Mät o driv spänning från samma källa

SM6FPG

Fritidskonsulent
Inte så mycket radiorelaterat mer än att jag kör radio från husbilen.

Jag håller på med lite enkla mätinstrument för husbilen.
De som finns är analoga och ger inte så exakta indikationer så man kan avgöra batteriets status.
Ibland kopplas större förbrukare som en inverter direkt på batteriets poler och då får man ingen indikation på strömmen

Tanken är att använda ett enkelt digitalt panelinstrument från Kjell.com 48131 eller motsvarande med mätområde 0 - 20 volt.
Men jag har förstått att instrumenten inte fixar att ha samma källa för matning som den skall mäta, men att det går att lösa, men hur?

Tanken är även att jag skall mäta strömmen som går in och ut ur batteriet och då över en shunt på 1 milliohm, som till ovanstående instrument inställt på 0 - 200 mv ger amperen men hittar ingen lämplig som klarar 50 - 100 A. Tycker det blir lite klumpigt med en kabelshunt, men det kanske är den billigaste och enklaste lösningen!

/Bosse
 
Tanken är även att jag skall mäta strömmen som går in och ut ur batteriet och då över en shunt på 1 milliohm, som till ovanstående instrument inställt på 0 - 200 mv ger amperen men hittar ingen lämplig som klarar 50 - 100 A. Tycker det blir lite klumpigt med en kabelshunt, men det kanske är den billigaste och enklaste lösningen!

Att använda en strömshunt är oftast en mycket smidig lösning, ej att förakta. Anledningen att man sällan ser vanliga multimetrar över 10 A är att banankontakter är mycket osäkra att hantera större strömmar. Ett smart alternativ kan vara att köpa en strömtång som även kan mäta DC, och ger då även ev. laddström då den visar strömmen med tecken.

Det finns tänger som saknar display och ansluts till separat mätare eller oscilloskop. Nackdelen är att dessa tänger oftast kostar 1000 kr och uppåt, men med lite tur kanske det finns som inbyggnadsmodul för mindre pengar...
 
Försöker svara på mina egna frågor!

Borde räcka om man galvaniskt skiljer mät resp matning till panelinstrumentet, så en DC/DC 69-560-98 från Elfa borde fungera.

En 0,914 meters lång 16 mm2 kabel borde fungera som 1 milliohms strömshunt.
Spänningsfallet mellan de båda ändarna blir då 200 mv för 200 A. använder jag den på batteriets jordsida så slipper jag dessutom ifrån säkringar på mätledningen.

Några invändningar?

/Bosse
 
Drivspänningen till instrumentet borde du kunna driva med ett litet 9volts batteri eller liknande
för att få galvanisk isolation, förutsatt att det inte alltför strömkrävande ?
 
Jodå ett extra batteri skulle ju lösa problemet, men frågan/tanken baseras på att undvika ett extra och i stället driva från mätkällan!
 
Den mest kostnadseffektiva lösningen är nog som du är inne på att använda en kabelshunt men
då är det viktigt att anslutningarna blir terminerade på ett korrekt sätt.
Jag håller på med ett liknande projekt och det blir nog en kabelshunt lösning för min del
i min båt.
 
Det har funnits riktigt trevliga högströmsshuntar på tradera, men förstås inte när man behöver dom,
Loppisar är ett annat tips.

En billig DC tångampermeter som kanske går att designa om? USD 38.00 inkl. frakt.
UNI-T UT203 DC clamp current Digital Multimeter - 409Shopwww.409shop.com 409專門店 對講機專門店 KG-UVD1 VX-8R VX-3R VX-7R VX-170 KG-699E KG-669 KG-689 PX-777 PX-888 FT-897 FT-857 VX-177 VXA-300 KG-679 VEV-3288S V-1000 TG-UV FT-817ND FT-60R F
 
Back
Top