Lyssna enkelt på SAQ

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
På julafton kommer SAQ i Grimeton kl 0900 SNT att sända en julhälsning. Efter att blivit uppmuntrad av UCZ/Johnny och hans enkla converter för att lyssna på 17.2kHz så byggde jag denna med gått resultat. Tar ett par minuter att löda ihop.

8 komponenter inklusive en klock-kristal (jag hade en på 4MHz) så ställer man in mottagaren på kristallens frekvens+SAQ frekvensen, 4017,2kHz. Det ligger en stark Tysk BC-station på 177kHz, där kan man kolla om det hela fungerar.

Jag använde en BC457 i mitt bygge, nu blir det att vara QRV lite före 0900SNT på julafton
 

Attachments

  • converter.jpg
    converter.jpg
    22,6 KB · Views: 169
  • SAQ.jpg
    SAQ.jpg
    52,9 KB · Views: 135
Kul, den ska jag försöka ta och smälla ihop ikväll :) återkommer med resultat.

kom ihåg att utsändningarna brukar starta ca 30min före utsatt tid och att man bara bara sänder ett par minuter efter kl 9.
 
Jo, jag kommer att lyssna en bra stund innan. Återkom gärna med bilder Mikael...;)
 
Har du en SDR-mottagare med ljudkort som A/D så är det ännu enklare att lyssna. Koppla bara in antennen på ljudkortet. Klart!

Jag har bara provat med mik-ingången, så kanske får du fixa med vilken ingång som är aktiv. Vill du komma direkt till inspelningskontrollerna gör du en genväg till WinXP mixerbord sndvol32.exe -r
Tror det är samma i flera andra versioner, från Win95 o senare. Efter XP har jag ingen koll...

God jul!
/Jan
 
Ser ut som ett trevligt bygge lagom att ta sig för en ledig dag före julafton.
Tyvärr är inte mina lådor så välfyllda som jag ibland önskar. Jag har dock de flesta komponenterna utom transistorn och induktansen.

Kan det fungera med en BC547 som har lägre hfe=100 eller blir förstärkningen för liten? Är det någon annan egenskap jag även bör jämföra för denna typ av byggen? Kan man annars tänka sig att man förstärker i två steg?

Induktansen på 10mH verkar lurig att få till. Till mitt förfogande har jag både 0.5mm och 2mm emaljerad tråd. Provar jag diverse nätbaserade kalkulatorer så går det åt väldigt mycket tråd för en luftlindad. Tittar jag på elfa på t.ex. 58-655-45 så ser det ut att kunna vara t.ex. 0.5mm tråd och inte direkt mycket av den vilket får mig att tro att den innehåller något ferritmaterial. De skriver endast att bärmaterialet är keramik men även det kanske påverkar. Även på bilden ovan kan man ana en kärna och en kort bit tråd.
Jag har till mitt förfogande en elfa 58-611-33 B62152A7X1/K1 ferritkärna men lyckas inte hitta någon bra kalkulator för att räkna på en induktans med denna. Här kan man ana min okunnighet inom just detta ämne men i vilket fall så uppger de en induktanskonstant på 140 nH. Någon kanske kan ge tips på vart jag kan läsa på lite mer om hur jag får till en 10mH av detta eller ge mer konkreta förslag så jag kan få ihop något innan julaftons morgon.

73 och God Jul de SA6BJE / Erik
 
Jag har en BC547 i min koppling och jag råkade ha en ferritdrossel på 10mH. Den är ju för att hindra HF bakvägen in på supply-spänningen.
Jag tror att man man skulle kunna linda en egen drossel med tunn tråd eller använda en trafo av något slag.
 
Last edited:
Kan man inte ansluta ett par lurar direkt till antennen?

17.2 kHz hör iallafall jag. Kollade nyss.
 
Ser ut som ett trevligt bygge lagom att ta sig för en ledig dag före julafton.
Tyvärr är inte mina lådor så välfyllda som jag ibland önskar. Jag har dock de flesta komponenterna utom transistorn och induktansen.

Kan det fungera med en BC547 som har lägre hfe=100 eller blir förstärkningen för liten? Är det någon annan egenskap jag även bör jämföra för denna typ av byggen? Kan man annars tänka sig att man förstärker i två steg?

Induktansen på 10mH verkar lurig att få till. Till mitt förfogande har jag både 0.5mm och 2mm emaljerad tråd. Provar jag diverse nätbaserade kalkulatorer så går det åt väldigt mycket tråd för en luftlindad. Tittar jag på elfa på t.ex. 58-655-45 så ser det ut att kunna vara t.ex. 0.5mm tråd och inte direkt mycket av den vilket får mig att tro att den innehåller något ferritmaterial. De skriver endast att bärmaterialet är keramik men även det kanske påverkar. Även på bilden ovan kan man ana en kärna och en kort bit tråd.
Jag har till mitt förfogande en elfa 58-611-33 B62152A7X1/K1 ferritkärna men lyckas inte hitta någon bra kalkulator för att räkna på en induktans med denna. Här kan man ana min okunnighet inom just detta ämne men i vilket fall så uppger de en induktanskonstant på 140 nH. Någon kanske kan ge tips på vart jag kan läsa på lite mer om hur jag får till en 10mH av detta eller ge mer konkreta förslag så jag kan få ihop något innan julaftons morgon.

73 och God Jul de SA6BJE / Erik

Kopplingen fungerar även med BC547 och med 1mH induktans, som du får om du lindar c:a 80 varv med tunn tråd på Elfas Siemenskärna. Däremot kan det vara klokt att minska C4 så att du inte lastar ned oscillatorkretsen så att den inte svänger.
För en kristallfrekvens av 4 MHz är 30 - 50 pF en bra start. Det kan även var bra att minska C1 om det inte vill svänga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tyckte att detta var ett roligt och enkelt bygge som SM7UCZ gjort, filmen visar hur det fungerar.

Ni hinner bygga den till i morgon.....:)
 
Utmärkt YouTube-presentation Bjarne.

Små enkla kvällsprojekt som ger en "prestanda" som man måste uppleva för att tro på. Ty visst är det väl fantastiskt att en så enkel konverter överhuvudtaget är användbar!

Fram med lödkolvarna boys!
 
Hej!

Bjarne, mycket trevlig film, guldstjärna!
God Jul!


Tillägg; Jag kommer inte bygga konvertern, i vart fall inte idag.
Jag fuskar med hjälp av någon SRT-mottagare...
 
Last edited:
Lyssnar väl som vanligt med Hammarlund SP-600-VLF-31, CR91 och HP3586A.
Problemet är att störnivån har blivit så hög, isynnerhet med E-fältkänsliga antenner.

Blir väl varse om det hörs något.

HX,HNY och 73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Idag damp senaste numret, 1-2014, av Funkamateur ner i brevlådan. Den innehåller bla. en läsvärd artikel om just SAQ.

HX
Ingvar
 
Det ligger en stark Tysk BC-station på 177kHz, där kan man kolla om det hela fungerar.

Den Tyska BC-stationen kan jag inte höra.
Det enda jag hör på 177kHz är en kraftig "grov" knattrande brusmatta på S9+10dB.

Får man bättre förutsättningar med en flervarvig ramantenn måntro?

/Micke
 
Jag använder halva min doublet eller en GP för 10/15/20 där bara innerledaren är inkopplad.
 
Jag skall lyssna på min Siemens Funk 745 E 310 a som täcker 14 - 21 kHz på band 1. Antenn blir en aktiv antenn från SRT. Inget hembygge denna gång men dock en mottagare med radiorör och magiskt öga. Tidigt 60-tal.
 
Back
Top