Matning?

sm6tmr

Member
Hej

Funderar på om man kan ersätta denna matningen med en balun & isåfall
vilket värde?
Mest för att det glappar i der U röret som sitter där nu.

Har inga tekninsk data på antenn & följande längder är det på driv ele.
varje sida är 1.425cm & det bockader U rörer är 72cm.
Antennen är en 10el för 50Mhz & byggd i öst & saknar beskrivning mm


Mvh Manuel

Ps, kan maila större bild
 

Attachments

  • matching_liten.jpg
    matching_liten.jpg
    91,6 KB · Views: 467
Blir fel längd då.

Kan du inte ta det hela till en verkstad där de svetsar eller löder ihop det?

Annars blir det att förlänga elementet och vad impedansen som du då ska anpassa till beror ju på elementavstånd och så, så då blir det att labba en del ;)
 
Det ser ut som en sk hairpin-match. Om du inte kan få den att fungera, kan du ju göra en HF-drossel

Den gör samma jobb, hindrar strömmar på koaxskärmens utsida.

/Bjarne
 

Attachments

  • hairpin.jpg
    hairpin.jpg
    13,5 KB · Views: 428
Last edited:
Nja. Jag vill nog hävda att (spännings)balun eller drossel bör man ha i alla fall. Matchningen är ett sätt att få upp matningsimpedansen.
 
Edit: Manuel, Du måste ändå ha en balun (1:1) innan du ansluter din koax till en hairpin match. Kanske enklare då med en gammamatad antenn.

Du kan säkert få hjälp av en lokal radioamatör.
 
Man tycker ju att expertisen även borde finnas här.

Om man gammamatar slipper man balunen men måste även förlänga elementet.
 
Men Anders, vad är det du ska förlänga, och varför? Längden i första inlägget stämmer ju!
 
Bygger inte hairpin matningen på att elementet är lite för kort och beter sig kapacitivt. Själva hairpin "Uet" tillför den xtra induktans som behövs för att få elementet i resonans?

Det är det som SM4RNA försöker tala om. Om antennen ska byggas om för Gamma eller annan matning så måste själva dipolen förlängas så att den får resonans för 50MHz.

Du kanske kan ersätta hairpin "Uet" med ett rör av annat material? Brukar själv använda bromsrör av koppar/nickel från Biltema i antenn konstruktioner. Det är ett lätt starkt material som dessutom är lödbart. Ett annat material kanske gör att du måste ändra längden på hairpin loopen.

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
Jag ser att ni båda har så rätt, jag har missat detta. Bra med forum på alla sätt.....:)
 
Back
Top