Masthöjd utanför detaljplanerat område

SA7ELF

Well-Known Member
Jag är nästan säker på att det diskuterats tidigare men jag lyckas inte hitta någon bra tråd så jag skapar en ny.

Var hittar man regler och bestämmelser för tillåtna höjder på master utanför tätort eller detaljplanerat område? Har nytt QTH på gång och man drömmer självklart lite om vad man skulle kunna sätta upp i mastväg men vilka regler, lagar och förordningar måste man hålla sig till?
 
Hur ska/kan man tolka följande stycke?

En liten anläggning som är avsedd för en viss fastighets behov är undantagen från kravet på bygglov.
 
Det avgörs initialt av lokala planmyndigheter, i sista hand av domstolarna.
Har man långt till grannarna är reglerna mer liberala.
 
Last edited:
i sista hand av domstolarna.
Jag sökte för några år sen domstolsärende angående PBF 2011:338 kap 6 undantag:

"2 § Trots 1 § krävs det inte bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra
1. en anläggning som avses i 1 § 4 eller 5, om det är fråga om en liten anläggning som är avsedd endast för en viss fastighets behov"

men hittade inget. Det enda jag fann var när man sökt bygglov och nekats. Finns några fall om undantaget för bygglov?

/Jan
 
Regelverket kring många olika säker här i Sverige är så underbart, man ger i vissa fall dispens, men det är just det, MEN, Det är ändå helt omöjligt att som privatperson avgöra vad som faktiskt gäller.. och frågar man (i mitt fall) det gemensamma byggkontoret för kommunerna får man inte heller något direkt svar.

Inte ens ett godkännande genom bygglov tycks vara en garanti.. utan kan i viss mån rivas upp och man tvingas riva och avveckla det man byggt.

Från Boverkets hemsida,

"Mindre mast eller torn avsedd för en viss fastighets behov​

Det krävs inte bygglov för en liten mast eller ett litet torn som endast är avsedd för en viss fastighets behov. Exempel på sådana anläggningar är centralantenner på ett bostadshus, antenner som sätts upp av radioamatörer eller en vanlig parabolantenn. Om en anläggning är mindre eller inte, måste bedömas i varje enskilt fall bland annat med hänsyn till anläggningens påverkan på omgivningen. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 689 och jfr prop.1989/90:37 sid. 46-47)"

Som AOM påpekar, är det avskillt och långt till tyckande grannar är det nog större chans att man kan gå på det undantag från regelverket som finns gällande "mindre anläggning avsedd för enskild fastighets behov"

Jag har själv en mast liggande, men vid kontakt med byggkontoret fick jag inget egentligt svar på vad som gäller.. troligen blir masten fortsatt i horisontellt marknära läge.

Faktum är att man knappt vågar fråga, då kanske man blir tvingad att ta ner de antenner man redan har smugit upp... :(
 
Last edited:

"Ändrad lovplikt för en radio- eller telemast eller ett torn

Det krävs inte bygglov om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser har beslutat om undantag från krav på bygglov för radio- och telemaster samt torn. Kommunen kan i vissa fall utöka lovplikten till att omfatta även de radio- och telemaster samt torn som annars skulle varit undantagna från lovplikt. Om en sådan planbestämmelse finns får en radio- eller telemast eller ett torn inte inrättas, flyttas eller väsentligt ändras utan bygglov."

Det kommunala självstyret medför att lokala planmyndigheter kan besluta om egna planbestämmelser, som kan vara både strängare och mer liberala än vad lagen säger.

Den tidigare citerade web-sidan om master refererar till ett rättsfall med radioamatörer inblandade,
Kammarrätten Jönköping 2008-05-26 mål nr 3869-06.

Där dömde kammarrätten till byggnadsnämndens fördel, och ansåg att även den "mindre anläggningen" krävde byggnadslov.
Om det finns någon praxis alls torde den ha formen av "om grannarna inte gillar mastbygget, så krävs det byggnadslov".

