW så det är ok.
Man skickade radiolicens och passfoto. Jo, det är alldeles jätteklart.
Funkar bra, men...

Jag har installerat och kört programvaran TQSL
Rent rörande vad det funkar bra, men...

Jag har skickat min ADIF fil från min loggbok på QRZ.com
De skall vara kompatibla. Verkar så också i verkligeheten.
Jag fick rapport från dom.
Förträffligt, men...

Men ändå, hur funkar det?
Jag har inte snappat grundide´n tydligen.

Jag bygger slutsteg och buggar och antenner, jag kör CW så det visslar om det, jag lagar mina radioapparater, men detta övergår mitt förstånd!

Min grundtanke är att kunna lyckliggöra mina motstationer med elektroniska QSL.
Hur listar jag qsona, liksom en loggbok?

Kan någon barmhärtig själ ge mej en ledtråd som jag kan börja nysta i för att skingra detta för mej totala mörker?


sm7fcu Bengt
 
Hej,

Nu är jag inte riktigt på det klara med exakt hur du har gjort. I det stora hela exporterar man sin log till en ADIF-fil.
Denna ADIF-fil tar man in i programmet TQSL. När filen har behandlats av TQSL skickas det automatiskt upp till LOTW. Sedan loggar man in till LOTW och där finns ett antal olika val man kan göra för att få uppgifter om sina QSO:n.

Man kan t.e.x. se vilka QSO:n man laddat upp, man kan se vilka QSO:n som matchar andra QSO:n med dom som du haft kontakt. Detta blir då ett QSL. Om det inte blir en match med något QSO så har motstationen antingen inte laddat upp någon logg eller så stämmer inte era logg-data ihop t.e.x. fel tid, datum eller mode. Man kan också få en sammanställning av t.ex. sin DXCC-status. Du kan inte titta i någon annans logg.

LoTW är inte att betrakta som en loggbok utan snarare ett verktyg för att hålla koll på och ansöka om olika diplom. DXCC är ett av dessa diplom men det finns flera som stöds. Har du fler frågor så försöker jag gärna svara.

73 Leif
 
Ursäkta, men jag hittar bara en tråd, nämligen denna.

Jag kryper ner under min sten igen...

/Leif
 
Hej,

Nu är jag inte riktigt på det klara med exakt hur du har gjort. I det stora hela exporterar man sin log till en ADIF-fil.
Denna ADIF-fil tar man in i programmet TQSL. När filen har behandlats av TQSL skickas det automatiskt upp till LOTW. Sedan loggar man in till LOTW och där finns ett antal olika val man kan göra för att få uppgifter om sina QSO:n.


Man kan t.e.x. se vilka QSO:n man laddat upp, man kan se vilka QSO:n som matchar andra QSO:n med dom som du haft kontakt. Detta blir då ett QSL. Om det inte blir en match med något QSO så har motstationen antingen inte laddat upp någon logg eller så stämmer inte era logg-data ihop t.e.x. fel tid, datum eller mode. Man kan också få en sammanställning av t.ex. sin DXCC-status. Du kan inte titta i någon annans logg.

LoTW är inte att betrakta som en loggbok utan snarare ett verktyg för att hålla koll på och ansöka om olika diplom. DXCC är ett av dessa diplom men det finns flera som stöds. Har du fler frågor så försöker jag gärna svara.

73 Leif

Ahaa! Jag har liksom letat efter logboken :)
Diplom är jag inte så intresserad av, utan jag var ute efter att kunna gå över till elektroniska qsl.
Jag använder loggboken i QRZ.com och verkar vara kompatibel mot LOTW och skapar ADIF filer som man kan skicka. Testade och det verkade fungera, men jag hittar liksom ingen respons på det mera än att LOTW ger mej meddelande om att filen är mottagen utan fel.
Jag gör uppenbarligen rätt, men jag förstår inte vad det är jag gör... :)
Konstigt, va....?
 
Back
Top