Menyer och undermenyer, farligt?

Telia fick för sig att blockera en viss IP i mitt fibermodem som användes av min
"smarta" Samsung-TV för mjukvaruuppdateringar. Det gick inte att ställa om
IP-adressen i TV'ns setup. Fick ringa Samsuns support, som gav mig en hemlig
knapptryckskombination vilket resettade TV'n till factory-mode, och därefter
kunde man se en Linux-Boot på skärmen. Till slut hade hela operativet laddats
och då gick det att ställa om adressen...

Och jo - skulle det bli något inköp av ny "Plastradio" och uppgradering
av dess mjukvara så står det ett batteri avsett för detta i förrådet...
 
TV'n "meddelade" att det fanns en ny mjukvara att hämta och installera
men när den sedan skulle göra det stod den och tuggade utan att komma någonstans.
På Telias forum hittade jag litet information om att och varför Telia blockat den IP'n.
och att Samsung hade en annan IP som var tillåten. Detta krävde dock att man fabriksåterställde
TV'n.
 
Platt-TV och menyer.... Svärmor etc..
Jo jag känner igen det hela.
Men jag har hjälpt åtskilliga med tjock-TV och inställning av kanaler.
Det var i det närmaste omöjligt att förklara att de 10 minnena, mekaniska eller digitala, (digital på en tiden var röda LED siffror 0-9) i en sådan TV var minnena inte relaterade till TV-programmens namn eller nummer. Men att förklara det.......
Exvis TV4 måste ju vara minne 4, inte minne tre, suck...... vad timmar man hållit på med detta.
Så moderna menystyrda TV med autosökning är en lättnad trots allt.

Byte av firmvare i en amatörradio, jo det varnas för att sleva och göra fel vid installationen.
Men det går så till att man tar hem den nya firmvare som en fil och överför sen till radion. Då finns ingen risk med tt internet bryter mitt i processen.
Att man varnar beror på att allt går att göra på fel sätt, och det är svårt att göra en beskrivning som tar hänsyn till allt folk kan hitta på.
därför är varningen ett sätt att få folk tt göra på rätt sätt.

En annan sak att påpeka:
Det allra svåraste i hela världen är att skriva en handbok, bruksanvisning (även klot manual) som folk kan använda förstå och inte feltolka.

de
SM4FPD
 
TV'n "meddelade" att det fanns en ny mjukvara att hämta och installera
... Samsung hade en annan IP som var tillåten.

Har noll koll på dessa TV-apparater..
Men det slog mig tanken att vi kommer se massiva attacker med dessa IP TV-apparater. Bara göra lokala DNS routning.. sen är din tv min! Nämen.. se där, jag har access till din TV som ger mig access till ditt nätverk.. allt okrypterat då jag är tusted host.. sniff sniff.

Det är som dessa Google crome cast.. livsfarliga! Och allt annat folk stoppar in i sitt nätverk.
 
Jag har precis laddat ner ny firmware till BFO:n i min Drake R4D men slipper problemen med hackers då radion saknar Internet-anslutning. Framtiden ser invecklad ut och kommande radioamatörer får nog tillbringa allt mer av sin tid med uppdateringar av programvaror och försöka hitta rätt i menyerna. Banden kommer att bli allt tystare pga tidsbrist och radioapparater som tappat minnet.

Förr bytte man ett rör eller sprutade kontaktspray i omkopplarna när radion konstrade sen kördes radio igen, för fulla muggar. Märkligt att det överhuvudtaget gick att utöva amatörradio med så simpla medel som då stod till buds. Men vi visste ju inget annat så det var nog den ovetskapen som räddade oss från mardrömmar. Verkningsgraden i hobbyn var skyhögt mycket högre än den är idag. Det var.... :-)
 
Hej!

Jag har bara kommersiella eller grön plåtradio, så jag saknar all erfarenhet av amatörradio-trx med undermenyer.
Frågan jag ställer mig är; "Hur många parametrar/funktioner behövs vara justerbara av normalbrukaren och varför?"

Menyer/undermenyer i sig är inget problem, så länge som det är logiskt uppbyggt och att den som använder utrustningen har bemödat sig att begripa strukturen.
 