Radioamatörer som individer eller grupp betraktade väger mycket lätt i sådana sammanhang.

Grannar kan gå mycket långt för att slippa se "missprydande antenner" på granntomter.
Väger man dessutom in "strålningsrädslan" blir det ännu mer utpräglat.
 
Last edited:
Nja.. tjänstemän ska följa lagen. I det fall de inte gör det, eller då lagen har utrymme för tolkning, så kan man överpröva hos länsstyrelsen eller mark och miljödomstolen beroende på ärende. Därefter kan detta överprövas i m&m överdomstolen.

Generellt är det lämpligt att ställa frågor per mail till bygglovshandläggare och spara svaret för eventuellt senare behov. Ibland gör tjänstemän fel och då har lagarna en del undantag som kan rädda situationen. Min uppfattning är att vanligen försöker tjänstemän lösa problem istället för att skapa dem.

Jag har själv haft det tvivelaktiga nöjet att hjälpa till att reda ut en situation där en verkstadslokal lyckades byggas delvis utanför egen fastighetsgräns, dessutom utanför plangränsen. Som om inte det var nog så var den felbyggda delen dessutom inom parkmark i den planen den inkräktade på. Alltså med totalt byggnadsförbud. Ett delikat problem på flera sätt.

Alltsammans började med att byggentreprenören hörde av sig till mig, jag jobbade på kommunens mark och exploateringsavdelning, med förfrågan om att utöka tomten några meter för en utbyggnad av en nybyggd verkstadslokal. När jag tittade på ett nytaget flygfoto så visade det sig att verkstaden byggts på delvis fel plats och att någon utbyggnad inte var att tänka på, snarare tvärtom.

Eftersom bygglovshandläggaren hade godkänt byggnadsplanen och byggnadsinspektionen efter slutfört bygge var godkänd blev byggentreprenören rasande eftersom att alltsammans ju var ok och att enligt kartan fanns plats för föreslagen utbyggnad men man ville gärna köpa ytterligare ett par meter tomt av kommunen och fann det orimligt att bli nekad. Istället få besked om att enlig strikt tolkning av lagen borde istället alltsammans rivas.

Efter att ha tagit fram byggentreprenörens planritningar och bygglovshandlingar från ansökan och jämföra dem med resultatet stod det klart att allt var entreprenörens eget fel, han hade vid byggnationen tydligen vridit verkstadsbyggnaden en aning för att den skulle passa estetiskt bättre mot ett bostadshus på samma tomt, dessutom flyttat den nån meter närmare (över) tomtgräns. Byggnadsinspektionen efter slutförandet av bygget handlade helt om att byggnaden uppförts enligt byggnormer. Någon kontroll av gränser utförs inte vid sådan inspektion, det ska ju framgå och godkännas utifrån planritningarna. Planritningarna var helt korrekta liksom bygglovet, problemet var ju att entreprenören inte följt sina egna ritningar.

Det blev några möten med bygglovsavd, stadsarkitekten, planavdelningen, parkavdelningen, och lantmäteriet. Till slut fick vi ihop en mindre avvikelse av två byggnadsplaner och sålde en remsa mark som dock fick betraktas som parkmark med enskild huvudman. Jag undrar fortfarande om byggentreprenörens kund, verkstadsägaren, fick reda på vad som drabbat honom. Det tog ju tid och kostade en slant extra. Förmodligen serverades han versionen om alla korkade kommunala tjänstemän..

Här hade faktiskt också allmänheten möjlighet att lämna in en klagan till domstol, det blev ju faktiskt ett tvivelaktigt intrång på allmän platsmark.
 
En och annan laddar ju på lite så att säga eftersom höjd ger räckvidd och oftast är något som eftersträvas.
Det finns då lagkrav på anmälan enligt följande:

Hinderanmälan

Enligt 6 kap. 25 § Luftfartsförordningen (2010:770) ska alla föremål över 45 meter (inom tätbebyggt område) eller 20 meter (inom annat område) anmälas skriftligt till Försvarsmakten minst fyra veckor innan arbetena påbörjas.

