månstuds 70cm

scanner2000

Active Member
Jag undrar om man kan höra någon aktivitet från månen med en 11 elementare yagi för 70 cm.
Eller måste man ha större antenner för att lyssna på denna aktivitet.
Har testat denna anntenn den ger ju ett ganska bra gain om man lyssnar på repeters och liknande. Men det är ju en annan sak att använda denna till månen skall använda programmet wsjt.
 
Allt beror på vilket gain du har i din antenn och motstationens gain. Jag misstänker att du har för låg antennförstärkning för att det ska fungera realistiskt. Har sett beräkningar som visar att för 2m bör man ha kring 20dBd i båda ändarna, dvs. totalt 40dBd antennförstärkning mellan två stationer för att det ska funka. Mellan tummen och pekfingret så ska man ha 24dBd för 70cm, dvs 48dBd totalt för att det ska fungera.

Troligen har du ca 10dBd gain i din 11 elementare, vilket torde kräva att motstationen har 38dBd! Och sådana motstationer tror jag inte att du finner många av.

Om du ska fundera realistiskt på EME för 70cm så misstänker jag att du ska ha minst 20dBd antenngain, helst 24dBd för att få ut mesta möjliga av körandet.

Själv planerar jag att ha 4 Yagi av G0KSC design för 70cm.
30el 432MHz LFA Yagi
Då borde jag komma upp i ca 22dBd totalt sett. Med 8 Yagi så skulle jag kunna nå upp till 24dBd, men det blir en något större konstruktion då. Jag är väl medveten om att jag har räknat lågt i dB additionen, men hellre låga förväntningar och bli positivt överraskad än tvärtom.

En annan viktig aspekt är lågt brus på 70cm. Så det gäller att ha bra pre-amp nära antennen, för att få så låga förluster som möjligt. Och sen behövs det lite uteffekt iallfall. Jag skulle som minimum ha ca 200W ut, helst minimum 500W. Om man kan få ut 1kW, så är det desto bättre.

Tyvärr finns det inga genvägar för att köra EME. Stora antenner och bra mottagare är steg ett. Sen är det bara upp till en själv vilken effekt man vill börja sända med.

Men först och främst, om du bygger antennerna själv, så blir det inte så dyrt. För 70cm blir det ju inte så mycket aluminium.

Hoppas att jag har kunnat ge några tips på vägen.

73 de Kai/SM0RCL

PS: Små antenner för 2m EME....
New Standards set in EME
 
det fanns en bra artikel i DUBUS i våras på EME antenner och där framgår det av praktiska prov att valet av antenn gör stor skillnad. Dvs. att en antenndesign är tystare (med tystare menas att antennen inte plockar upp brus från omkringliggande bruskällor) än andra antenndesigner spelar stor roll om man är på G att sätta upp en liten station som ligger på gränsen av signalbudgeten för EME.

Sätter man upp en större station får man oftast en bättre EME signalbudget och en sämre antenn förefaller fungera bra ändå, men man missar istället de mindre motstationerna och kör större motstationer på den marignal man har tillgodo.
 
Back
Top