Mastfunderingar

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Jag har en 15m vårgårdamast men saknar vinklarna för som gör att masten kan fällas.
Möjligen finns det erfarenhet av detta här på forumet.

Jag funderar på att ha två plattor 500x500x10mm med gångjärn mellan som jag fäster bottendelen i.

*Vilket material ska jag använda till plattorna?

*Vilken storlek mm(antar att jag ska ha rostfria sådana) ska jag ha på gängstavarna som ska ner i berget?

*Hur långt ner i berget ska dessa?

*Vilken produkt ska jag använda för att fästa gängstavarna i berget?

Tack på förhand,

73s de Loic, SM3VFE
 
Hej!

Till min Vårgårdamast tillverkade svågern ett rostfritt bottenfäste med gångjärn från en gammal branddörr.

Varmgalvad gängstång duger fint; jag använde M20 till mitt bergfäste. Jag tror att jag kapade stången till 50cm, mest beroende på att underlaget var ojämnt. Kanske räcker det med att kapa en 1m-stång i tre delar.

För att fästa använde jag tvåkomponents kemankare av fabrikat Sika. Kommer inte ihåg exakt produktnamn, men går att hitta för någon trehundring på de flesta byggvaruhus. Kemankaret är trögt att trycka ut ur patronen, så se till att ha en rejäl patronspruta.

Jag kan försöka återkomma med bilder och lite mer detaljer, om jag hittar...

73!
Jonas/SM5PHU
 
Hej,

Jag råkade snubbla över en uppgift om vilken sorts ankarmassa jag använde för att fästa gängstången i berget: Sika AnchorFix-1 länk

Jag vill minnas att priset varierade ganska kraftigt mellan olika byggvaruhus. Jag betalade 179 kronor för en patron (2005).

73!
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top