Inmätning av hinder​

Dessuom ställs krav ställs på hur hinder ska mätas in för att uppnå kvalitetskraven (TSFS 2020:88
Öppnas i nytt fönster
).

Därutöver krävs för de som bygger rejält högt, mer än 45m alternativt i omedelbar närhet av en flygplats, hindermarkering.

Den som planerar att bygga mast eller torn högre än 20 m bör alltså säkerställa uppfyllnad av kraven i ovanstående föreskrifter och förordningar.

Syftet med ovanstående är primärt att de som flyger lågt, fort och ibland utan sikt, i förväg ska känna till de hinder som annars kan ge upphov till säkerhetshotande händelser.
 
Det blev några möten med bygglovsavd, stadsarkitekten, planavdelningen, parkavdelningen, och lantmäteriet. Till slut fick vi ihop en mindre avvikelse av två byggnadsplaner och sålde en remsa mark som dock fick betraktas som parkmark med enskild huvudman. Jag undrar fortfarande om byggentreprenörens kund, verkstadsägaren, fick reda på vad som drabbat honom. Det tog ju tid och kostade en slant extra. Förmodligen serverades han versionen om alla korkade kommunala tjänstemän..
Mycket intressant.
Har, trots uppväxt i byggbranschen, aldrig hört talas om något liknande.

Man tar utsättning och kontrollmätning på ett stort allvar, minns när min fars firma skulle börja bygga på något tidigare obebyggt område hur allvarliga män försedda med teodoliter och stålmåttband kom och etablerade tomtgränserna samt byggnadens yttre begränsningslinjer genom att slå ner metallrör och sedan utsättningspinnar med ståltråd mellan.

Möjligen kan något som jag vagt erinrar mig från slutet av 60-talet likna detta, när man börjat gräva för en grundmur och mitt under arbetet finner att man gräver en meter för nära tomtgränsen, där vattenverket skulle börja gräva för VA-ledningarna. Hur detta hade gått till kommer jag inte ihåg, men troligt är att grävmaskinsbasen tagit fel på markeringarna.

Vad jag kan erinra mig är att den entreprenör som gjort fel med sådant helt får stå för extrakostnaderna, och också betala vite för fördröjningen.

Enligt 6 kap. 25 § Luftfartsförordningen (2010:770) ska alla föremål över 45 meter (inom tätbebyggt område) eller 20 meter (inom annat område) anmälas skriftligt till Försvarsmakten minst fyra veckor innan arbetena påbörjas.

Har ganska nyligen behövt titta på ett praktikfall gällande etablering av en mobiltelefonbas inom en flygplats "inre horisontella hinderbegränsningsyta". Det finns mycket detaljerade beskrivningar av hur man handskas med olika former av flyghinder i "Annex 14, Aerodromes, section 4" och ICAO Document 9137 "Airport Services Manual part 6".

Detta praktikfall, Norrköping/Kungsängen ESSP är rätt intressant. Flygplatsen är omgiven av ganska "bucklig" terräng
och dessutom har Norrköping växt både på bredden och höjden sedan 1934. Stadsgränsen har flyttat sig nära 2 km närmare fältgränsen sedan etableringen. Allt enligt Lantmäteriets eminenta elektroniska karttjänst som visar både aktuella och historiska kartor samt flygfoton, och även medger generering av höjdprofiler online.

Båda inflygningsriktningarna går över terräng som egentligen inte medger att det alls byggs några höga byggnader som tränger igenom de 45 m över marknivån som är begränsningsytans gräns. Anledningen till att jag blev inkopplad var att man initialt oroade sig för påverkan av radiohöjdmätarna från 5G, men vid närmare undersökning visade det sig att det primära bekymret var att nyetableringen skulle gå igenom hinderbegränsningsytan vid ett avstånd av 4 km nära vinkelrätt mot en av inflygningsriktningarna. 5G är ganska underordnat med den nätplaneringsfilosofi som används i Europa.

