Mera på 7 MHz i OH

Tar upp frågan igen...
Vi har nu kommit en liten bit in i 2009 och 30 mars är inte så långt borta. Är det bekräftat från officiellt håll (PTS, SSA) att vi i Sverige får tillgång till bandsegmentet 7100-7200 kHz? Från vilket datum i så fall? Blir det den 30:e eller 31:e eller kanske blir det ett aprilskämt av alltihop? :)

SA6APZ
 
Tänkte samma sak Fredrik.
Snart dags att fundera vad vi skall göra med nya frekvenser.
Hörde att det kanske är aktuellt med att dom släpper 1850 - 1930 kHz oxo, men inte vad som gälelr med QRP rkavet på 1930 - 2000 kHz.
Det ryktas oxo att 50 MHz kommer att ingå i ordinarie tillstånd, obekräftat dock.
Ryktena florerar nu minsan.

Det vore kul med ett rejält QSO party på 7100 - 7200 kHz i den stund bandet släpps. det gäller att hitta en bra SM frekvens, exvis 7197 kHz klockan 235959 - 000000 dagen eller natten till ära.
Jag föreslår därför att vi försöker hitta en bra frekvens till den sekunden bandet släpps.
Börja spana redan nu.
 
Det låter kul att aktivera 7197 kHz klockan 235959 - 000000 dagen eller natten till ära.
På tiden att vi får lite mer frekvenser att vara på och QRP på 1930 - 2000 KHz är toppen, man kommer långt med den ädla konsten att sända QRP:)


Mvh Janne;)
 
Sändning

Sedan är det frågan om hur man man får sin rigg att kunna sända på 7100-7200. Själv har jag en ICOM 756 PRO3 som inte kan sända där. Vad säger du, Roy?
73 Leif SM5KNV
 
Är det en EU version som är såld i SM är det bara att plocka bort några dioder.
Mejla mig Leif, så skall du få info, glöm ej serienumret bara.
Vågar du inte själv löda i riggen måste du ta hjälp. Dioderna är 0,8 x 1,2 mm stora.....och för Eu versionerna lödda med blyfritt lod. man kan skära av dem med en skalpell. Att värma en spik på vedspisen är lite väl klumpigt att löda med.
Rejält förstorningsglas lär behövas om du är över 40 år....
 
Det hela beror på hur PTS avser att hantera uppdateringen av frekvenstabellen i PTSFS.

Om man väljer att bara göra ett "ändringstryck" eller supplement vilket innehåller det nya frekvensområdet med hänvisning till ITU-reglerna så är det troligt att detta kan hinnas med till den 30/3.

Däremot, om man väljer att låta uppdateringen av frekvenstabellen ingå i den omarbetade utgåva av PTSFS som enligt uppgift är på gång, blir vi tvungna att vänta.

Remissen har ännu inte publicerats på PTS hemsida, sedan följer en 14 dagars remissperiod inom Sverige, och därefter har EU-kommissionen 3 månader på sig att yttra sig om texten. Adderar vi
dessa tidsperioder så kommer vi upp i grovt räknat 105 dagar + den interna handläggningstiden, vilket placerar ett möjligt ikraftträdande av de nya bestämmelserna ett gott stycke bortom 30/3, halvårsskiftet 1/7 är mer troligt i detta fall.

Den som lever får se.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Är det en EU version som är såld i SM är det bara att plocka bort några dioder.
Mejla mig Leif, så skall du få info, glöm ej serienumret bara.
Vågar du inte själv löda i riggen måste du ta hjälp. Dioderna är 0,8 x 1,2 mm stora.....och för Eu versionerna lödda med blyfritt lod. man kan skära av dem med en skalpell. Att värma en spik på vedspisen är lite väl klumpigt att löda med.
Rejält förstorningsglas lär behövas om du är över 40 år....

En bra lödkolv med riktigt fin spets, själv köpte jag för ett par år sen ett gäng med olika reservspetsar till min Weller lödststation, en trogen och robust arbetskamrat sedan 20 år så jag kan fixa även de minsta komponenterna utan problem.
 
Håller helt med -5KRI!
I den mån jag kommer åt att löda på min QROlle så använder jag min WELLER med
vassaste spetsen som ELFA hade i sitt sortiment.

Glassögon? Tja, jag har visst visats i QTC med 3 (!) glasögon i pannan, dels mina
normala "läsglasögon" på +2, dels "lödglasögonen" +4 samt "reservglasögonen
även +2, då jag inte kunde hitta normala läsglasögon. Hepp!
Så det kan bli!

73 de SM0ETT / Hans
 
Jisses... Jag trodde jag bodde in den trögflytande byråkratins hemland men här bestämde sig ANACOM för att släppa bandet 7100-7200 den 1 januari 2009 med samma regler som gäller för resten av 40-m bandet, d.v.s. 1 kW uteffekt etc.

Men, å andra sidan, vi har kunnat sända på 7100-7200 i närmare 3 år nu, dock med specialtillstånd och reducerad effekt.

Vårt problem är 30m bandet där vi har ett mycket begränsat frekvensutrymme: 10100-10108, 10118-10120 och 10133-10150. Eftersom många DX håller till på frekvenser vi inte kan använda så önskar jag att dom släppte hela 30m bandet här.
 
Back
Top