Meshtastic - off-grid, decentraliserat, mesh nätverk

sa7phs

SA7PHS
Det är inte specifik amatörradio men det är radio-relaterat.

En kort beskrivning för de som inte har stött på det tidigare.
Meshtastic är en plattform för trådlös mesh-kommunikation som möjliggör peer-to-peer-kommunikation utan att vara beroende av mobilmaster. Enheterna använder sig av LoRa för kommunikation mellan enherna och kopplas sedan ihop med en telefon via bluetooth, meshtastic möjliggör främst textbaserad chatt.

Har själv precis beställt lite hårdvara för att komma igång men det vore intressant att veta om det är så att det är fler som använder sig av det.
Bor nere i Malmö om det är så att någon vill testa att sätta upp ett nätverk.

 
Vad jag förstått så är det 868MHz som gäller med 25mW e.r.p

Har beställt enheter för 868MHz men ska dubbelkolla effekten lite närmre.
 
Jag bor ju lite "off grid" och tänkte vänta med att beställa tills jag ser någon aktivitet. Just nu har jag ingen bra antenn för 869.40 till 869.65 MHz och där ser jag just inget.
Men 433-434 MHz skulle kunna vara LoRa. Eller vad skulle det kunna vara?

Det är inte specifik amatörradio men det är radio-relaterat.

En kort beskrivning för de som inte har stött på det tidigare.
Meshtastic är en plattform för trådlös mesh-kommunikation som möjliggör peer-to-peer-kommunikation utan att vara beroende av mobilmaster. Enheterna använder sig av LoRa för kommunikation mellan enherna och kopplas sedan ihop med en telefon via bluetooth, meshtastic möjliggör främst textbaserad chatt.

Har själv precis beställt lite hårdvara för att komma igång men det vore intressant att veta om det är så att det är fler som använder sig av det.
Bor nere i Malmö om det är så att någon vill testa att sätta upp ett nätverk.

Hej,
Jag bor ju lite "off grid" och tänkte vänta med att beställa tills jag ser någon aktivitet. Inne i "stan" vet jag att det finns. Bl.a. på Chalmers. Så jag har försökt att leta lite med min SDR.

Just nu har jag ingen bra antenn för 869.40 till 869.65 MHz och där ser jag just inget. Men 433-434 MHz skulle kunna vara LoRa. Eller vad kan det vara?

Kul att det är på gång med aktiviteter på Github.... "This project will make use of SDR hardware to receive and decode Lora"


Avsedd frekvens är 433-434 MHz.
LoRa.jpg
 
Hej, signalen längst till vänster ser ut som en Lora signal medan de till höger troligen hör till någon typ av trådlös termometer då de ligger i och nära 70cm ism frekvens, 433.92

/Micke
 
Det är skojjigt att lyssna på 433.92 MHz med ett dekoderprogram och se vad som finns in närheten. Programmet rtl_433 kan då detta skrivs avkoda 252 typer av 433-MHz-utrustning. Jag körde det några dygn och fick en fin lista av olika typer av prylar. Jag insåg att jag skulle kunna låsa och lådsa upp grannarnas bilar, och slå på och av diverse lampor om jag byggde en sändare. (Aja baja!)

Tänk att stå framför en miljonprogramslänga och i raskt tempo spela upp några dygns insamlade koder! (Aja baja igen!)

En annan fördel är att man inte behöver köpa en egen väderstation. Grannarnas räcker!
 
Tack Micke och SM5OCI.


Det känns ju intressant att hänga på tåget med meshtastic.


Med tanke på “Aja baja” är jag också orolig om de stygga pojkarna i samhället kan utnyttja Lora till mindre önskvärda aktiviteter.
D.v.s. risker för samhället.


Detta är vad jag uppfattat om meshtastic/LoRa.
Detta har ju börjat på ett roligt sätt för de som...

1. håller på med div. utvecklingskort. LILYGO verkar ha ett namn, just nu, men det finns fler ju fler fabrikat.
2. för de som är ute i naturen utan täckning. D.v.s. Du kanske har en mobil med dig, med internet, men nu är du utanför räckvidd. Så lösningen är med Bluetooth med någon mobil, eller annat med rätt app/program, kopplad mot din meshtastic enhet. Då är du på banan om du rör dig inom räckvidd till "nätverket". Dessutom med koordinater och väderdata om så önskas. Detta med små paket i text.