Man kan dock inte göra så mycket åt topografin i omgivningarna, utan blir tvungen att göra det bästa av situationen.
 
Allt är godtyckligt och det beror hur kommunen resonerar. Och hur hög mast du tänkt dig ? Närheten till grannar osv. Det finns inget generellt svar. Du kan ju läsa min tråd:

https://ham.se/threads/ny-mast.26883/

Då bor jag på detaljplan. Men inte masterna som är utanför plan. Så komplicerat att det inte går att förklara enkelt här. Många processer i rättssystemen. Men allmänt så är BN i kommunerna livrädda för problem. Det skapar extra mycket jobb. Så de gör allt för att underlätta för framtiden ( minska mängden av jobb). Även om man har rätt så kan de lägga mycket tid o pengar på jurister osv för att hålla den linje de anser är rätt. Men som ändå kan var fel om man lusläser lagen. Så för det enskilda fallet finns det inga bra svar. Man får testa helt enkelt…
 
Rent allmänt vill byggnadsnämnder och kommunpolitiker hålla sig väl med sina väljare,
så om valet står mellan många missnöjda grannar, och en missnöjd radioamatör är valet för dem
ganska lätt.

Man behöver därför mycket starka argument för att kunna motivera en "missprydande antennmast"
som bara används för något så betydelselöst som amatörradio till en sådan församling.
Mobiltelefonimaster/torn är inte heller speciellt vackra, men de drar dock in pengar till företagen och folkhushållet,
vilket gör dem mer uthärdliga för politikerna.
 
Mycket intressant.
Har, trots uppväxt i byggbranschen, aldrig hört talas om något liknande.

Man tar utsättning och kontrollmätning på ett stort allvar, minns när min fars firma skulle börja bygga på något tidigare obebyggt område hur allvarliga män försedda med teodoliter och stålmåttband kom och etablerade tomtgränserna samt byggnadens yttre begränsningslinjer genom att slå ner metallrör och sedan utsättningspinnar med ståltråd mellan.
Jag har i nån tidigare tråd angående noggrannhet nämnt att tidigare bestämde Mätningskungörelsen kraven, inte bara på geodetisk och kartografisk noggrannhet, utan också på vilken utbildning som krävdes för arbetets utförande. En tidigare regering avskaffade regelverket 2010 eftersom det ansågs som ett hinder för privat företagande.
I just detta fall hade det privata byggföretagandet misslyckats. Verkstadsägaren skulle förmodligen gått i konkurs vid rivning och ombyggnation. Man får väl säga att vi ägnade oss i detta fall åt skademinimering. Det kändes bättre.
 
Den tidigare citerade web-sidan om master refererar till ett rättsfall med radioamatörer inblandade,
Kammarrätten Jönköping 2008-05-26 mål nr 3869-06.

Där dömde kammarrätten till byggnadsnämndens fördel, och ansåg att även den "mindre anläggningen" krävde byggnadslov.
Kammarrätten dömde väsentligen till byggnadsnämndens nackdel. Byggnadsnämnden ansåg visserligen att bygglov krävdes, men man hade beviljat sådant. Grannarna överklagade till länsstyrelsen som också godkände bygglovet. Men länsrätten och kammarrätten dömde sedan till radioamatörens (och byggnadsnämndens) nackdel.

Kammarrätten ansåg att antennmasten inte var en mindre anläggning, eftersom den utgjorde ett mycket påtagligt inslag i det tättbebyggda villaområdet, och därför menade man (i likhet med byggnadsnämnden) att masten krävde bygglov. Men kammarrätten ansåg (i motsats till byggnadsnämnden) att bygglov inte skulle beviljas, eftersom masten utgjorde ett ytterst påtagligt inslag som inte var acceptabelt i detaljplanelagt område för rad- och kedjehusbebyggelse.

