Menyer och undermenyer, farligt?

SM4FPD

Well-Known Member
Man kan knappast slå på radion och ratta lite på 3,7 MHz bandet och man hör hur makalöst farligt detta med menyhantering i radiostationer är.
Citat: "Dessa nya radiostationer med menyer och undermenyer, man måste ju läsa manualen", (handboken)
Tydligen är det väldigt svårt, eller anses svårt, och en utbredd rädsla infinner sig bland amatörerna.
Citat: "Nej jag vill nog ha en radio med en knapp för varje funktion", kan man ofta höra.
Eller så är man rädd för att tvingas "programmera" sin radio.

Varför är det så här? Är det verkligen så svårt och farligt?
Något jag har undrat i många år.

Jag minns under SRS tiden hur jag förklarade att man inte behöver programmera något, programmera är ju vad en programmerare gör, och kräver ganska stort engagemang, men idag kan programmera även betyda att ställa in saker, exvi "ställa in" micgain.
Ex: " jag skall programmera micgainet lite högre".
Man behöver inte vara utbildad programmerare för att köra en amatörradio. Många tog till sig detta och köpte en IC-706:a, och tyckte sen inte att det var särskilt svårt att ställa in saker på den.

Med alla funktioner som man idag vill ha på en amatörradio så skulle en garderobsdörr med knappar var tredje cm inte ens räcka till.
För att inte tala om all kontaktspray som skulle behövas efter några år.....

På 80 talet när det var mest rattar och knappar var det faktiskt fler som ringde och behövde hjälp med handhavandet. Det var svårt att få överblick över alla knappar och man försäkrade mig om att de inte hade skruvat på något. Trots det stod RF-gain i minimum och genom att dra på den försvann "felet" med tyst mottagare och S-meter i bött. Kanske handboksläsande skulle ha hjälpt........

Varför är menyer så livsfarligt?????
Ofta är det ju radioamatörer som inte ens har provat en modern radio som "vet" mest om detta.

Inte kan det väl vara så att man inte rikligt vill kosta på sig något nytt och detta mest är försvarstal för plånboken???? (läs snålhet)

Jo jag vet, gamla radiogrejer är en hobby för sig att renovera samla och köra, all respekt för det.
Och det är inte det tråden gäller.

Jag vet även att det finns moderna fabrikat med väldigt svåra menyer och svårhanterligt menysystem....

Själv tycker jag en IC-706:a är mycket enkel snabb och effektiv att hantera.

En sak var att jag under SRS tiden ofta spelade in ljudhandböcker för blinda radioamatörer.
Det kunde ta en hel kväll, men den blinda radioamatören hade ofta inga problem med att hantera en IC-706 eller ens en IC-7800. Det var svårare med en 70 och 80 tals radio med DRIVE, PLATE och TUNE.....


Varför är menyer så farligt???

de
SM4FPD
 
Varför är menyer så farligt???

Inte är det så farligt för den som använder sin radio ofta men...
Jag tror att många radioamatörer gör inställningarna i undermenyerna endast en gång och då med hjälp av manualen.
När man senare ska göra en förändring har man givetvis glömt bort hur man gjorde.
Man kan t.o.m. ha glömt bort att radion hade en viss funktion och att det dessutom gick att justera den.
Sedan tillkommer problemet att de flesta apparater har olika menysystem där man har gömt funktionerna och man har ofta flera riggar så det blir lätt att blanda ihop.
En radio som har alla funktioner på panelen med en separat ratt hjälper i alla fall mig att komma ihåg vilka funktionerna som finns.
 
Bakom varje parameter som går att ställa in via menyerna så sker det komplicerade saker inne i radioapparaterna som kräver ganska djupa tekniska kunskaper för att förstå innebörden av. Inte farligt i sig men säkert jobbigt för många som råkar villa bort sig i menyerna och sedan behöver hjälp att ställa tillbaka någon offset som gjorde ljudet ljust.

De gamla apparaterna hade några få men ack så viktiga rattar som de flesta inte hade några problem att begripa sig på. Frekvensinställning, Volym, RF-gain, Band osv. När moderna finesser som t ex passband-tuning kom så var det många som inte förstod sig på hur denna passband-tuning fungerade och vad som egentligen sker i apparaten. De flesta listade efter en tid ut att ratten kunde optimeras för den pitch man trivdes bäst med medan andra använde bandpass-tuning som någon sorts störningseliminator eller bas- och diskantkontroll där ratten ställdes helt fel till en hög pitch medan lyssningen fortsatte på en lägre ton som hamnat långt ner på filterflanken och knappt hördes. Det är värre nu. :)

När jag skaffat min FT1000 MP MKV Field lade jag inledningsvis ner många timmar på att lusläsa manualen och ännu fler timmar på att med hjälp av mätinstrument justera de olika parametrarna till rätt värden, något som fabriken borde ha gjort. Därefter fick jag en bra radio. Bara i undantagsfall vid vissa experiment behövde jag ändra några parametrar. Knappt någon av alla funktioner, finesser, knappar och rattar användes vid normaltrafik. Enstaka var "bra att ha" och andra kunde ställas så att ljudet blev annorlunda men inte bättre.