Men...
3. Nu börjar det komma fram färdiga, eller åtminstone ingen lödning. Som förstås behöver en 3D printad, kapslad apparatlåda. Dessutom ''finns det, i USA i alla fall, helt färdiga produkter numera. Marknaden växer från att löda till nya produkter.
4. Det är våra vänner i det stora landet österut, som tillverkar detta i en marknadskrävande skala, som dessutom äger marknaden som det verkar. Alternativ?
5. då syftet är "off grid", så kan man förstås i en jobbig situation för gamle Svea, hålla kontakt via "mesh". För radioamatörerna kommer ha fullt upp med samhällsnyttiga uppgifter... så det är kanske ett komplement, om, eller när, det finns ett fungerande nät?

Spännande och vart kommer detta ta vägen?
 
Mycket intressant!

Spanar på att köpa in ett par kort, t-beam, lilygo för att testa i Jönköpings området men pga det höga intresset (och det pågående Kinesiska nyåret) så är det svårt att hitta grejer då lagren är slut och leveranserna kommer igång när de firat färdigt i öster.

Men tills dess så kan man söka på youtube och dagligen hitta nya, färska filmer som visar systemets färdigheter. Andy Kirkby, Ringway Manchester är bara några som är sålda på Meshtasti.
 
Mycket intressant!

Spanar på att köpa in ett par kort, t-beam, lilygo för att testa i Jönköpings området men pga det höga intresset (och det pågående Kinesiska nyåret) så är det svårt att hitta grejer då lagren är slut och leveranserna kommer igång när de firat färdigt i öster.

Men tills dess så kan man söka på youtube och dagligen hitta nya, färska filmer som visar systemets färdigheter. Andy Kirkby, Ringway Manchester är bara några som är sålda på Meshtasti.
Ja det är intressant och hur stort som helst nu med kommersiella produkter.

Det är skojjigt att lyssna på 433.92 MHz med ett dekoderprogram och se vad som finns in närheten. Programmet rtl_433 kan då detta skrivs avkoda 252 typer av 433-MHz-utrustning. Jag körde det några dygn och fick en fin lista av olika typer av prylar. Jag insåg att jag skulle kunna låsa och lådsa upp grannarnas bilar, och slå på och av diverse lampor om jag byggde en sändare. (Aja baja!)

Tänk att stå framför en miljonprogramslänga och i raskt tempo spela upp några dygns insamlade koder! (Aja baja igen!)

En annan fördel är att man inte behöver köpa en egen väderstation. Grannarnas räcker!

Jo, om man vill slippa kompilera kod så har Sdrangel, som inte är helt enkelt, en inbyggd chirpchat demodulator som tar Lora. Fast kodat förstås.
Namnls.jpg
Den här guiden underlättar att köra Sdrangel
 
Det finns mycket kul man kan göra med dessa Lilygo/TTGO kort, själv använder jag en till att lyssna och ladda upp 433 Mhz satelliter- Tinygs, lyssna och ladda upp vädersonder (RDZ) till www.sondehub.org, finns också en hel del (också i Sverige) som kör Lora APRS med dessa kort, gör en google sökning och YT sökning, mycket intressant som dyker upp!

 
Jag funderar på att köpa något LORA 433 kort och tittade lite på vad som fanns på Amazon.se men blev lite osäker på om dom funkar med tex Lora aprs.
Såg det har inte blivit något köp ännu.
 
Det finns mycket kul man kan göra med dessa Lilygo/TTGO kort, själv använder jag en till att lyssna och ladda upp 433 Mhz satelliter- Tinygs, lyssna och ladda upp vädersonder (RDZ) till www.sondehub.org, finns också en hel del (också i Sverige) som kör Lora APRS med dessa kort, gör en google sökning och YT sökning, mycket intressant som dyker upp!

Coolt värre!
Jag funderar på att köpa något LORA 433 kort och tittade lite på vad som fanns på Amazon.se men blev lite osäker på om dom funkar med tex Lora aprs.
Såg det har inte blivit något köp ännu.
Jag är i samma läge som du. Det verkar som att LILYGO LORA32 T-Beam är populär och har högt betyg. Den behöver kapsling och det finns färdiga 3D printbara filer att ladda ner. https://www.stlfinder.com/3dmodels/ttgo-lora/
Den har ett fack för 18650 batteri och en 0,96 tums skärm som behöver lödas.

Om man vill vänta någon extra vecka på leverans så är det ju något billigare på Aliexpress.
Det finns billigare enheter och jag håller på att kolla upp den här. LILYGO® LoRa32 V2.1 ESP32 LoRa Development Board, SX1276 SX1278 Module, 433MHz 868MHz 915MHz, 0.96 Inch OLED, DIY WIFI Bluetooth

 
Back
Top