Det är imponerande att länder som exvis Finland lyckats med konstycket att ändra något som rör hela befolkningen, kluturen och inte minst den egna privata plånboken, från Mark till euro.
Detta borde nästan vara en större bedrift än att byta från agrnonomiska 1700 tals måttenheter till internationell standard.
Hurra för de länder som lyckat byta penningsystem!! (utan att ta ställning politiskt för Euro)
Svenska försvaret försökte så gott de kunde under 60 talet att anpassa sig och gå över till SI, efter lagstadgade SI i SM.
Exvis bilar, och bilen på min avatar har många mått i SI, exvis effekt i kW, däckmått i SI (mm)
"standardiseringen" till nygrader 400 grader verkar dock ha kommit av sig......
Eller vad sägs om fasförskjutning på eleketronik mätt i nygrader....
Fasade vertikaler med nygrader.... ha!
Jo jag vet allt de som försökt rikta sin parabol med en 400 graders kompass, som låg i kökslådan sedan tiden i orienteringsklubben.
Babord och styrbord borde ju vara perfekt i bilar, styrbord betyder då vänster och babord passagerarplats och bar från styrorgan.
Eller "rattbord" och "antirattbord".
Bord är ju ett bra sätta att säga sida med, då ju sidan blir ett bord om man vänder det 90 grader, så ock med en bildörr. Perfekt då det blir tvärt emot båtar och då anpassat till att: "varför göra saker enkelt när det går att krångla till".
England verkar vara på god väg, där lär ha bytts vägskyltar etc.
Tidningen Radcom är rätt bra på internationella måttenheter.
SSA hade vad jag förstår under 60 talet en korrektur som innebar att man standardiserade hur man skrev i artiklar, att man höll sig till svensk grammatik och internationella måttenheter, SI, samt standard för ritningar etc. Idag.... vet jag inte......
Standard är bra, alla borde ha minst en.
De
Roy
SM4FPD