Något som är frustrerande är att upptäcka när man glömt var de olika inställningarna gömmer sig i menysystemet och blir tvingad att rota runt i manualen igen och komma på hur det var man skulle göra för att komma in i den där menyn etc.

Elecraft KX3 är ett bra exempel på dåligt genomtänkt menysystem. Massor med inställningsmöjligheter men där de viktigaste blandats med sådana inställningar som man sällan eller aldrig bör pilla på när de väl ställts in. Multifunktionsknapparna gör inte handhavandet lättare och konstruktionen inbjuder till att råka trycka på fel knapp och plötsligt är någon viktig funktion borta. Men radion i sig är annars bra.

Det är samma problem som med t ex cad- och simuleringsprogrammen i en dator där man efter en tids bortavaro plötsligt inser att man glömt bort kommandona och åter måste ta fram manualen och lägga tid på att nå dit man var så arbetet kan fortsätta. Känns det igen? :-)

Radioapparater med få knappar och utan menyer i flera lager torde vara helt osäljbara idag. I alla fall till nyare amatörer?
 
På min FT-707, som har ett minimum av finesser -- inte ens någon "speech processor" att förstöra uppfattbarheten med -- och ett fåtal knappar och rattar är det enkelt att få riggen att göra det det kan, utan att konsultera manualen. Med VX-3E däremot, som kan det mesta utom att vika tvätt och baka bullar, kan det ta så lång tid att fördjupa sig i manualen för att hitta rätt i menyerna, att jag ibland glömmer varför jag började läsa...
 
Det bästa är väl ändå dom där multifunktionsknapparna som man knyter en funktion till,
när man väl skall använda knappen så minns man ingenting och det blir en 1750 ton istället för VFO-byte som man hade tänkt sig.

Jag har lite allmänt svårt för Yaesu av några anledningar, dels med multiknapparna och dels för att menyerna kan vara ett potpurri av engångsinställningar blandat med vanligt förekommande inställningar, ICOM och Kenwood tycker jag allt är lite bättre på användarvänligheten.

Radioamatörsläktet är svåra att tillfredsställa, vi blir nog aldrig nöjda :)
 
Satt en gång i ett "stabsmöte" i hemvärnet då larm efter mig gick. I radioshacket hördes inte ett smack. Tänker på det som FPD skrev om RF-gain i minimum...

I det här fallet med en IC735 så kollade jag den varianten först, men visade sig vara nåt snille som "länkat ur" RXantenn uttaget på baksidan, varför kollar man inte ockulärt både fram och baksida - innan man bryter ihop...Eller manualen under felsök?
OK kriget vanns till slut som vanligt av A-sidan med fungerande trx.
/Uffe
 
Jag har normalt inga problem med menyer och undermenyer, men vill man ha det så ska man köpa något kinesiskt!

Det är ju en milsvid skillnad på en menystruktur med riktiga "träd" av funktioner, och något en kines har klämt in i sista stund.

Om man tar en fiktiv TV som exempel så har man en meny som heter "Ljud och bild" under den har man kanske delat upp det i kategorierna "Ljud" eller "Bild" under bild har man då kanske "Färg" "Kontrast" "Format" osv...

I en fiktiv kinesiskt TV skulle samtliga inställningar ligga under menyn "Ändringar" utom färgerna som skulle ligga i en meny som hette "Skönhet" :D

(ja jag överdriver och raljerar lite, men kineserna är lustiga på många sätt, dels på grund av att deras språk fungerar anorlunda tror jag)
 
Tack för synpunkter, det är kul att läsa era spekulationer.
Glömska... ja kanske, men jag skrev att mina erfarenheter är att folk glömde mer förr, när det var många knappar och kranar på en radio.
Har säkert varit med en miljon ggr om at RF-gain stod fel, att brusspärren stod i bött, och att ägaren försäkrade att han inte har skruvat på någonting.
Utan var helt säker på att något fel har hänt.
Det har många ggr förekommit att man inlett felökning och "lagat sönder" fler saker istället för att komma ihåg hur kranarna skall stå.

Sen är det väl så att bandpasstuning nästan alltid är en ratt trots att det finns många andra inställningar som menyer.
Men mikrofonförstärkning det skall "programmeras" det......

Jag får nog mer intrycket att det är de som inte provat på en modern radio som inte gillar menyinställningar..... och de "vet" hur farligt det är.

Ja nog inser jag att menysystemet i visa radiostationer kan vara ologiska, så de kanske har avskräckt i många fall.

