Mäta uteffekt enklast möjligt.

"Messen ist Wissen..."

Se där, man lär så länge man lever.

Billiga digitalmultimetrar är "notoriska" när det gäller påverkan från HF.

Det är en av anledningarna till att man helst ska mäta strömförbrukning mm. hos sändare
anslutna till konstantenn.

En annan sak vi har lärt oss av denna diskussion är att kunskapen om okunskapen om
vad instrument visar och varför kan behöva ökas.

De betydelsefulla skillnaderna mellan topp, medel- och effektivvärden hos växelspänningar
före och efter likriktning är något som alltför många inte har bemödat sig om att göra klart för sig.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Just effektivvärde och toppvärde vid likriktning har jag ju pysslat med en hel del så Utopp/ROT2=RMS är ju inte direkt nytt. Att en 5W radiosändare bredvid multimetern skulle kunna störa den är ju inte heller någon överaskning om man kopplar in kontoret i knölen på halsen redan från start. :eek:

Men när vi kommer till HF och så är jag ganska osäker för det är ju inte alltid som komponenter och mätinstrument beter sig som vid de lägre frekvenserna. Den biten överhuvudtaget är ju väldigt nytt för mig

Jag får lite ryck ibland och bygger lite elektronik. En orsak är ju att jag vill hålla de små kunskaperna vid liv. Det är ju 20 år sedan jag gick el på gymnasiet och jobbade på Bofors med elektroniken på RBS 56 och har nu jobbat 14år som fräsare/arborrare.

Just nu så har det blivit så att jag på något konstigt sätt börjat "samla" på jaktradiosar. Det var väl inte tanken utan jag köpte en "reservapparat" som grabben skulle ha som då blev en GP 300. Sedan sprang jag på en Icom F3S som var låg på Taxi som jag proggade om. Sen så kom jag över ett pysselobjekt som nämndes i första inlägget som var det sista... trodde jag för i morgon får jag hem ytterligare en GP300 som jag köpte billigt utan batteri då jag hade ett extra redan.
 
Last edited:
Back
Top