Domen i kammarrätten bygger på den tidigare plan- och bygglagen, som 2010 ersattes av en ny. I den nya lagen finns ingen skrivning om undantag för "mindre anläggning". I förarbetena till den gamla lagen skriver utredaren såhär:

"Det kan diskuteras hur man ska ställa sig till de, ibland ganska stora, antenner som sätts upp av sändareamatörer. Min uppfattning är dock att det inte är nödvändigt med en bygglovsprövning för dessa."

Detta var inte känt för kammarrätten, och har mig veterligen aldrig anförts någon annanstans heller. Men numera finns det gamla undantaget för "mindre anläggning" alltså inte kvar, vad jag förstår.

Nu gällde den ursprungliga frågan en mast utanför detaljplanelagt område, och då är ovanstående hårklyverier inte tillämpbara. Men även utanför detaljplanelagt område tas hänsyn till om man befinner sig inom sammanhållen bebyggelse, alltså om det finns bebyggelse på tomter som gränsar till varandra. I SSA:s gamla skrift "Regler vid uppsättning av antennmaster" ges rådet att man ska titta i kommunens översiktsplan, för att se om några generella regler anges för maximal bygghöjd utanför detaljplanelagt område.

Mina egna erfarenheter säger att det kan vara en fördel att inledningsvis ha en muntlig informell kontakt med kommunens handläggare. Men det är absolut nödvändigt att alla eventuella löften bekräftas i skrift, i mejl eller på papper. I en av Stockholms kranskommuner finns från förra året ett förskräckande exempel på hur illa det kan gå annars.
 
Last edited:
Den springande punkten är att "mindre anläggning" i lagstiftarens sinne mest är en TV-antenn eller en parabol. Att kräva byggnadslov för sådant skulle leda till orimligheter.

Men frågan är var ribban ligger, i synnerhet när grannarnas inställning ligger i vågskålen, Tyvärr är grannar alltför ofta avogt inställda till radioamatörer, och när grannarna har störande solceller, plasma-TV eller LED-lampor finns även risken att det blir ömsesidigt.

För över 20 år sedan fick jag höra om en "trist historia" i en grannstadsdel. En amatör hade glad i hågen satt upp ett Versatower + en tribander. Grannarna gillade inte alls anblicken av detta, utan gaddade ihop sig och anmälde honom för "svartbygge". Vet inget om turerna därefter i detalj, men det hela slutade med att hans XYL tog grannarnas parti; skilsmässa samt därmed flyttning och försäljning av hus, mast+antenn.

En verklig "lose-lose situation".

På något sätt känns det som radioamatörers ställning i det allmänna opinionsläget inte är så god.
 
Rent principiellt tror jag man måste börja med att bygga förtroende, vara en bra granne och inte göra sig omöjlig från början.
Tala sig lagom varm för saken, framhäva samhällsnytta ( utan att överdriva *host*)

Det är så jag gjort här med min ytterst modesta longwire, jag förklarar som det är, att det är en kortvågsantenn i första hand för mitt eget bruk, i andra hand för samhällsbruk .. Brukar funka bra :)

Bygglov eller inte, man måste med all kraft få grannarna på sin sida, beter man sig som ett a***e är man rökt innan man ens hinner fundera på en mast ...
 
I den nya lagen finns ingen skrivning om undantag
Det stämmer och framgår av förarbeten till den. Detaljer skulle flyttas till förordning, Plan- och Byggförordning som blev 2011:338. I prop 1986/86:1 (är det s 689?) står det inget om storlek. Det kom "mindre" i ett tillägg som trädde ikraft 1990, och slutligen "liten" i PBF. Jag frågade tidigt 2018 Boverket vad "liten" är, kunde man jämföra det med regler för vindkraftverk? Undantaget för dem är solklart, max 20 m höjd och max 3 m rotor. Men, det var något HELT annat enligt handläggaren.

Söker man 2011:338 så hittar man den på riksdagens sida, med relevanta tillägg och ändringar. Notera att vite om man bryter mot den är saftigt för telemast och torn, 2,5 prisbasbelopp!

/Jan
 
Back
Top