Ja Uffe, IC-735 är ett typiskt exempel på att man måste kolla kontakter och inkopplingar.
Det är MÅNGA som inte fått igång sin radio, ofta efter flytt, efter att ha lånat ut radion etc.
Ja alla grejer man lånar ut går ju alltid sönder.
Så nog är det enklare med menystyrt val av RX-antenn.

Jag förundras i alla fall att man hör detta med menyers farlighet så fort man slår på radion i stort sett.

Jag har även förstått att inställningar i default läge, dvs utan att röra menyer, eller efter reset är väldigt olika per fabrikat, och ofta oanvändbart på visa apparater.
Det är ju konstigt att tillverkaren gör så.
Dvs att man måste in och ändra allt om radion är ny, för att överhuvudtaget kunna använda den, så borde det ju inte vara.

Och nog har jag fått mängder av telefonsamtal om varför DRAKE R4xx låter ljust i ena sidbandet och mörkt i andra sidbandet.
Och man har inte rört någon kran, "radion var inställd när jag köpte den" får man höra.
Bandpasstuning vad är det???? Så det kanske var för många kranar på en sådan radio.....
Och varför är "DRIVE" ibland micgain och ibland uteffekten i CW, eller ibland preselektor.
Ja man har lagt ner hundratals timmar på att försök få folk att kunna använda äldre radio.

Så att menystyrt skulle vara svårare än rattstyrt köper jag bara inte.
Tydligen är det en myt att menyer och undermenyer är så svårt och farligt att man inte kan kosta på sig en ny radio.
Dessutom skulle jag tro att en stor del av radioamatörerna faktiskt använder handboken både om radion har en mängd kranar eller om den har menyer.
Medan andra inte ens öppnar boken.

En sak är rätt tydlig dock.
Förr kunde man göra sig en lathund, dvs en fusklapp med anteckningar om hur olika saker skulle ställas in. Eller så klistrade man små lappar på fronten som visade var rattarna skulle stå. Och då frågar man sig varför rattarna inte är en trimmer invändigt istället.
Det är väldigt ovanligt idag, att anteckna sig en lathund, jag har föreslagit många att gå igenom handboken och anteckna det som är intressant och göra sig en egen fuskslapp, lathund att ha liggande på bordet. Men det verkar inte gå nu för tiden.

Men då måste man förstås först lära sig sin ordbehandlare, papper och penna går ju inte, var lade jag nu pennan?
Och visst har bläckpatronen torkat eller är slut.


de
SM4FPD
 
FPD;Men då måste man förstås först lära sig sin ordbehandlare, papper och penna går ju inte, var lade jag nu pennan?
Och visst har bläckpatronen torkat eller är slut.

Hi Roy så rätt. Men visst är det en fördel att ha lärt sig "knappologin" på äldre utrustning först innan man utsätts för menystyrning, allt blir då självklart och mer lätt att förstå, dessutom upplever man att menystyrning är en ren förenkling av alla tidigare inställningar innan stationen är körklar.

/ Uffe
 
>>>Jag förundras i alla fall att man hör detta med menyers farlighet så fort man slår på radion i stort sett.

Jag kan inte minnas att jag hört någon som tycker att menyerna är farliga. Däremot tycks menyer vara ett ganska stort samtalsämne i samband med nyinköp av någon radio. Mycket skall pillas på och man vill väl undersöka "vad som händer om" kan jag tro. Man hör ofta att någon justerar t ex carrier offset och låter allt sämre med allt tunnare modulation samtidigt som snälla motstationer lämnar rapporter som nu börjar det låta bra! -Behåll den inställningen. Superbra! Utan mätinstrument är dessa stackare ju helt utlämnade till de som tycker en massa och kanske baserar sina kvalitetsrapporter på den inbyggda 1" högtalaren med tveksam frekvensgång.

De nya amatörerna som tillkommer torde vara i medelåldern upp mot pensionsåldern. Jag såg i senaste QTC att det bara fanns 52 medlemmar i åldersgruppen 0-25 år, 871 mellan 26-50 år och hela 2802 i gruppen 51-75 år samt 776 st över 75 år. Det kan ge en vink om hur det ser ut.

De allra yngsta som växt upp med mobiltelefonerna etc lär inte ha några navigeringsproblem i menyerna och knappast generationen före som kämpat med tolkning av manualerna till div hemelektronik och fjärrkontroller.

>>>>Förr kunde man göra sig en lathund, dvs en fusklapp med anteckningar om hur olika saker skulle ställas in. Eller så klistrade man små lappar på fronten som visade var rattarna skulle stå.

