Lyssnarantenn, 2,5meter tråd eller discone, med 7meter coax?

grebnarg

Active Member
Så det här är alltså en liten knas nybörjarfråga, har en mottagare och lyssnar på olika saker mellan 500kHz och 1090MHz. Just nu har jag ca 7 meter rg-58 kabel mellan mottagaren och antennen som består av en ca 2,5 meter lång koppartråd monterad i ett vp-rör vertikalt på ena husgaveln. Vad händer om jag byter tråden mot en discone?
Disconen i det här fallet har tyvärr tappat 2 spröt i toppen, och har bara 3 spröt i underdelen....

Men bara för skojs skull så tänkte jag testa ändå, vilket är bättre, tråden eller den något stympade disconen? och i så fall på vilka olika frekvenser? spelar dom tappade spröten stor roll?

Om man ska ställa frågan ur ett mer seriös vinkel, hur bredbandig är en tråd jämfört med en discone? och vad är disconens fördel?


//David
 
En tråd växlar mellan att vara lågohmig, runt några tiotals Ohm
och högohmig, flera kiloOhm.

Vad som avgör är trådens "elektriska" längd vid den frekvens du
vill använda den. Om tråden är nära ett udda antal 1/4-våglängder
så kommer den vara lågohmig, det motsatta gäller för jämnt antal.

Då du har en lågohmig anslutning ~50 Ohm så vill du att din tråd
är lågohmig - så den kan driva en ström genom koaxen till din
mottagare.

Det är bara att räkna :)
10m (30 MHZ) Bra 1/4 våglängd
5m (60 MHz) dålig 2/4 våglängd
3,3m (90 MHz) Bra 3/4 våglängd
2,5m (120 MHz) dåligt 4/4 våglängd
.
.
.


För att det ska fungera optimalt behöver du ett jordplan till din tråd.


En Discone är en bredbandig antenn och är nog det bästa om
du inte ska växla mellan flera antenner. Kan du inte "tillverka"
reservspröt till antennen? Den går antagligen bättre än din tråd
även utan dem.
 
Last edited:
Tre spröts discone antennen var väl någon enkel vhf/uhf poliscanner antenn, om jag inte missminner så gick den hjälpligt från 78 MHz och uppåt.
Det fanns dyrare modeller med cirka 8-12 spröt som hade acceptabel SWR så dom gick att sända på.

För kortvåg så tror jag längre konstruktioner typ sprötantennen är bättre, Diamond hade en discone där man även hade ett vertikalt spröt så att den funkade ner till 30 MHz för RX.

Så här kan en HF discone se ut:
RainbowAntenna.jpg

Discone-L.jpg
 
Last edited:
SA0BUX påpekar något som var underförstått - den discone som du har
är för VHF/UHF och ingenting för att lyssna på kortvåg.

Som du ser på bilderna i förra inlägget så är en HF-discone inte något man
smackar upp för bara för att testa. För HF kanske du kan använda någon
sorts aktiv antenn, som denna loop-antenn det var någon tråd här
på forumet om den för något år sedan.
 
På en discone antenn är konen dvs dom spröt som pekar snett nedåt 1/4 våglängd långa för den lägsta frekvensen och diskens diameter (dom horisontella) 0,7 * 1/4 våglängd.
Frekvensomfång är cirka 10 ggr den lägsta frekvensen.
 
Värt att tänka på är att en bredbandig antenn (förstås!) gör att mottagaren hör signaler från ett stort frekvensspann. Om filtreringen på mottagarens ingång är mindre bra kan detta överstyra mottagaren och leda till mer eller mindre underliga blandningsprodukter och spöksignaler. Mer är inte alltid bra.
 
jag har inte testat disconen än för varit förkyld och inte haft lust att klättra på stegar.... Jag tror disconen ska ha 8 spröt i både toppen och nederdelen. men att alltså det bara är kvar 6 st i toppen och 3 i nederdelen. om det slutat regna kan jag gå ut och räkna.

jo ska komplettera med nya spröt senare när jag testat den. Får väl gånga aluminiumstavar eller om det går med galvad eller rostfri gängad stav, men det kanske inte passar så bra ihop med aluminium.
 
Last edited:
Här är en bild på antennen, har ställt upp den på vinden som prov. Tänkte ställa den ute på trägårdsbordet men kabeln räckte inte. Får väl bli en liten utflykt till ELFA och köpa kabel snart.

DSC09996_liten.jpg
 
Borde det inte gå att komplettera kon och skiva med t ex hönsnät istället för att försöka återskapa saknade spröt. Mottagningen borde inte försämras, möjligen blir den ett något större vindfång.
 
Back
Top