Maströr

SM7CDO

Well-Known Member
Hej alla!
Är det någon som vet något om stålrör.
Tänkte frångå TV-maströren och satsa på ett rostfritt stålrör på 6 m.
Undrar alltså vilken typ av rostfritt stål man skall välj för att få ett så hållfast rör som möjligt.
Tänkte även gå upp i godstjocklek från standard 2 mm till 4 mm.

Tacksam för tips
73
Lennart SM7CDO
 
Du kan nog välja en vanlig handelskvalitet, de har faktiskt ganska likartad hållfasthet.
Sträckgräns, förlängning och hårdhet ligger i ungefär samma härad för de flesta av de rostfria kvaliteterna.

Funderar du på att öka väggtjockleken för att på det sättet öka styrkan hos röret så kan man ha i minnet att det är bättre att öka diametern i stället för väggtjockleken. Materialet i röret utnyttjas då bättre.
Knäckhållfasthet (ung: utböjning mitt på röret när man trycker från vardera änden) beror på rörets tvärsnitt = större diameter ger bättre värden. Likaså böjhållfastheten ökar med ökande diameter. Deformeras röret och får bucklor så blir det förstås svagare och en minsta väggtjocklek som klarar hanteringsskador bör inte understigas.

73/Kjell
 
Last edited:
Jag har använt 6 meter AL-rör i 6082 legering 50/5 mm. Fjädrar lätt i vinden, istället för att vara stumt. Jag har dock inte gjort några beräkningar.
 
Hej Kjell!
Tack för snabbt svar.
Jag kan inte öka diametern mera, den är 50 mm, och det är ju max vad vanliga antenner och rotorer klarar.
Skall man kanske välja något annat material eller specialvariant om man vill ta i extra beträffande hållfastigheten?
Det stormar ganska mycket och ofta här i Ängelholm.

73
Lennart SM7CDO
 
Hej Uffe!
Vad har du för antenn i ditt AL-rör?
Jag planerar att sätta upp en 5 el. för 50 MHz, 4 st 6 el för 144 MHz en dipol för 10, 18 och 24 MHz samt en V-dipol för 40, 20, 15 och 10 m. Dipolerna väger 3-5 Kg per st. så det är inte så mycket som det låter.

73
Lennart SM7CDO
 
Det är inte bara vikten som bestämmer, även antennernas vindarea som man får lägga samman och ta med i beräkningen och som kommer att belasta röret i sidled när det blåser.
 
Last edited:
I QTC 12/81 skrev SM6ECR (SK) om dimensionering av maströr och rotorer.

Allmänt sett är det mer gynnsamt med tunnväggiga konstruktioner så länge man inte riskerar att buckla röret, eftersom böjmotståndet eller "motståndsmomentet" W växer proportionellt med
(ytterradien ^4 - innerradien ^4). En given mängd material utnyttjas då bättre genom en större ytterradie.

En artikel av SM7BKZ ur QTC 1968 om dimensionering av master finns på

http://www.vishet.se/tore/Till Bjorn/Antennkompendium/SSA/12 Master mm/03 Något om Antennmaster.pdf

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag kan inte heller öppna länken igen.

Dock finns artikeln cachad på Google Dokument,
sök på "03 Något om Antennmaster.pdf" så kommer den bland de första träffarna. Använd därefter snabbtittsfunktionen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Kjell!
.................
Skall man kanske välja något annat material eller specialvariant om man vill ta i extra beträffande hållfastigheten?
Det stormar ganska mycket och ofta här i Ängelholm.

73
Lennart SM7CDO

Man kan givetvis gå upp i materialkvalitet men höglegerade Alu-rör är tyvärr mycket dyra.
Ett billigare sätt att förstärka masten är fiolstag vilket även -7BKZ nämner i sin artikel som AOM tipsar om i sitt inlägg här.
Det viktiga då är att mastens nedre ände klarar det ökade momentet = den ökade vindlast som masten klarar innan den böjs.

Vill man minska längden på fiolstagets spridare så måste man använda kraftigare wire och förstärka infästningen för den i ändarna på maströret.
Ta inte för klena spridare bara, de ska tåla lite tryck/knäcklast!

Utrustar man maströret med fiolstag så är det viktigt att röret är helt rakt, dessutom bör inte avståndet från spridaren och till infästningen för wiren överstiga längd/diameterförhållandet sådär omkring 70-80. Då böjs maströret inte ut lika lätt när det blåser hårt och röret utsätts för tryck/knäcklaster.

Fiolstag kan också stackas på maströret, halva fiolstagets totallängd ska då överlappa det närmaste fiolstaget.

73/Kjell
 
Tack Kjell Och Karl-Arne för värdefull information.
Konstigt, men efter några misslyckade gånger kunde jag öppna SM7BKZ artikeln,
den säger det mesta.

73 Trevlig helg
Lennart
 
Back
Top