metall och stegematning

scanner2000

Active Member
jag har nu mera en tysk quad med 600 ohm stege matning. en sak som jag undrar är att jag vill få fast stegen på mitt staket. För den hänger och slänger lite mycket i vinden. går det att spika med kabel klammer på staketet med rätt avstånd. Eller är det så att denna metall som spiken i kabekllammern (resten är ju plast) stör för mycket. Eller om man tar en skruv och skruvar denna i mitten av spridare. Eller är det så att man helt enkelt är tvingad att använda buntband för att stegen för känslig för denna typ av uppsättning. Eller hur gör ni med era stegmatningar.
 
Eller för att vidga diskussionen. Vilket avstånd bör man ha till "störande" föremål när man monterar
en stege?

Har en egen tumregel att inte gå närmare än 10 * avståndet på ledarna, men det är bara baserat
på gissningar, finns det någon som vet?

mvh
Bengt - KBW
 
jag har nu mera en tysk quad med 600 ohm stege matning. en sak som jag undrar är att jag vill få fast stegen på mitt staket. För den hänger och slänger lite mycket i vinden.


***
Jag nyttjar en Nylonlina 3mm som är böjd som ett V. Ovandelen på V är fastsatt på stegen.
I spetsen på V har jag dragit en lina till masten i ca 90 grader. Slänger minimalt även om
det blåser till Max!

M.v.h

sm0ctk/stig
 
10 ggr ledaravståndet är nog en rätt bra "tumregel".

En dubbelledare med 300 ohms impedans har en kapacitans mellan ledarna av c:a 13 pF/m,
och vid en trådtjocklek av 1 mm blir avståndet 11 mm c:a.

Om man då tänker sig att ett oändligt stort metallplan ligger parallellt med ledaren och man beräknar kapacitansen per längdenhet mellan trådarna och planet som
C = 55/(ln(4*h/d)) [pF/m]
där h är avståndet och d tråddiametern.

När 10 ggr ledaravståndet väljs som h (110 mm) så blir kapacitansen c:a 5 pF/m
mellan planet och en av trådarna. Detta är inte försumbart jämfört med 13 pF/m,
men gäller mot en oändligt stort metallyta, och dessutom i det tänkta fall när bara 1 tråd har kapacitans mot denna yta.

I praktiken är metallföremålen mindre, och kopplar till båda trådarna,
så att båda påverkas. Detta ger mindre obalans.

Små eller "punktformiga" metallföremål ger en betydligt mindre påverkan än så.

För att åstadkomma en kapacitans av 1/10-del av kapacitansen mellan trådarna behöver föremålet komma inom kanske 5 trådavstånd. På låga frekvenser kan man förmodligen försumma deras inverkan jämfört med alla andra orsaker till obalans i matarledningar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tackar för utredningen Karl-Arne!

Har sökt på nätet och i antennböcker utan att hitta någon regel. Men nu spikar jag den tumregeln.


Hur har ni gjort med distanser / spridare till era stegar? Själv har jag använt påsförslutare från IKEA.
Man får karva lite på den öppna sidan för att kabeln ska få plats och underkänna vissa som notoriskt inte vill låsa om tråden, en vanlig FK-kabel. Men annars ett rätt bekvämt sätt att fixa sin stege.

mvh
Bengt - KBW
 
Back
Top