Precis så ser det ut på min Drake Line och hembyggda 2x813 PA-steget. Små tejpbitar klippta som pilar och med olika färg för de olika banden. Bandbyte tar bara några sekunder och man har full koll på allt - utan menyer. :)
 
Det lilla PA:t till en av mina Drake C-Line har bara 2 x 813. Det andra har 4 x 813 och även det med färgade pilar för manuell snabbavstämning. Få rattar, inga menyer och inga problem. :-)
 
Vi har diverse blandade instrument på min arbetsplats.
En del HP/Agilent/Keysight och några Anritsu. Alla med något
användarinterface där man jobbar med knappar och undermenyer
för olika delfunktioner.

De amerikanska instrumenten är logiska och lättanvända
och kräver i princip ingen manual om man vet vad man vill.
Det är väl bara en halvgammal HP-analysator som man
får "bråka med" när man vill ställa
in formatet på sparad data.

De japanska instrumenten däremot är visserligen enkla att
ställa in de basala parametrarna på; Frekvens, Bandbredd, Refnivå.

Sedan börjar det bli ologiskt och man får leta sig fram.
Ibland rent #¤%&"! hopplöst.

Jag kan tänka mig att orsaken till viss del består i
de stora kultur och språkskillnaderna
mellan de européiska språken och japanskan
där meningsuppbyggnaden och kulturen skiljer sig från
varandra. Det vore konstigt om inte en japansk
mjukvarukonstruktör oavsiktligt skulle bygga
in en del av sin egen kultur i ett MMI.

Alla instrumenten ovan har en liten grön knapp
som det står "Preset" på, och den har använts
några gånger. Ett av mina CAD-program samma sak.
Ett menyval "Reset to Default".
 
Alla instrumenten ovan har en liten grön knapp
som det står "Preset" på
Det funkar ju bra på ett mätinstrument och jag har också tryckt på gen gröna knappen ett antal gånger.
Större problem får man dock när man har justerat bort sig i tranceiverns inställningar.
Trycker man då på "Factory Default" så får man göra om allt från början.
Tur att många nya apparater har ett datorinterface så man kan ladda tillbaka senaste versionen av sina inställningar, det brukar jag utnyttja.
 
Jag var på väg att skriva "mer detaljerat" om vad jag anser om vissa
radiotillverkares ambitioner beträffande den programvara som utgör
basen i respektive produkt. Jag avstod då, men jag tar chansen att kanske
trampa någon på tårna. Litet...

Dags för Off-Topic:

I min datorpark ingår några maskiner med moderkort som i första
hand avsetts för "gamers". Men dom har en trevlig egenskap i det att man
kan rädda kortet från en BIOS-krasch (vid uppdatering) genom att
det finns tillräckligt med basprogramvara i kortet för att läsa
tillbaka en tidigare version, eller försöka igen.

Jag har ibland lockats av tanken att inköpa en nyare transceiver som ersättare
till min gamla Icom 751 från tidigt 80-tal.

Tillverkarna tillhandahåller nerladdning av nya versioner som t.ex
erbjuder vattenfallsdiagram som del i uppdateringen.

...Men som också varnar för att om nätet dippar under flashning
stendör transceivern. Den måste i så fall skickas till ett servicecenter.

Ett moderkort kostar kanske i häraden 3 papp. Den transceiver som
jag kikat på kostar ungefär 10 gånger mer. Visserligen tillverkas dessa
i mindre upplagor, men jag anser ändå att det är ganska svagt att inte
bygga in en sådan "recovery" funktionalitet som exvis AMI erbjuder.

Men man får väl vara glad om bara mjukvaran inte ligger i ett statiskt
batteriuppbackat CMOS-ram...
 
Svärmor köpte en ny Philips platt-tv för ett par år sedan som jag en hjälpte till med att installera, jag var dock inte inblandad i själva köpet.
Hopplösa menyer... :confused: :eek: men det löste sig när jag fick ett par timmar ensam med TV:n. Salig blandning av digitalt och analogt.
För några månader sedan var det en frekvensomläggning och diverse kanalbyten på CATV-nätet i fastigheten pga ny leverantör.
Hon fick kalla in en TV-repis som tog ett antal hutlöst dyra hundralappar för en halv dags arbete från hennes skrala pension för att
få till det i TV:n, men han misslyckades med några kanaler som han påstod inte fanns, och skyllde på hopplösa menyer....

Vid nästa besök hos svärmor hittade jag dessa saknade kanaler på två minuter...
Hade jag fått förtroendet att fixa det vid omläggningen hade svärmor sparat mycket pengar, det hade räckt med kaffe och en bit tårta...
 
"Rot- och rutarbete

Du kan få göra avdrag på din skatt för arbetskostnaden när du anlitar någon för reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad (rot) och för hushållsnära tjänster (rut). Material och resekostnader ger inte rätt till rot- och rutavdrag." Källa Skatteverket.

Kanske något att prova för den som inte hittar rätt i undermenyerna till den nya plastradion eller dumburken? :-)
 
Back
Top