Manuell omkopplare till 537-antenn

R8N

R8N CB SHOP
jag har ett par VHF-antenner på bilen som har inbyggd avstämningsenhet i antennen. Denna går att ställa i tio fasta lägen 30-75 MHz. Avstmningsenheten styrs av radion via en flerpolig kabel. image.jpg

Jag skulle vilja kunna styra avstämningsenheten manuellt utan radion då jag vill vara fri att välja radio efter ändamål. Går det att bygga en sådan manöverenhet?
 
Om styrningen sker via en flerpolig kabel så kan man ju bygga en låda med omkopplare på som gör samma jobb.
Styr man ett relä för varja pol i kabeln eller är det en binär-kombination?
 
Jag hade den äldre radiobilen, RAPTGBIL9033, i den fanns två små manuella omkopplare för ändamålet.
Avsikten var att kunna manövrera antennavstämmarna vid körning med äldre radiostationer som inte har den 10 poliga kontakten, ex RA-105. Det är inga koder, inte binärt eller seriellt, sådant fanns inte i slutet av 50 talet, utan tio trådar och en ren omkopplare, tyvärr har jag dem inte kvar, men det borde vara enkelt att reda ut hur det skall kopplas.
Med en frekvenstabell valde man då läge och antennavstämmaren gick till det valda bandet.
De SM4FPD
 
Mitt hemmabygge börjar ta form. Den nedersta skivan går på teleskopskenor så man kan rulla in skivan. I mitten finns det plats för dataskärmar och högst upp blir det några UHF- och VHF-stationer.


11336932_10152959796336173_3487155468519614949_o.jpg
 
Back
Top