Det är väl bara det med elektronrör att audiofilernas typer verkar vara
de enda som nytillverkas. Undrar hur stort världens kvaravarande förråd
av 6JB6, 6JS6C, 6146B mfl är. Tror tyvärr att vi har passerat "Peak Tube"

:rolleyes:
 
BENGT! Det fanns en tid före uppdateringar....
När jag började med amatörradio, eller rättare sagt började lyssna aktivt på 3,7 MHz bandet, slutet av 60 talet, vad pratade man om då?
Jo modifieringar, allt skulle modifieras, det fanns oändligt med modifieringar till alla riggar.
Särklit de populära riskokarna, FT-277, FT-101 etc. Även till min TRIO 599.
Man lade tydligen ner närmast oändligt med tid för att modifiera apparaterna.
Jag upplevde att mångdubbelt med QSO som behandla modifieringar jämfört med trafiken idag för att köra sjöar kommuner etc.
Det fanns modifieringsatser att köpa med flera nya kort, priser som dagens radioamatörer inte skulle kunna drömma om att investera i.
I alla radiotidningar skrevs kilometervis med spalter om hur man skulle modifiera riggar av alla tänkbara typer.
Så nog lade man ner mer tid på detta då än dagens jämförbara saker som uppdateringar.
Men det var ju lärorikt, riggarna blev i en del fall bättre. I andra fall sämre..... Man lärde sig en del.
Tyvärr blev många fina radiostationer söndermodifierade, och står än idag längst bak ovanpå oljetanken i hopp om att en dag kunna lagas.
Och du SM6OID, kommersiella militära etc. radiostationer har nog modifierats lika mycket, tänk vad mycket som skrivits om att modifiera BC-348.
Själv har jag sett åtskilliga sådana söndermodifierade till närmast oigenkännlighet..

Så dagens blygsamma pyssel med uppdateringar tar nog bara en bråkdel av tiden i anspråk jämfört med förr.

de
SM4FPD
 
Menyer/undermenyer i sig är inget problem, så länge som det är logiskt uppbyggt och att den som använder utrustningen har bemödat sig att begripa strukturen.
Skrev SM6OID
Det är väl som med disk och tvättmaskiner, ju fler knappar och vred desto bättre säljer dom.
 
När man har tryckt på fel knapp med dubbelfunktion så att t.ex VFO1 = VFO2 så tappar man sin splitfrekvens utan att förstå vad som hände.
En knapp som tydligen saknas på alla riggar är "Undo"
Tänk vilken hjälp det skulle vara om man kunde backa flera steg.
 
... disk och tvättmaskiner...
Jag hatar min nya tvättmaskin. Knappar hit, knappar dit, display och menyer... och dumma maskin.. spela inte musik till mig när du är klar. Öppna luckan i stället!!

Nej... det var bättre för. ;)
 
>>>En knapp som tydligen saknas på alla riggar är "Undo"

Yepp! En sådan saknar jag på min KX3!!! Backa-knapp borde finnas på alla radioapparater! Bra idé!

Roy skrev; "Jag upplevde att mångdubbelt med QSO som behandla modifieringar jämfört med trafiken idag för att köra sjöar kommuner etc."

Ja det var nog fler som pysslade med amatörradio förr. Nu sitter man vid sjökanten och ropar fem nio... Inte konstigt radioamatörerna ibland upplevs som lite underliga kufar av vanligt folk. :-)
 
spela inte musik till mig när du är klar
Jag har läst på nätet att man kan komma in i någon setup och stänga av musikeländet.
Försökte halvhjärtat men då blev jag påkommen av xyl som förklarade att hon visst ville ha pling-plång-musik.:mad:
 
Jag har läst på nätet att man kan komma in i någon setup och stänga av musikeländet.
Försökte halvhjärtat men då blev jag påkommen av xyl som förklarade att hon visst ville ha pling-plång-musik.:mad:

Haha, det är bäst att du håller fingrarna ifrån vissa tekniska produkter, annars kanske hon ger sig på dina som brusar för mycket :D

Jag bodde en gång på ett hotell, där jag "uppgraderades" till ett dyrare rum för att jag hade blivit dubbelbokad.

Tyvärr förstod jag mig inte på duschen, som nödvändigtvis skulle spela musik så länge kranarna var på¨.
Nåväl jag lyckades stänga av den pulserande funktionen och sidomunstyckena och så länge man hade vatten i öronen gick musiken att uthärda
 
Ja ni skulle se toan på hotellet i Japan, med tangentbord, snyggt placerat vid sidan av sittringen..
En liten manick kom fram och sprutade vatten, olika färgers ljus i dasset etc...

