Mera på 7 MHz i OH

SM4FPD

Well-Known Member
Hörde rykten om att Finnarna nu fått 7000 -7200 kHz. Att LA redan fått bandet vet vi. Någon som kan bekräfta att OH fått????

Vad gör vi om vi i SM skulle få större 7 MHz band??
Nån som vet när vi får det?
Någon som har planer för utökat 7 MHz band?
Själv är jag imponerad över hur bra mobil HF går på det bandet.
Norrmännen lade sig på 7130 kHz när de fick utökat , men det verkar vara låg aktivitet där nu. Eller ?
Kan vi utnyttja större frekvensband?
 
Vad är det som hindrar att Sverige får utökat band redan nu? Vad riskerar vi att störa som inte finnar och norrmän gör?
 
Man Fredrik du måste vränga frågan, vad är det som PTS anser viktigare att besluta om, och som tar högre prioritet än radioamtörrernas 7 MHz band.

Normalt är en fråga vid första anblicken enkel, men vränger man på den uppstår nya och svårare frågor. eller i alla fall frågor som man inte förstår, till det kan krävas fler hjärnceller, än vi vanliga är beskaffade med.
 
Det här har diskuterats ingående på teknikreflektorn för något år sedan.

Orsaken är i korthet att Radio Sweden International eller SR Utlandsprogram har frekvenser i området 7100 - 7200 kHz. Rundradio inom Region I har prioritet i bandet till 30 mars 2009, och regeringen har instruerat RSI att hävda sin primärstatus. Då är praxis att man inte ger tillgång till några frekvenser för sekundära användare. PTS har ingen nämnvärd talan i detta ärende, eftersom svensk frekvenstilldelning för rundradio i sista hand avgörs av regeringen.

Att man i våra grannländer redan nu kan dela ut bandet beror främst på att man där inte längre har några rundradiosändningar på HF.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hmmm... Man kanske ska vända på frågan. Hur kan norrmän och finnar ha fått tillgång till bandet redan nu? Det är ju fullt av rundradio, noterade jag efter en snabb genomsökning precis nu.

SA6APZ
 
Därför att det inte finns några rundradiofrekvenser mellan 7100 - 7200 kHz som används i dessa länder.

Fram till 30 mars så är som sagt rundradio primärt i bandet, men länder som inte använder frekvenserna kan ju lämna detta därhän.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Men mina frågor i den här tråden innefattar även:

Vad gör vi om vi i SM skulle få större 7 MHz band??

Någon som har planer för utökat 7 MHz band? Mobilt HF ?

Kan vi utnyttja eller behöver vi mer frekvensband?
 
Men mina frågor i den här tråden innefattar även:

Vad gör vi om vi i SM skulle få större 7 MHz band??

Någon som har planer för utökat 7 MHz band? Mobilt HF ?

Kan vi utnyttja eller behöver vi mer frekvensband?

Detta spörsmål borde väl SSA's HF-manager, dvs SM0WKA kunna svara på. Borde väl ligga på "hans bord" tycker jag.
 
Ja jag tänkte mig svar från de som har stora förväntningar och kanske skall satsa på bandet med nya antenner, mobilt HF på 7 MHz etc.
dvs vad vi som enskilda radiamtörer skall göra.
Och en debatt om vi behöver fler band???

Själv är jag lite sugen på mobilt, det går ju mycekt bra jämfört med 3,75 Mhz är 7 MHz nästan som att sitta hemma.
 
Kan vi utnyttja eller behöver vi mer frekvensband?
Fördelen är väl att trycket/trängseln på 40m minskar. Tänk på hur det låter på 40m under en test t.ex. Så nog kan vi utnyttja större frekvensband.

73 de Lars, sm6rpz
 
Har alltid förvånats över den begränsade bandbredden på detta, enligt min mening, viktiga band.
100 kc till skulle ju sitta fint.
 
Det skulle vara att man i framtiden utökade CW-delen, , de 40 kHz vi har tillgång till nu är ju lite trångt, ibland man får försöka knö in sig på någon ledig frekvens mellan två "big Guns" om man vill ropa CQ..
 
Här ute på São Miguel har jag haft tillgång till 7.1 - 7.2 MHz i nästan 2 år men bara på special-licens och med begränsad effekt (250W) Tyvärr finns det fortfarande dussinet rundradiostationer, Peking, Ankara m.fl. som ställer till elände om nätterna. När den nuvarande special-licensen går ut nästa år behöver jag inte söka en ny och effektbegränsningen slopas. Det är bara att hoppas att Radio Ankara på 7185 och Peking på 7180 har flyttat då.

När det gäller CW mellan 7035-7045 så har vi inte motsvarande regel. Av hänsyn till digital-knuttarna försöker åtminstone jag att avhålla mig från 7035-7038 men ovanför 7040 finns det en hel del QRP stationer, som blir själaglada för ett QSO med CU2.
 
KUL att 40m blir anpassat till omgivningen, hoppas att 7.030 blir kvar för qrp och sota. I staterna kör de visst 7.040.
Absolut mobilt istället för 80m. Det gäller ju att vi själva aktiverar oss där, det är inte ssa som skall aktivera bandet, det är vi amatörer som skall säga att " så här vill vi ha det". Varför inte köra cw på de första 80 kc och digi 30 kc resten foni. Varför får vi inte köra cw på7035 - 7045?
SM5MEK Janne
Nu skall jag mek-a antenner.
 
IARU's bandplaner gäller uppenbarligen inte under större tester. Senaste helgen försökte jag köra Texas QSO Party men fick skrota planerna på 40m. Där var RTTY stationer ända ner mot 7015 KHz och på 20m hittade jag den första RTTY stationen på 14048 KHz.

Under CQ-WW-SSB tar testarna upp praktiskt taget HELA 40m bandet. Man kan höra USA stationer säga att de lyssnar på 7010 KHz. Mig veterligt är det endast RCA-testen (Canada) som diskvalificerar deltagare som inte följer bandplanen.
 
Jag håller med dig, CU2JT, är man inte intreserad av tester så får man ta till frimärksamlingen den helgen. Lite konstigt att det blir helt fritt från allt vad gäller hänsyn, etik, bandplaner, under en test.
man får väl ha respket för att de som finner nöje i tester får utlopp för sin del av hobbyn. Men någon form av disiplin borde det ju finnas.
Så återstår då att se om vi kan köra radio på nya stora 7 Mhz bandet i framtiden under en testhelg.
 
Back
Top