Ni skulle oxo se varmvatten och kallvattenkranarna på hotellet i England, Hern bay där UÌCOM UK ligger.
En för varje. Det gick inte att få varmvatten att funka.
Klagade i rec men det var samma sak nästa kväll.
det visade sig att det var olika på varje rum, varmt till höger varmt till vänster.
Högervriden kran bland och vänstervriden kran ibland och ofta en av varje.

Så det mest analoga går att göra helt obegripligt liksom konstig menyer.

Varför göra saker så enkelt som möjligt, när det går att krångla till?

Ja det är det där med standard... SI är ju bra, men få begriper sig på.

Det där med undo knapp på radioapparater var en toppenide. Bästa hittills alla kategorier.
Tyvärr hat jag ingen kontakt med ICOM Jpn numera, annars vore det en ide att försöka få igenom, det kunde ta så där 10 år förstås.

de
SM4FPD
 
Hej!

Att surplus har genomtiderna fått utstå tekniska försöka, mer eller mindre kloka, vissa vansinniga är jag väl medveten om.

Hur många reglage en mottagare behöver har varit uppe för debatt tidigare...
Men, återigen, hur många parametrar behöver vara justerbara?
Som nämnts av igge tidigare, finesser säljer!
 
Ja ni skulle se toan på hotellet i Japan, med tangentbord, snyggt placerat vid sidan av sittringen..
En liten manick kom fram och sprutade vatten, olika färgers ljus i dasset etc...

Ni skulle oxo se varmvatten och kallvattenkranarna på hotellet i England, Hern bay där UÌCOM UK ligger.
En för varje. Det gick inte att få varmvatten att funka.
Klagade i rec men det var samma sak nästa kväll.
det visade sig att det var olika på varje rum, varmt till höger varmt till vänster.
Högervriden kran bland och vänstervriden kran ibland och ofta en av varje.

Så det mest analoga går att göra helt obegripligt liksom konstig menyer.

Varför göra saker så enkelt som möjligt, när det går att krångla till?

Ja det är det där med standard... SI är ju bra, men få begriper sig på.

Det där med undo knapp på radioapparater var en toppenide. Bästa hittills alla kategorier.
Tyvärr hat jag ingen kontakt med ICOM Jpn numera, annars vore det en ide att försöka få igenom, det kunde ta så där 10 år förstås.

de
SM4FPD

Ja, Japanska skitholkar är överkomplicerade och Engelsk VVS är underutvecklad.

En bekant som bodde i England köpte slangar och en T koppling och uppgraderade själv till blandkran.

Alla engelsmän som besökte honom förstod det praktiska i att kunna tvätta händerna i ljummet vatten....
 
Hur många reglage en mottagare behöver har varit uppe för debatt tidigare...
Men, återigen, hur många parametrar behöver vara justerbara?
Som nämnts av igge tidigare, finesser säljer!


Jo nog är de så allt....
Men min uppfattning är att förr fanns kranar på fronten av den anledningen att funktionerna drev och därför hela tiden måste uppdateras, (läs trimmas)
Ex kristallfiltret på en BC-348 måste trimmas, idag har kristallfilter ingen ratt.
RF-gain hade man för att det inte fanns någon bra AGC. Eller för att slippa överstyrning då mottagarna var outvecklade.
Brusspärrar på äldre komradio drev och behövde justeras hela tiden.

Så förr hade man rattar för att funktionen drev. Exvis en ratt för att kalibrera kristallkalibratorn.
Eller på Bengts DRAKE R4C, en ratt för att trimma in skalindexet....
Idag har man rattar för att briljera, eller? kanske för att de kan göra nytta.

Jag läste någonstans att nyare blir har väldigt många funktioner i ex färddator, folk köper men använder dem inte.
Många livsfarliga menyer.....
Och vi har ju här läst om tvättmaskiner. Ja finesser säljer, men varför?
Så saken vi debatterar gäller nog inte bara radioamatörer.

Kan man se saken som att om man har en radio med väldigt många inställningar i menyer så har man en viss makt?
Är det en maktsak att kunna göra mycket? (med undertryck på att "kunna göra").

de
SM4FPD
 
FPD skriver "Kan man se saken som att om man har en radio med väldigt många inställningar i menyer så har man en viss makt?"
Om det är så, då är jag väldigt mäktig som har en VX-3E. Men varje gång jag ska använda den (vilket blir rätt sällan) så känner jag i stället vanmakt inför de nödvändiga djupdykningarna i menyträsket.
 
Back
Top